Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Live data in koers

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4356
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 nov 2018 21:34

Op Tweakers zag ik dit https://tweakers.net/nieuws/145451/kast ... kt-op.html artikel langskomen.
Lijkt mij leuk voer geven aan de ploegleiders voor het uitzetten van de strategie. En lijkt mij een leuk middel voor ons als kijker om te zien waarom iemand wel of niet mee kan tijdens een klim. (of van wie er nog vuurwerk te verwachten staat)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 nov 2018 22:05

Ik ben voor een verbod op hartslag- en vermogensmeters in de koers!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 09 nov 2018 22:14

Innovatie is niet per definitie vooruitgang. Zo'n data moet je achteraf gebruiken om van de leren en om te kijken of je progressie maakt, maar niet meer dan dat. Als je het live wilt gebruiken voor het bepalen van de strategie, dan maak je van topsporters robots. Dan is het spelelement eruit, want de sporter hoeft namelijk niet meer na te denken en kan geen gebruik meer maken van andermans fouten of beperkingen.

Oortjes moeten ze ook verbieden. En ze moeten met kleinere teams gaan rijden. Dan wordt het weer interessant.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 nov 2018 09:25

Dit soort dingen gewoon toe laten, allemaal erg leuk.

Oortjes ook gewoon toe laten maar enkel voor de raceradio, zodat ze in het peloton wel horen als er iets gevaarlijks is of wat de tijdverschillen zijn maar geen commando's vanuit de auto, zal veel mooiere koers zijn zonder dat we terug naar het stenen tijdperk moeten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 10 nov 2018 09:50

Niks verbieden, veel van die info naar de verslaggeving brengen, kleinere teams in de multi-stage races...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 14 nov 2018 11:51

rovar schreef: 09 nov 2018 22:14 Innovatie is niet per definitie vooruitgang. Zo'n data moet je achteraf gebruiken om van de leren en om te kijken of je progressie maakt, maar niet meer dan dat. Als je het live wilt gebruiken voor het bepalen van de strategie, dan maak je van topsporters robots. Dan is het spelelement eruit, want de sporter hoeft namelijk niet meer na te denken en kan geen gebruik meer maken van andermans fouten of beperkingen.

Oortjes moeten ze ook verbieden. En ze moeten met kleinere teams gaan rijden. Dan wordt het weer interessant.
De vergelijking gaat uiteraard op diverse vlakken mank, maar als je bv. kijkt naar F1, waar ook steeds maar meer gemeten/berekend wordt, zie je dat dat het spelelement er niet perse uit haalt. Het verschuift alleen. Daarnaast blijft het mentale gedeelte in de wielersport denk ik van enorm groot belang. En dat blijft toch lastig te meten.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16235
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 nov 2018 21:15

Wordt bij F1 in beeld gebracht hoe lang de motor nog mee kan in een bepaalde setting, of er genoeg brandstof in te tank zit om de rest van de race vol gas door te gaan en hoeveel ronden de banden nog meegaan? Dat zou vergelijkbare informatie zijn met hartslag t.o.v. max hartslag en het aantal watts van renners in beeld te brengen. Bovendien heb je in de F1 geen voordeel van een peloton en ploeggenoten die je in hun slipstream naar voren kunnen rijden.

Overigens schieten we er natuurlijk geen reet mee op om dergelijke gegevens in beeld te zien want geen enkele toprenner gaat de juiste gegevens overhandigen. Ook krijg je ongetwijfeld sjoemelsoftware in power- en hartslagmeters om de tegenstand op het verkeerde been te zetten. Je krijgt een stukje beeldvulling met ongetwijfeld een stukje reclame erbij waar helemaal niks aan hebt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 nov 2018 15:01

Data vervalsen fob je ook jezelf mee.
Een mens is geen machine,machine kan je programmeren en een menselijk lichaam niet.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 15 nov 2018 15:01

Ernie C. schreef: 14 nov 2018 21:15 Wordt bij F1 in beeld gebracht hoe lang de motor nog mee kan in een bepaalde setting, of er genoeg brandstof in te tank zit om de rest van de race vol gas door te gaan en hoeveel ronden de banden nog meegaan? Dat zou vergelijkbare informatie zijn met hartslag t.o.v. max hartslag en het aantal watts van renners in beeld te brengen. Bovendien heb je in de F1 geen voordeel van een peloton en ploeggenoten die je in hun slipstream naar voren kunnen rijden.

Overigens schieten we er natuurlijk geen reet mee op om dergelijke gegevens in beeld te zien want geen enkele toprenner gaat de juiste gegevens overhandigen. Ook krijg je ongetwijfeld sjoemelsoftware in power- en hartslagmeters om de tegenstand op het verkeerde been te zetten. Je krijgt een stukje beeldvulling met ongetwijfeld een stukje reclame erbij waar helemaal niks aan hebt.
Dat laatste bedacht ik me ook inderdaad. Dan zal het meer een psychologisch spel worden. En zoals ik al aangaf gaat hij inderdaad mank, maar er is goed te zeggen hoelang banden meegaan, hoe nieuw ze zijn, etc.

Daarnaast denk ik niet dat de producenten van hartslag- en vermogensmeters er op zitten te wachten dat hun spul niet meer door de profs (in koers) worden gebruikt. Dan toch maar hopen dat MvdP gauw naar de weg gaat :) Die rijdt zonder hartslagmeter, voor zover ik weet. Weet niet of dat ook zo op de weg is, waar je 4-5 keer zo lang op de fiets zit..
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16235
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 nov 2018 13:22

Gelukkig maar dat de UCI wel een einde maakt aan de echte koersvervalsing met die veel te hoge sokken...
Campagnolo Ultra Dork

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 16 nov 2018 14:32

Kansloos die sokken regel lijkt wel de mode gay politie kleding bond zich er mee bemoeid heeft.

Plaats reactie