Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnen op relatief latere leeftijd (20)

Samvx
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2018 01:56

Samvx 19 aug 2018 20:50

Nee dat is waar en ik heb (vooral in het begin) veel nuttige meningen gelezen. Ik ga binnekort een inspanningstest afleggen en op basis daarvan zal ik een trainingsschema toegewezen krijgen. Dat zal dus uitwijzen of ik volgend jaar bij de beloften of amateurs start.

Bedankt allemaal voor de commentaar

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 aug 2018 21:10

Ter info ; in België was er rob goris die pas op 27-28 jaar prof wielrenner werd na carrière in ijshockey. En Ludo Dierckxsens werd prof op zijn dertigste na een carrière als loodgieter...

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 19 aug 2018 21:46

Samvx schreef: 19 aug 2018 20:50 Nee dat is waar en ik heb (vooral in het begin) veel nuttige meningen gelezen. Ik ga binnekort een inspanningstest afleggen en op basis daarvan zal ik een trainingsschema toegewezen krijgen. Dat zal dus uitwijzen of ik volgend jaar bij de beloften of amateurs start.

Bedankt allemaal voor de commentaar
Succes ! :like:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 aug 2018 22:00

bever schreef: 19 aug 2018 21:46
Samvx schreef: 19 aug 2018 20:50 Nee dat is waar en ik heb (vooral in het begin) veel nuttige meningen gelezen. Ik ga binnekort een inspanningstest afleggen en op basis daarvan zal ik een trainingsschema toegewezen krijgen. Dat zal dus uitwijzen of ik volgend jaar bij de beloften of amateurs start.

Bedankt allemaal voor de commentaar
Succes ! :like:
Leuk dat je toch wel mee bleef lezen, succes

Jordi9
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 sep 2018 00:30

Jordi9 17 sep 2018 02:05

walter- schreef: 19 aug 2018 21:10 Ter info ; in België was er rob goris die pas op 27-28 jaar prof wielrenner werd na carrière in ijshockey. En Ludo Dierckxsens werd prof op zijn dertigste na een carrière als loodgieter...
Dierckxens reed daarvoor wel bij de amateurs al. En Goris ook. Goris was daarvoor ook ijshockeyer en stond bekend als maniakaal qua trainen.

Maar goed, het kan, op je 20e beginnen en nog prof worden. Je bent op je best ergens tussen je 28e en 34e. Je hebt nog wel even tijd. Om maar een voordeel te noemen: veel (talentvolle) jongeren zijn voor die tijd al compleet uitgeperst en opgebrand.

Natuurlijk is het goed om ambities te hebben, maar als je op je 20e begint, zie er eerst maar eens voor langere tijd plezier in te houden en het te combineren met andere activiteiten. Daar komt nog bij dat ook in het peloton rijden voor velen in het begin wennen is.

Heb vroeger zelf bij de beloften gereden.

Dan mag je toch al wel serieus trainen. Als ik destijds uit de collegebanken kwam en het schemerde, hadden een hoop collega's er al een flinke duurtraining op zitten. Veel van die gasten stonden op de loonlijst bij een sponsor, hadden een begripvolle werkgever, werkten part-time en er waren zelfs gasten bij die afgekeurd waren, maar wel gewoon wielerkoersen wonnen. Heb in feite het omgekeerde pad bewandeld. Eerst een aantal jaren gekoerst, daarna feesten, drinken, roken, etc. Nu wel weer gaan fietsen, maar voor het plezier.

Ik zou in elk geval:
- niet alle andere schepen verbranden, maar werk/studie combineren met fietsen. De kans dat je jezelf binnen gaat fietsen is grenzend aan nul.
- goede begeleiding zoeken. Het heeft weinig zin om jaren te gaan verspillen aan zelf bedachte trainingsschema's e.d.
- criteriums links laten liggen of in elk geval niet elke week. Dat bochtenwerk op die kleine prutsrondjes is echt een vak apart. Ik zou een amateurlicentie aanvragen en in België meerijden met de beloften/elite. Kun je in Nederland wat amateurkoersen rond de kerk rijden. Da's al uitdaging genoeg. De betere renners daar rijden hard en zouden bij de elite ook wel kort rijden.
- voorjaar gewoon besteden aan goed trainen en mikken op meerijden vanaf mei. Voorjaar is het vaak toch waaier, simpele kermiskoers in België met 180 renners aan de start waarvan een hoop kleppers is dan al uitdaging genoeg.
- trainingsmaatjes zoeken. Lange duurtrainingen zijn een stuk leuker met meerdere renners dan in je eentje.

Maar vooral zien dat het leuk blijft. Weet niet hoeveel je nu fietst, maar straks 'moet' het en dat is toch wel anders dan enkel fietsen wanneer je zin hebt.

PE7
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2019 01:39

PE7 29 jul 2019 01:45

Hallo allemaal.
Ik ben een jongen van 18 jaar, binnen enkele maanden word ik 19. Kan ik nog starten met koersen of zeggen jullie deze leeftijd is te oud om daaraan te beginnen? En zo niet kunnen jullie mij enkele tips geven voor materialen die ik als startende wielrenner moet aanschaffen?
alvast bedankt!
Mvg. PE

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jul 2019 07:45

Genoeg renners die dan nog moeten starten met koersen. Voor Annemiek van Vleuten zou het nog een paar jaar langer duren voor ze voor het eerst op een racefiets zou zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 29 jul 2019 08:04

Hoe is het met Samvx verder verlopen? De post is inmiddels al bijna weer een jaar oud.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 jul 2019 09:09

PE7 schreef: 29 jul 2019 01:45 Hallo allemaal.
Ik ben een jongen van 18 jaar, binnen enkele maanden word ik 19. Kan ik nog starten met koersen of zeggen jullie deze leeftijd is te oud om daaraan te beginnen? En zo niet kunnen jullie mij enkele tips geven voor materialen die ik als startende wielrenner moet aanschaffen?
alvast bedankt!
Mvg. PE
Welke info heb je opgestoken als je de volledige vraagstaart doorlas?
Materiaal; bekijk dat eens bij de club waar je gaat fietsen. Daar zijn zeker mensen die je correct kunnen adviseren.

Walter

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 jul 2019 15:54

Ik ben op jouw leeftijd begonnen met koersen en nu -veertig jaar later - koers ik nog.
Mooie leeftijd. Geniet er van. Je bent maar een keer jong.

PE7
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2019 01:39

PE7 08 aug 2019 20:51

Welke info heb je opgestoken als je de volledige vraagstaart doorlas?
Materiaal; bekijk dat eens bij de club waar je gaat fietsen. Daar zijn zeker mensen die je correct kunnen adviseren.

Walter
[/quote]

Ik vraag me vooral af hoe beginnen met trainen? Want ik start van 0 dus direct bij een club aansluiten lijkt mij hoog gegrepen...

PE

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 aug 2019 21:43

PE7 schreef: 08 aug 2019 20:51 Welke info heb je opgestoken als je de volledige vraagstaart doorlas?
Materiaal; bekijk dat eens bij de club waar je gaat fietsen. Daar zijn zeker mensen die je correct kunnen adviseren.

Walter
Ik vraag me vooral af hoe beginnen met trainen? Want ik start van 0 dus direct bij een club aansluiten lijkt mij hoog gegrepen...

PE
[/quote]

club: het stikt van de wielertoeristen clubs (waar je in belgie in de praktijk gratis bij aan kan sluiten). Die hebben veelal al groepjes die in verschillende snelheden rijden. Gewoon wat gaan testen wat je aankan. Er zal wel een groep zitten in jouw snelheid.
Of ga gewoon eens kijken bij een 'wedstrijdploeg' in de buurt. Praten kan nooit kwaad.

Walter

Plaats reactie