Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Werelduurrecord Dion Beukeboom

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 20 aug 2018 20:14

Paar getallen mbt luchtdruk etc

http://www.scienceintraining.com/kennisbank/
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 20 aug 2018 21:04

Het werelduurrecord heb ik altijd met grote belangstelling gevolgd dus ik volg dit met veel plezier!

Ik weet ook nog goed dat Merckx de 50 niet haalde terwijl dat echt wel in z'n mogelijkheden zat.
Maar Merckx fietste het hele jaar ALLES................ dus 49.431 na een zwaar seizoen: 3 monumenten, 5 kleinere klassiekers, Tour, Giro

Hoewel de 50 haalbaar leek durfde niemand z'n vingers meer aan zoiets te branden.
Tot Francesco Moser met een mega wetenschappelijke benadering 12 jaar later naar Mexico reisde.

Ik heb een enorme berg artikelen voor en na die poging verzameld. Ik had vrij snel het vertrouwen dat het ging lukken en dat het dus historisch wel een momentje was.
Enerzijds omdat Eddy toch minder ver was gekomen dan hij had gekund en daarnaast ging de aanpak van Moser heel, heel ver. Ineens was daar de wetenschap!
Zeker voor toen.

Merckx zelf geloofde er niet in. Hinault geloofde er niet in. Gimondi niet.
Maar Moser wel.
Prachtige opmerking van Moser voor het record:

Afbeelding

Overigens was Moser ook niet flauw om Eddy te noemen

Afbeelding

Maar ik ben vooral benieuwd als Dion slaagt in z'n missie of de voorpagina van de krant er dan zo uit gaat zien:

Afbeelding

Natuurlijk moet je heel, heel, heel hard kunnen fietsen maar ik sluit niet uit dat de mentale component bij dit onderdeel toch heel groot is.

Een uur in een wastobbe 100% blijven gaan is echt wel meer dan alleen wattage leveren.
Als we gewoon eens naar onszelf kijken. Als ik ik tien kleine hellingen op fiets in een rondje van 40 kilometer kan ik mij door dat speelse karakter van het parcours veel beter focussen dan 1 klim van 20km en weer terug.

Dan de dunne lucht. Het scheelt bizar hoe dat van mens tot mens kan schelen. Ik heb met bergbeklimmen mensen gezien die op 2000 meter al forse problemen hebben maar er zijn ook lieden die hebben de Everest beklommen zonder kunstmatige zuurstof!

De wielerbaan ligt op circa 1890 meter. Dus zo'n 80 procent luchtdruk dat betekend (afhankelijk van het weer) ongeveer 780mbar.

Wie een rekenmachine bij de hand heeft kan dus uitrekenen wat het zal schelen ;)

Dat gaat - mits je genoeg zuurstof in je lichaam weet te krijgen - echt wel merken in het aantal km's. Maar is er die dag een hogedruk gebied? Dat kan zomaar roet in het eten gooien. Dus nu al een dag prikken (ik begrijp de 22e) is misschien niet zo slim,

Toch gaaf dat hij dit gaat doen. Ik denk dat het lastig wordt maar Ole Ritter, Ondřej Sosenka en Graeme Obree waren ook geen hele grote namen. De eerste twee nog wel wat mooie koersen gewonnen maar wat ik zo inschat ook met veel minder relevante wetenschappelijke voorbereiding.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 aug 2018 22:02

Mooi dat je die artikelen nog hebt.
En hoe het ook gaat aflopen, ik zal woensdag met grote interesse deze poging volgen.

Toen ik vandaag aangaf dat het bijna net zo episch zou worden als de poging van Maarten van der Weijden die vandaag helaas “mislukte”, werd ik thuis meewarig aangekeken.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 20 aug 2018 22:53

robbebopper schreef: 20 aug 2018 22:02 Mooi dat je die artikelen nog hebt.
Paar jaar geleden zeker 400 wielersport boeken weggedaan maar de plakboeken mogen ze gebruiken om m'n crematie mee aan te steken. Die gaan NIET eerder weg :mrgreen:

Ik heb ook bijna alle programmaboekjes nog van koersen die ik heb gereden, premie enveloppen, maar ook controle kaarten van toertochten, routekaartjes, kaderplaatjes, rugnummers etc.

Hopelijk knipt iemand voor Dion zoveel mogelijk stukjes uit kranten. Gewoon in zo'n lekker ouderwets plakboek!
Want wat het resultaat ook wordt dit is toch een gaaf project en mooi om later op terug te kijken.

Duimen voor super benen, een lage druk gebied en een lekkere frisse kop!

Echo
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 20 aug 2018 23:12

geweldig dat aanstekelijke enthousiasme! Nu volg ik het woensdag met nog meer plezier ;-)
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 aug 2018 08:09

Waar ikzelf ook heel erg benieuwd naar ben is hoe Wiggins hier tegenaan kijkt.
Hij is nuchter genoeg om te weten dat z'n record op termijn niet blijft staan. In zijn geval had er ook best nog wat meer ingezeten.
Maar neemt hij dit serieus? Zit hij morgen voor de buis, radio, tablet?
Het is best interessant daar een journalist op af te sturen.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 21 aug 2018 17:02

Wiggins was vorige week zo sportief om op een berichtje op Twitter (of Instagram, ben ik ff kwijt....) te reageren met een opgestoken duimpje. Hem kennende interesseert het eventuele kwijtraken van dat record hem geen reet en vind hij het alleen maar leuk als een onbekende, jonge gast een poging waagt.

paliri
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 31 jul 2012 22:25

paliri 21 aug 2018 18:23

Dat zijn dan wel bijzondere gevallen die op 2000 meter serieuze problemen met hoogteziekte hebben. Nooit van gehoord...normaliter vanaf 2500 lichte problemen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 aug 2018 18:32

Gastheerg schreef: 21 aug 2018 08:09 Wiggins......
.
Hij is nuchter
Leuke woordspeling ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 aug 2018 20:10


hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 22 aug 2018 21:09

Nooit gedacht dat ik dit leuk zou vinden om naar te kijken, maar zit me nu al op te vreten dat hij twee rondjes een honderdste langzamer heeft gereden dan zijn schema.. damn, kom op Dion!
:winkthumb:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2018 21:10

Waar heb je een schema dan?
Less is bore

Plaats reactie