Fietsen in het peloton kost nagenoeg geen energie
Of wanneer het op het lint gaat en je al aan je max van 55km/h zit. Wanneer je dan ook naog na het uitkomen van de bocht een gaatje moet dicht rijden wordt het allemaal al zwaar. Doe je dit zo'n 40 tot 50 keer in het uur dan heb ik zure benen en zit als ik pech heb in de mon...waaier
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Of wanneer het op het lint gaat en je al aan je max van 55km/h zit. Wanneer je dan ook naog na het uitkomen van de bocht een gaatje moet dicht rijden wordt het allemaal al zwaar. Doe je dit zo'n 40 tot 50 keer in het uur dan heb ik zure benen en zit als ik pech heb in de mon...waaier
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Ik rij regelmatig wedstrijden waar ik 38ste wordt met pieksnelheden die elke ronde hoger zijn dan de max snelheid van een ploeggenoot die dan 8ste wordt. Als je goed voorin kan rijden scheelt dat veel meer in een criterium dan het voordeel op t kleine stukje rechtuit waar je dan achterin wel goed zit.
In de TdF rijden ze allemaal met vermogensmeters, dus dit onderzoek hadden ze ook wel iets goedkoper kunnen doen.
Ik hoorde tijdens de Giro Karsten Kroon ook vertellen dat hij vaak maar iets van 100 watt hoefde te trappen in het peloton, wat ook wel in de buurt komt van de 5% die hier genoemd werd.
Waar ik persoonlijk ook heel benieuwd naar ben is het benodigde vermogen om dezelfde snelheid achter een auto te rijden, aangezien renners met een lekke band tocht weer redelijk vlot terug komen in het peloton.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die 100 Watt komt helemaal niet in de buurt van die 5%, er trapt niemand op kop 5000 Watt
Hoe hard je achter een auto kan rijden is een beetje afhankelijk van het model (zeker voor een lange renner). Het is vooral een kwestie van rustig versnellen zodat de renner strak op de bumper kan blijven rijden. Ik heb zelf wel eens de 70 km/h aangetikt op een vlakke weg zonder noemenswaardige wind, dan is het natuurlijk wel van essentieel belang dat je de ploegleider voor 100% kunt vertrouwen.
Hoe hard je achter een auto kan rijden is een beetje afhankelijk van het model (zeker voor een lange renner). Het is vooral een kwestie van rustig versnellen zodat de renner strak op de bumper kan blijven rijden. Ik heb zelf wel eens de 70 km/h aangetikt op een vlakke weg zonder noemenswaardige wind, dan is het natuurlijk wel van essentieel belang dat je de ploegleider voor 100% kunt vertrouwen.
2000 dan , maar als je daar nog wat rolweerstand en een suboptimale positie bij rekent kom je denk ik snel in de buurt van die 100W.amclassic-fan schreef: ↑02 jul 2018 12:55 Die 100 Watt komt helemaal niet in de buurt van die 5%, er trapt niemand op kop 5000 Watt
Hoe hard je achter een auto kan rijden is een beetje afhankelijk van het model (zeker voor een lange renner). Het is vooral een kwestie van rustig versnellen zodat de renner strak op de bumper kan blijven rijden. Ik heb zelf wel eens de 70 km/h aangetikt op een vlakke weg zonder noemenswaardige wind, dan is het natuurlijk wel van essentieel belang dat je de ploegleider voor 100% kunt vertrouwen.
Is de beschutting van een auto beter, of minder goed dan een peloton? Ik kan me voorstellen dat je in een peloton ook luchtstromen tussen de renners door krijgt, terwijl een auto alle lucht opzij moet duwen (helemaal met fietsen op het dak).
Tsja, als je gekoerst hebt weet je dat hier een grond van waarheid in zit.
Om Sloten maar weer erbij te pakken, daar rijden 100 C-tjes ook met 40+ in het rond. Zolang je niet hoeft ter remmen/optrekken kan elke koekenbakker 40+ rondrijden in de buik van zo'n grote groep. Daarom wordt Sloten ook zo vaak een sprint, wegkomen is bij dat soort gemiddelden "lastig".
Om Sloten maar weer erbij te pakken, daar rijden 100 C-tjes ook met 40+ in het rond. Zolang je niet hoeft ter remmen/optrekken kan elke koekenbakker 40+ rondrijden in de buik van zo'n grote groep. Daarom wordt Sloten ook zo vaak een sprint, wegkomen is bij dat soort gemiddelden "lastig".
Precies, op een mooi rond baantje, bijvoorbeeld ook Groningen loopt het vaak rond de 45 continu. Dat kun je midden in het peloton prima in lage duur fietsen. Of bijvoorbeeld in tempo-duur, met een wat hogere cadans. Is er echter veel wind en gaat het op een lint dan is D3 eerder het geval. Trek je er op uit om weg te blijven dan trappen de meesten wel rond weerstand. Geen computersimulatie voor nodig.
Wat ik pas echt shockerend vond was mijn eerste massasprint op Sloten waar ik 65 reed en er 5 voor me wegreden, dus al snel meer dan 70 zullen zijn gegaan.... Vermoedelijk levert de snelste vent op dat moment Kittel achtige wattages. Alleen doen de profs het natuurlijk na 5 uur over een parkoers met bochtjes en heuvels
Later merk je in criteria dat er daar dergelijke snelheden worden gehaald inclusief klinkerbochten
Niet mijn ding zal ik maar zeggen
Later merk je in criteria dat er daar dergelijke snelheden worden gehaald inclusief klinkerbochten
Niet mijn ding zal ik maar zeggen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Is makkelijk te testen voor iedereen (die een stukje wil rijden met de auto.) Op circuit Zolder wordt er elke dinsdag, woensdag en donderdag avond getraind. Ik weet niet hoe het in de zomer is maar in het voorjaar en najaar zijn dit verschillende grote groepen met verschillende snelheden. De snelste rijden boven de 40 gemiddeld dus als je je daar bij aansluit kun jet het ervaren. Het parcours en bijbehorende bochten zijn altijd hetzelfde dus het is veiliger als op de openbare weg en naast de rechte stukken en snelle bochten zijn er toch wel wat bochten waar je zult moeten aanzetten.
Mensen waarmee ik normaal rondjes met 30 gemiddeld rij, hebben hier zelfs 44 gehaald.
https://www.strava.com/segments/1788214
Als ik de resultatenlijst doorblader zie ik bijvoorbeeld iemand met vermogens meter die 47km/u gemiddeld rijdt met een gemiddeld vermogen van 187 Watt.
Mensen waarmee ik normaal rondjes met 30 gemiddeld rij, hebben hier zelfs 44 gehaald.
https://www.strava.com/segments/1788214
Als ik de resultatenlijst doorblader zie ik bijvoorbeeld iemand met vermogens meter die 47km/u gemiddeld rijdt met een gemiddeld vermogen van 187 Watt.