Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Hoe begin er eigenlijk aan?

Gebruikersavatar
Matthias.
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:31

Gebruikersavatar Matthias. 26 sep 2018 20:44

Hallo allemaal

Na twee jaar en een half op de fiets ben ik toch wel benieuwd hoe het zit met weg wielrennen. Ik heb het gevoel dat ik genoeg "getraind" ben om wielrennen eens uit te proberen en me eens te vergelijken met andere.

Ik ben erg geïnteresseerd maar zou niet weten waar en hoe te beginnen.
Ik woon in België en weet van het bestaan van Cycling Vlaanderen en hun website maar met zo veel gegevens en uitleg is het allemaal wat verwarrend.

Ik vroeg me dus af hoe ik kan starten met mijn eerste race.
Waar/hoe moet ik me inschrijven?
Welke races mag/kan ik meedoen (21j)?
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

Merci!

Edit: Trouwens, is een fiets van 12kg te zwaar om mee te racen voor een 57kg coureur?
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 sep 2018 20:57

Hoe oud ben je?
12kg fiets: echt?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 sep 2018 09:06

Je kunt het beste lid worden van een vereniging. De eerste stap is deelnemen aan onderlinge wedstrijden en interclub wedstrijden.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 sep 2018 09:58

Heb je ervaring in peloton? Zo nee: eerst aansluiten bij een club om te leren rijden in peloton.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 27 sep 2018 10:07

om even een beeld te schetsen, zo ging het bij mij:

10kg fiets gekocht met triple 105 met 50T vooraan, en kader maat te groot. aangesloten bij een wielertoeristenclub om wat in groep te leren rijden.
jaar later "gentlemen" wedstrijdjes betwist. dit zijn toeristenkoersen. geen vergunning of aansluiting bij de wielerbond voor nodig, werkt met daglicenties. het zijn korte wedstrijdjes maar de eerste keren werd ik er los afgereden. tempo en het optrekken niet gewoon.
inspanningstest met melkzuurmeting gedaan en wat serieuzer beginnen te trainen. dan ging het wel gemakkelijk.
later ook daglicenties genomen bij de nevenbonden (VWF en WAOD), dat was wel al stuk moeilijker.

voor het tweede seizoen wel een andere fiets aangekocht overigens. :P

Gebruikersavatar
Matthias.
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:31

Gebruikersavatar Matthias. 27 sep 2018 17:19

Goh, ja, ik ga proberen om zo een beetje op alle posts te antwoorden
De enige ervaring die ik heb is op het circuit rijden met maar een stuk of 30-40 man.
De fiets is inderdaad ongeveer 11-12kg. Het is een tweedehands fiets van blijkbaar 10 jaar oud (Tiagra 50T)...
Ik moet eens gaan kijken hoe het zit met de clubs in de buurt (Nogal opgevallen dat het of te wel bijna senior of junior clubjes zijn). Ikzelf ben 21 jaar.

Bedank voor de info die al gepost is :)
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 sep 2018 17:37

Mooie leeftijd om met koersen te beginnen. Meld je bij een van de clubs aan, dan geraak je vanzelf op je goede plaats.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 27 sep 2018 19:54

yes. ik ben pas begonnen op 23j trouwens. die fiets is misschien wel uitstekend om je eerste seizoen mee af te werken. ik was "dolblij" die drie keer dat ik tegen het asfalt smakte in het eerste seizoen, dat ik een alu fiets had die niet al te veel had gekost in vergelijking met anderen... ook gewoon standaard Fulcrum Racing 7 wielen.

in een groep van 30-40 man rijden is zeker wel een goede ervaring om op te doen. je zal het wel snel onder de knie krijgen. maar ik raad je aan om niet teveel hooi op de vork te nemen en te beginnen met die kleine wedstrijden voor gentlemen/toeristen en later opbouwen. als je het goed aanpakt dan kan je wel snel hogerop komen. je moet er gewoon wat voor over hebben.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 27 sep 2018 22:31

Matthias. schreef: 27 sep 2018 17:19
De fiets is inderdaad ongeveer 11-12kg. Het is een tweedehands fiets van blijkbaar 10 jaar oud (Tiagra 50T)...
Omdat hij zo mooi is heb ik nog een tweedehands stalen Bianchi hangen van dik twintig jaar oud (59 cm, 8 speed Record), met glimmende Mavic CXP30 velgen (heus nog een stuk zwaarder dan Fulcrum 7), en die komt toch niet verder dan 10,7 kg.

Ook daar zijn prima wedstrijden mee te rijden, schat ik, al ben ik het geenszins van plan. (Cyclo's tellen niets al wedstrijden, uiteraard ;) ).

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 01 okt 2018 10:44

Probeer een clubje te vinden waar mensen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten, met vergelijkbaar niveau en ambities. Dan is het veel makkelijker om gemotiveerd te blijven, en vind je makkelijker de weg naar de leuke koersen, kun je samen in de auto naar de wedstrijd toe etc.

Plaats reactie