Over de wielersport en zijn beoefenaars.

tour 2019

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 30 okt 2018 21:26

Tijanus schreef: 28 okt 2018 20:53
fiedoo schreef: 27 okt 2018 08:06
tijanus schreef: En dan graag nog de finish op de Iseran (en de Galibier), in plaats van (ver) erna, al zou dat vooral voor Dumoulin een ramp zijn. Ik heb toch sterk de indruk dat hij wat moeite heeft met al te hoge bergen. Maar met een beetje geluk heeft meneer Thomas dat ook.
je vergeet dat dumoulin nog vrij jong is en dus nog een paar jaar sterker en regelmatiger zal (of aan het worden is.
Hij is jonger dan Thomas, Froome en opa Valverde ja, maar niet (wezenlijk) jonger dan Quintana, Pinot, Bardet, Roglic, Landa en Zakarin. En hij is alweer een stuk ouder dan het gehele podium van de Vuelta, alsmede de andere Yates en ene Bernal. Dus of de tijd eenduidig in zijn voordeel speelt waag ik te betwijfelen. Zelf hoop ik dat Enric Mas volgend jaar ook eens een van de andere grote rondes gaat proberen.
fiedoo schreef: 27 okt 2018 08:06 En ik denk dat de Iseran meer geschikt is voor een type Dumoulin dan voor een echte klimmer en dit ondanks de hoogte.
Vanaf Bourg St. Maurice mogelijk wel, maar ze komen vanaf Bonneval sur Arc. En als Dumoulin op bijvoorbeeld 2200 meter (eerste stuk 11%) niet meer genoeg zuurstof binnen krijgt om al zijn tijdrijdersspiermassa aan de gang te houden... is het nog heel ver naar de top.
fiedoo schreef: 27 okt 2018 08:06 Opdracht is vrij simpel: volg sky
Nu je het zo stelt besef ik me pas dat we eigenlijk al een klein decennium de halve Tour naar een klein peloton Cadel Evansen zitten te kijken. Nou ja, het heeft bij Cadel één keer goed uitgepakt.
dumoulin heeft verleden jaar in de giro toch a bewezen dat hij hoge en lange beklimmingen aan kan (stelvio (2x).
Hij is jonger dan Thomas, Froome en opa Valverde ja, maar niet (wezenlijk) jonger dan Quintana, Pinot, Bardet, Roglic, Landa en Zakarin. Klopt maar behalve die eerste drie , wat hebben de anderen al bewezen om als mogelijke tourwinnaar bestempeld te worden? Of misschien Quintana dan maar die wordt ieder jaar minder en minder (ondanks zijn jonge leeftijd). Die 11% zijn peanuts vergeleken met de aankomsten in de vuelta die hij al "gerond" heeft.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 okt 2018 12:29

Die meneer roept soms nog wel eens iets zinnigs..... Als er werkelijk 59km TT in de Giro zit zou ik als TD zijnde ook gaan twijfelen.

Lance Armstrong vindt dat Tom Dumoulin er verstandig aan doet om komend jaar niet van start te gaan in de Tour de France. Volgens de Amerikaan maakt de Nederlander weinig kans op de gele trui door het lage aantal tijdritkilometers.

"Hij moet helemaal niet naar de Tour gaan", zegt Armstrong woensdag in podcast The Move. De Texaan, die wegens dopinggebruik zijn zeven Tour-zeges moest afstaan, vindt dat de organisatie een parcours heeft gecreëerd dat de kansen voor de Franse renners vergroot.

"Dat is geen geheim. Sinds het midden van de jaren tachtig hebben de Fransen de Tour niet meer gewonnen", weet Armstrong. "Dus de organisatie doet er alles aan om een Franse winnaar te krijgen. Als Romain Bardet of Thibaut Pinot op dit parcours de beste drie weken van zijn leven heeft, dan kan hij winnen."

In het Tour-parcours, dat vorige week werd onthuld in Parijs, is slechts één individuele tijdrit van 27 kilometer opgenomen. Daarnaast is er een ploegentijdrit van 28 kilometer in de tweede etappe in Brussel.

"Als er honderd tijdritkilometers zouden zijn, dan kunnen Bardet en Pinot nooit winnen. Ook al hebben ze de drie beste weken van hun leven."

"Ik ben ervan overtuigd dat ze een parcours creëren voor hun eigen jongens", zegt de 47-jarige oud-renner, die daar geen bezwaar tegen heeft. "Het is hun race in hun land, ze mogen doen wat ze willen."


Giro mogelijk met drie tijdritten
Woensdagmiddag om 16.40 uur wordt het parcours van de Giro d'Italia onthuld. Eerder maakte de organisatie al bekend dat de Ronde van Italië in 2019 begint met een proloog van 8,2 kilometer en dat er halverwege een klimtijdrit van 34,7 kilometer is. Naar verluidt is de slotetappe naar Verona eveneens in individuele tijdrit van 15 kilometer.

Dumoulin reageerde vorige week op de onthulling van het Tour-parcours door te zeggen dat het "niet ideaal is voor mij". "Het is een ontzettend zwaar parcours. Meer individuele tijdritkilometers was beter geweest, maar dat was dit jaar eigenlijk ook al het geval", zei de Limbuger.

Dumoulin (27) werd dit jaar zowel in de Giro als in de Tour tweede. Een jaar eerder was hij de eerste Nederlander ooit die de Giro op zijn naam schreef.

Na de Tour van vorig jaar zei Dumoulin dat hij zich in 2019 "zo goed als zeker" alleen op de Ronde van Frankrijk zou richten. "De tijd tussen de Giro en Tour is dan naar mijn mening te kort, slechts 3,5 week. Dat maakt het volgens mij onmogelijk de dubbel te doen"

"Dit jaar en vorig jaar was de Giro het hoofddoel, maar het ligt voor de hand dat ik volgend jaar alles op het klassement in de Tour zet. Ik vind mezelf nog te jong om elk jaar twee grote rondes te rijden."
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 31 okt 2018 15:19

Wie zijn nu echt de grootste concurrenten in de komende tour? Volgens mij nog steeds de mannen van Sky. Heeft hij dan echt zoveel voordeel van zn tijdrit??

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 okt 2018 17:00

japiecarbon schreef: 31 okt 2018 15:19 Wie zijn nu echt de grootste concurrenten in de komende tour? Volgens mij nog steeds de mannen van Sky. Heeft hij dan echt zoveel voordeel van zn tijdrit??
dit jaar had hij zonder de pech in de vijfde rit denk ik ook al de tour kunnen winnen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 okt 2018 17:47

Nee, dat kon hij niet, want zoals hij zelf ook meermaals heeft aangegeven was Thomas gewoon beter. Die had de luxe dat hij kon verdedigen en niet hoefde aan te vallen. Als het had gemoeten dan had Thomas wel aan kunnen vallen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 31 okt 2018 19:49

Is dat 'had wel aan kunnen vallen' niet een beetje veel kwaliteiten toekennen aan iemand die tot 4 maanden geleden nog nooit verder was gekomen dan plaats 15 in een grote ronde?

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 31 okt 2018 19:59

fiedoo schreef: 30 okt 2018 21:26
dumoulin heeft verleden jaar in de giro toch a bewezen dat hij hoge en lange beklimmingen aan kan (stelvio (2x).
Hij is jonger dan Thomas, Froome en opa Valverde ja, maar niet (wezenlijk) jonger dan Quintana, Pinot, Bardet, Roglic, Landa en Zakarin. Klopt maar behalve die eerste drie , wat hebben de anderen al bewezen om als mogelijke tourwinnaar bestempeld te worden? Of misschien Quintana dan maar die wordt ieder jaar minder en minder (ondanks zijn jonge leeftijd). Die 11% zijn peanuts vergeleken met de aankomsten in de vuelta die hij al "gerond" heeft.
Oh, hij komt wel boven.
Maar komt hij met de eersten boven als de streep daar ligt? Of iets al dan niet de laatste klim is, maakt (zeker ook in de Giro) nogal fors verschil.

En Roglic, Landa, Zakarin (en Yates, Yates, Mas en Lopez) zijn allemaal beduidend hoger in GCs geeindigd dan Thomas voor de afgelopen Tour de France.


Hoe dan ook, mij lijken de belimmingen (en vooral finishes) van zeg, 2200m en meer, bepaald niet in het voordeel van Dumoulin. Tenzij Valverde zijn enige overgebleven concurrent zou zijn (want die kan daar zeker niet tegen), maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk. En, toegegeven, ik heb Dumoulin eerder onderschat. (Ik dacht namelijk dat hij na de Giro veel minder zou presteren in de Tour) Hij mag me heus nogmaals positief verbazen.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 31 okt 2018 20:01

Tijanus schreef: 31 okt 2018 19:49 Is dat 'had wel aan kunnen vallen' niet een beetje veel kwaliteiten toekennen aan iemand die tot 4 maanden geleden nog nooit verder was gekomen dan plaats 15 in een grote ronde?
Over wie heb jij het of denkt dat het hier gaat?
Jij denkt Thomas maar het is Dumoulain.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6099
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 okt 2018 20:02

Lijkt me geen causaal verband tussen te zitten. Als je de manier van rijden zag (reactief) en als zijn concurrenten dat gevoel hebben. Dan is het zeker niet overdreven, ofwel hij heeft echt heel goed acteer stukje op kunnen voeren waardoor niemand hèm heeft bestookt...
Ik ga uit van 't eerste.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7975
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 nov 2018 09:32

laten we niet vergeten dat Dumoulin al een Giro achter zijn kiezen had en Thomas het meer geëigende traject met Dauphine heeft genomen. Als Tom zich vol op de tour had geworpen had hij mijns inziens toch net wel de kracht gehad om aan te vallen en beter te pareren.
maar achteraf kun je een koe in z’n kont kijken zij mijn oma al dus eigenlijk is het gewoon nieuwe ronde nieuwe kansen dit jaar.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 nov 2018 11:15

Accepteer nu gewoon dat GT beter was. Betere finisher, dus elke keer boni's kunnen pakken en moest bergop niet lossen.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 01 nov 2018 11:16

moet ik nu echt nog gaan geloven dat Thomas meer kwaliteiten dan Dumoulin bezit? Iemand die op zijn 33? voor de eerste keer een podium haalt in een grote ronde en het lijkt na 1 supergoede prestatie net of het een superman is?
Moet ik nu echt als Belg de enige grote ronderener van Nederland gaan verdedigen? :-(
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie