Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2019

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mei 2019 11:35

Gister was de actie inderdaad al wat meer logisch dan in de rit over de Mortirolo. Toen was het gat dusdanig dat je op je klompen kon aanvoelen dan Bouwman teruggepakt ging worden ergens halverwege de klim en de knechten van de andere favorieten niet.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mei 2019 11:49

Enzzo schreef: 29 mei 2019 15:08
Valt me weer op hoe snel de stemming omslaat betreffende het sentiment voor het Nederlandse wielrennen, wanneer het ff anders loopt dat verwacht/gehoopt/ gewenst.
In het voorjaar hosanna hoezee voor TJV en nu is het ineens weer helemaal niks.
Ik heb Jumbo Visma nooit iets gevonden. Altijd verbaasd geweest over tactische beslissingen en keuzes. Maar deze Giro maken ze het wel erg bont...
Ze hebben een goede ploeg samengesteld met een beperkt budget dat is knap. Ze hebben de sprinttrein (eindelijk) aardig op de rails, al moet nog blijken of dat straks in de Tour goed uitpakt als ze op twee paarden gaan wedden.

De kleine rondjes gaan ook top. Alleen in de grote rondes en de klassiekers lukt het nog niet. Dat ligt deels aan de kwaliteit van de concurrentie maar de ploegleiding mag ook wel beseffen dat je met alleen het volgen van de besten in koers niet gaat winnen. Wil je met minder materiaal winnen, dan zal er ergens een plannetje gesmeed en risicootje genomen moeten worden.
Campagnolo Ultra Dork

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 30 mei 2019 12:14

Ik vind Mollema echt fantastisch rijden. Wat een doorzettingsvermogen en wat is hij mentaal super sterk.

Ik mag Bauke wel, sympathieke gast ook. Jammer dat hij weleens onder sneeuwt bij de aandacht voor Tom. Hij verdient ook respect voor zijn prestaties

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 mei 2019 12:26

@Ernie; klopt helemaal. En toch heb ik het gevoel dat ze vaak de verkeerde tactische besluiten nemen. En het is ook al vele jaren zo maar inderdaad, het lijkt er op dat er een stijgende lijn in zit en dat ze het steeds beter gaan doen.

Mollema is inderdaad een klasbak, jammer dat het stevigste klimwerk vaak net iets te veel is voor hem maar hij heeft echt een enorme wilskracht en karakter!!
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 mei 2019 13:15

In de Franse voorbeschouwing op de etappe van vandaag werd nog even gememoreerd aan de actie van Landa gisteren. De vraag was of hij voor zichzelf rijdt of voor het collectief en of die demarrage gisteren wel in het plan zat?
Deelnemers Cyrille Guimard, Christophe Riblon en Sylvian Chavanel hadden het er over dat hij sinds zijn vertrek bij Sky veel ambities koestert maar vooralsnog weinig resultaat laat zien. En dat hij vooral altijd net een treetje onder de andere spelers zit, in dit geval dus Carapaz die met twee zeges en het roze toch echt meer schittert dan Landa. Zij, of toch de helft ervan, zagen het als een niet geplande solo actie van Landa die niet paste in de ploegen tactiek op dat moment.

Ik vond het in eerste instantie erg sterk. Vooral omdat Roglic moest reageren.Maar toen Carapaz zelf ook nog eens aanging had ik zo mijn twijfels...

Ik denk dat Landa de beste adjudant is die je kunt wensen als kopman. Maar als winnaar van een grote ronde heb ik hem nooit echt serieus genomen. Zelf denkt hij daar heel anders over getuige zijn vaak ook door hemzelf uitgesproken ambities sinds hij weg is bij Sky.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 30 mei 2019 13:25

Bij TJV hadden ze een Dumoulin scenario voor ogen. Bijblijven in de klim en het verschil maken in de tijdrit. In basis is Roglic meer klimmer dan Dumoulin. Dat denk ik omdat hij makkelijker versnellingen lijkt op te vangen. Uiteindelijk ben je afhankelijk van de vorm. Hij heeft nu toch ook wel gezegd last te hebben van zijn borst na de onzachte aanraking met de vangrail. Met één kopman is er weinig tactische te bedenken. Met zijn tweeën kun je wat makkelijker reageren op aanvallen. Vorig jaar reed Gesink in de Tour minutenlang op kop om een achterstand wezenlijk te verkleinen. Dat had hij nu kunnen doen toen Carapaz vooruit was. Maar goed, die is er nu niet bij.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 30 mei 2019 16:20

Wat is dat met die commentator.. Zegt ie over carapaz een paarse fiets terwijl het een roze is en beginnen ze een totale non discussie over dat kleuren subjectief zijn..

Nee, als je niet ziet dat het een roze fiets is ben je gewoon kleurenblind volgens mij

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 mei 2019 16:34

EmPeHa schreef:....
dat snap ik. Maar na de blessures van Geesink en uitvallen van de Plus, zouden ze dan niet beter een Bert-Jan Lindeman, Nielson Powless en/of Taco v/d Hoorn mee hebben kunnen nemen? De laatste twee zijn misschien wat jong maar ze staan nu op de rol voor hetzij de ronde van Zwitserland Dan wel de Dauphine. Lindeman is altijd wel te porren voor een ontsnapping en kan een aardig eindje mee in de bergen als pion vooruit. Die andere twee zijn ook niet vies van klimwerk en er zijn nu ook hele jonge gasten meegenomen.

En ik begrijp dat je niet zomaar even je hele voorbereiding en planning op zijn kop kunt zetten maar nood breekt wetten. Het verschil kan zijn dat je net wel of net niet een grote ronde wint, althans zo was de situatie nog aan de vooravond van deze Giro gezien het vormpeil van Roglic.
Laatst gewijzigd door Enzzo op 30 mei 2019 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Do or don’t, there is no try

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 30 mei 2019 16:43

Aspide83 schreef: 30 mei 2019 12:14 Ik vind Mollema echt fantastisch rijden. Wat een doorzettingsvermogen en wat is hij mentaal super sterk.

Ik mag Bauke wel, sympathieke gast ook. Jammer dat hij weleens onder sneeuwt bij de aandacht voor Tom. Hij verdient ook respect voor zijn prestaties
zijn stijl doet mij een beetje aan pollentier denken, maar zo erg is het toch ook niet! :-) wel een doorbijter.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 mei 2019 17:12

Heerlijke finale!! toch maar even de 15 laatste km's volle spanning in een sprint etappe.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 30 mei 2019 18:06

Enzzo schreef: 30 mei 2019 16:34
EmPeHa schreef:....
dat snap ik. Maar na de blessures van Geesink en uitvallen van de Plus, zouden ze dan niet beter een Bert-Jan Lindeman, Nielson Powless en/of Taco v/d Hoorn mee hebben kunnen nemen? De laatste twee zijn misschien wat jong maar ze staan nu op de rol voor hetzij de ronde van Zwitserland Dan wel de Dauphine. Lindeman is altijd wel te porren voor een ontsnapping en kan een aardig eindje mee in de bergen als pion vooruit. Die andere twee zijn ook niet vies van klimwerk en er zijn nu ook hele jonge gasten meegenomen.

En ik begrijp dat je niet zomaar even je hele voorbereiding en planning op zijn kop kunt zetten maar nood breekt wetten. Het verschil kan zijn dat je net wel of net niet een grote ronde wint, althans zo was de situatie nog aan de vooravond van deze Giro gezien het vormpeil van Roglic.
Kuss is de vervanger van Gesink. Liet vorig jaar in de Tour of Utah zien een aardig potje te kunnen klimmen, beter dan Powless. De Plus viel uit tijdens de Giro en wielrennen is geen sport waarbij je tijdens een wedstrijd kunt wisselen. Dus.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 30 mei 2019 19:01

Enzzo schreef: 29 mei 2019 20:51 Wat mij dan weer verbaasd is hoe inconsequent sommigen hier zijn. Contador is dopingzondaar die nooit heeft toegegeven en wordt vereerd als een held. Maar anderen ,die nooit veroordeeld zijn, worden bij elke gelegenheid de grond in geboord.
Niets tegen Contador hoor, prachtige renner! Die er ook niet voor terugschrok om er van tussen te muizen als iemand met pech stond, net als Nibali. trouwens Ook een pracht renner.
Ben je nou serieus ? Het zijn allebei prachtrenners, tenminste geen grijze muizen. De aanvalslust van Contador, de daalcapaciteiten van Nibali. Ik kijk/keek er graag naar. .

Plaats reactie