Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldritseizoen 2018 / 2019

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jan 2019 19:23

Als er 1 iemand is die nooit excuses heeft, is het toch echt Wout wel.

Het is Aerts in ieder geval gegund om die trui (de mooiste van allemaal IMHO) een jaar te dragen, als Wout dan terug het WK kan winnen, zou het helemaal in orde zijn.

Ik vrees dat Wout al teveel wegrennen aan het worden is (al had ik toch helemaal niet verwacht dat hij 2de ging worden op het BK)
Afbeelding

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 13 jan 2019 19:56

i-mac schreef: 13 jan 2019 18:33 De koers in Vlaanderen is voor veel liefhebbers een Breugheliaans festijn. En eenmaal de drank is in de man, is de wijsheid in de kan ... Ik mag het misschien niet neerpennen hier, maar ik hoop dat Mathieu of Toon de wereldkampioenentrui mag omhangen. En niet Wout ... Het is een renner die me niet ligt. teveel excuses, en blaast soms te hoog van de toren. Maar dit is een persoonlijke mening.
Ooit al eens notie genomen van het gedrag van de fans bij een voetbalwedstrijd in NL?
Dat dit asociale gedrag bij het wielrennen in NL niet of nauwelijks voorkomt is een gevolg dat wij geen wielerland zijn en geen wielercultuur hebben.
Mijn voorkeur om over drie weken de regenboogtrui te kunnen aantrekken gaat uit naar dezelfde renners. Maar de argumentatie wijkt af. De 3 renners zelf ken ik niet persoonlijk Maar wel de vaders van Toon Aerts en Mathieu van der Poel en die van Wout Van Aert niet.
Het BK vanmiddag was om de vingers bij af te likken. Hier door het nergens uitgezonden worden van het NK geen moment als een gemis ervaren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37655
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 jan 2019 20:12

WhHahahahahaha, geen wielercultuur? Als je het zuipfestijn bij onze zuiderburen tot wielercultuur uit wilt roepen misschien niet, maar qua prestaties doet NL gewoon leuk mee in de geschiedenis.
Less is bore

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 13 jan 2019 21:12

daniel1975 schreef: 13 jan 2019 20:12 WhHahahahahaha, geen wielercultuur? Als je het zuipfestijn bij onze zuiderburen tot wielercultuur uit wilt roepen misschien niet, maar qua prestaties doet NL gewoon leuk mee in de geschiedenis.
Komen de jaren wordt er ook nog wel geschiedenis geschreven door NLers n het wielrennen.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3106
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 13 jan 2019 21:22

Maar hoeveel publiek trekt dat? Ik moet zeggen; tijdens de Giro in Nederland was er heel veel publiek. Hier en daar ging dat ook gepaard met alcohol, maar geen wangedrag.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 jan 2019 21:24

refie schreef: 13 jan 2019 21:12
daniel1975 schreef: 13 jan 2019 20:12 WhHahahahahaha, geen wielercultuur? Als je het zuipfestijn bij onze zuiderburen tot wielercultuur uit wilt roepen misschien niet, maar qua prestaties doet NL gewoon leuk mee in de geschiedenis.
Komen de jaren wordt er ook nog wel geschiedenis geschreven door NLers n het wielrennen.
als je de zeges en toprenners van belgie en nederland vergelijkt komt nederland er toch maar bekaaid van af vind ik. Nochtans kun je niet zeggen dat Nederland geen fietsland is. 'k Vind e zelf niet direct een reden voor.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 13 jan 2019 22:21

Karl66 schreef: 12 jan 2019 12:02 Op zicht zou het ideaal zijn om de dames van Nederland te kijken en de heren van België. Maar helaas zullen we het voor Nederland met een samenvatting moeten doen.
Gelukkig was de samenvatting weer als vanouds bij de NOS.... goed opletten want het is zo voorbij.... :( :dislike:
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 14 jan 2019 05:55

fiedoo schreef: 13 jan 2019 21:24
refie schreef: 13 jan 2019 21:12
daniel1975 schreef: 13 jan 2019 20:12 WhHahahahahaha, geen wielercultuur? Als je het zuipfestijn bij onze zuiderburen tot wielercultuur uit wilt roepen misschien niet, maar qua prestaties doet NL gewoon leuk mee in de geschiedenis.
Komen de jaren wordt er ook nog wel geschiedenis geschreven door NLers n het wielrennen.
als je de zeges en toprenners van belgie en nederland vergelijkt komt nederland er toch maar bekaaid van af vind ik. Nochtans kun je niet zeggen dat Nederland geen fietsland is. 'k Vind e zelf niet direct een reden voor.
Nooit van dames wielrennen gehoord? Op de weg en in het veld zijn er weinig belgische overwinningen. Die paar van Cant is eigenlijk alles.
En in een top 10 van de grote ronde zie je ook weinig belgen.
Dus jouw stelling kan ik niet helemaal delen.
o'7o

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 jan 2019 06:27

Nederland had zoetemelk.. De eeuwige tweede. België de kannibaal met honderden overwinningen. Dus ja in de statistieken op aantal overwinningen, lijkt het net alsof Nederland geen wielrencultuur heeft.

Op een iets serieuzere noot. Op wat baanwielrennen in de jaren 20 na, is in Nederland de koers pas echt wat gaan leven met van est in de jaren 50. Dat is wel rijkelijk laat als je dat afzet tegen België, Italië en frankrijk. Je kunt ook beargumenteren dat Nederland qua evenementen nooit echt losgekomen is. We hebben de amstel gold als klassieker, maar dat is wel een erg jonge klassieker.voor de rest, wat kleine kersjes en een etappe koers gedeeld met de Belgen.

We kunnen hier echt wel een pot fietsen. Er is interesse voor, er zijn heel veel amateur en toerfietsers. Maar de cultuur en geschiedenis is echt niet zo groot als bij de Belgen (of Fransen of Italianen).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 jan 2019 08:33

Douglas schreef: 14 jan 2019 05:55
fiedoo schreef: 13 jan 2019 21:24
refie schreef: 13 jan 2019 21:12
Komen de jaren wordt er ook nog wel geschiedenis geschreven door NLers n het wielrennen.
als je de zeges en toprenners van belgie en nederland vergelijkt komt nederland er toch maar bekaaid van af vind ik. Nochtans kun je niet zeggen dat Nederland geen fietsland is. 'k Vind e zelf niet direct een reden voor.
Nooit van dames wielrennen gehoord? Op de weg en in het veld zijn er weinig belgische overwinningen. Die paar van Cant is eigenlijk alles.
En in een top 10 van de grote ronde zie je ook weinig belgen.
Dus jouw stelling kan ik niet helemaal delen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wielerkla ... n_per_land // aantal WK-kampioenen op de weg: 26 B - 7 NL , https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Ron ... _naar_land Wel te verstaan bij de heren, bij de dames is het wel een andere zaak maar daar is de geschiedenis wel korter.
't Is niet de bedoeling van te gaan roepen door mij "van wij belgen zijn veel beter dan juliie", verre van maar ik vind het wel opmerkelijk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2437
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 14 jan 2019 09:25

Het aantal overwinningen in de "monumenten"
Milaan-San Remo
Ronde van Vlaanderen
Parijs-Roubaix
Luik Bastenaken Luik
Ronde van Lombardije

België 215 overwinningen
Nederland 26 overwinningen.

Niet dat ik hier mee wil zeggen dat Nederland geen wielerland is, maar in België heerst er toch nog altijd een andere wielercultuur als in Nederland. (ik heb zelf 5 jaar in Nederland gewoond, beroepshalve)
De koers leeft hier veel meer, vooral in Vlaanderen.

bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wielerkla ... n_per_land

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 14 jan 2019 09:51

Wielrennen is relatief veel populairder in België dan in Nederland.

Om de cijfertjes er maar weer eens bij te pakken:

Als je de ledentallen vergelijkt met de voetbalbond (in beide landen de grootste sportbond) dan is de voetbalbond in Belgïe maar 7 keer zo groot, terwijl die in Nederland 30 keer zo groot is (en 64 keer zo groot bij de jeugd!).
Kijk je naar de absolute ledentallen dan komt de Belgische wielerbond op de 7e plaats terwijl de Nederlandse wielerbond 25e staat.

Ik durf te stellen dat de kans dat een talent voor wielrennen kiest in Belgïe een stuk groter is dan in Nederland.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie