Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Fietsen in het peloton kost nagenoeg geen energie

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 30 jun 2018 17:11

Een criterium achter in het peloton is zo makkelijk niet.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 30 jun 2018 19:59

bve schreef: 30 jun 2018 17:11 Een criterium achter in het peloton is zo makkelijk niet.
Of wanneer het op het lint gaat en je al aan je max van 55km/h zit. Wanneer je dan ook naog na het uitkomen van de bocht een gaatje moet dicht rijden wordt het allemaal al zwaar. Doe je dit zo'n 40 tot 50 keer in het uur dan heb ik zure benen en zit als ik pech heb in de mon...waaier
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 30 jun 2018 19:59

bve schreef: 30 jun 2018 17:11 Een criterium achter in het peloton is zo makkelijk niet.
Of wanneer het op het lint gaat en je al aan je max van 55km/h zit. Wanneer je dan ook naog na het uitkomen van de bocht een gaatje moet dicht rijden wordt het allemaal al zwaar. Doe je dit zo'n 40 tot 50 keer in het uur dan heb ik zure benen en zit als ik pech heb in de mon...waaier
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 30 jun 2018 20:29

Ik rij regelmatig wedstrijden waar ik 38ste wordt met pieksnelheden die elke ronde hoger zijn dan de max snelheid van een ploeggenoot die dan 8ste wordt. Als je goed voorin kan rijden scheelt dat veel meer in een criterium dan het voordeel op t kleine stukje rechtuit waar je dan achterin wel goed zit.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 jul 2018 12:05

deoudegek schreef: 30 jun 2018 09:58 Mis ik wat(t)?
Half Nederland rijdt met een vemogensmeter.
Leuk al die theorieën, maar.... peletonsritje, verrmogensmetertjes aan, en meten maar.
In de TdF rijden ze allemaal met vermogensmeters, dus dit onderzoek hadden ze ook wel iets goedkoper kunnen doen.

Ik hoorde tijdens de Giro Karsten Kroon ook vertellen dat hij vaak maar iets van 100 watt hoefde te trappen in het peloton, wat ook wel in de buurt komt van de 5% die hier genoemd werd.

Waar ik persoonlijk ook heel benieuwd naar ben is het benodigde vermogen om dezelfde snelheid achter een auto te rijden, aangezien renners met een lekke band tocht weer redelijk vlot terug komen in het peloton.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jul 2018 12:55

Die 100 Watt komt helemaal niet in de buurt van die 5%, er trapt niemand op kop 5000 Watt ;)

Hoe hard je achter een auto kan rijden is een beetje afhankelijk van het model (zeker voor een lange renner). Het is vooral een kwestie van rustig versnellen zodat de renner strak op de bumper kan blijven rijden. Ik heb zelf wel eens de 70 km/h aangetikt op een vlakke weg zonder noemenswaardige wind, dan is het natuurlijk wel van essentieel belang dat je de ploegleider voor 100% kunt vertrouwen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 jul 2018 13:05

amclassic-fan schreef: 02 jul 2018 12:55 Die 100 Watt komt helemaal niet in de buurt van die 5%, er trapt niemand op kop 5000 Watt ;)

Hoe hard je achter een auto kan rijden is een beetje afhankelijk van het model (zeker voor een lange renner). Het is vooral een kwestie van rustig versnellen zodat de renner strak op de bumper kan blijven rijden. Ik heb zelf wel eens de 70 km/h aangetikt op een vlakke weg zonder noemenswaardige wind, dan is het natuurlijk wel van essentieel belang dat je de ploegleider voor 100% kunt vertrouwen.
2000 dan ;) , maar als je daar nog wat rolweerstand en een suboptimale positie bij rekent kom je denk ik snel in de buurt van die 100W.

Is de beschutting van een auto beter, of minder goed dan een peloton? Ik kan me voorstellen dat je in een peloton ook luchtstromen tussen de renners door krijgt, terwijl een auto alle lucht opzij moet duwen (helemaal met fietsen op het dak).

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 02 jul 2018 16:59

Tsja, als je gekoerst hebt weet je dat hier een grond van waarheid in zit.

Om Sloten maar weer erbij te pakken, daar rijden 100 C-tjes ook met 40+ in het rond. Zolang je niet hoeft ter remmen/optrekken kan elke koekenbakker 40+ rondrijden in de buik van zo'n grote groep. Daarom wordt Sloten ook zo vaak een sprint, wegkomen is bij dat soort gemiddelden "lastig".

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 02 jul 2018 21:08

Precies, op een mooi rond baantje, bijvoorbeeld ook Groningen loopt het vaak rond de 45 continu. Dat kun je midden in het peloton prima in lage duur fietsen. Of bijvoorbeeld in tempo-duur, met een wat hogere cadans. Is er echter veel wind en gaat het op een lint dan is D3 eerder het geval. Trek je er op uit om weg te blijven dan trappen de meesten wel rond weerstand. Geen computersimulatie voor nodig.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 18 jul 2018 21:39

Wat ik pas echt shockerend vond was mijn eerste massasprint op Sloten waar ik 65 reed en er 5 voor me wegreden, dus al snel meer dan 70 zullen zijn gegaan.... Vermoedelijk levert de snelste vent op dat moment Kittel achtige wattages. Alleen doen de profs het natuurlijk na 5 uur over een parkoers met bochtjes en heuvels :D

Later merk je in criteria dat er daar dergelijke snelheden worden gehaald inclusief klinkerbochten :shock:

Niet mijn ding zal ik maar zeggen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 24 jul 2018 22:13

bve schreef: 30 jun 2018 00:13 Tsja, niet echt baanbrekend onderzoek. Bij hogesnelheid wordt t peloton een lint, dan zit iedereen dichter aan de 60% procent schat ik.
Precies, daar hadden ze in de windtunnel geen rekening mee gehouden.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 24 jul 2018 22:26

Is makkelijk te testen voor iedereen (die een stukje wil rijden met de auto.) Op circuit Zolder wordt er elke dinsdag, woensdag en donderdag avond getraind. Ik weet niet hoe het in de zomer is maar in het voorjaar en najaar zijn dit verschillende grote groepen met verschillende snelheden. De snelste rijden boven de 40 gemiddeld dus als je je daar bij aansluit kun jet het ervaren. Het parcours en bijbehorende bochten zijn altijd hetzelfde dus het is veiliger als op de openbare weg en naast de rechte stukken en snelle bochten zijn er toch wel wat bochten waar je zult moeten aanzetten.
Mensen waarmee ik normaal rondjes met 30 gemiddeld rij, hebben hier zelfs 44 gehaald.

https://www.strava.com/segments/1788214

Als ik de resultatenlijst doorblader zie ik bijvoorbeeld iemand met vermogens meter die 47km/u gemiddeld rijdt met een gemiddeld vermogen van 187 Watt.
Afbeelding

Plaats reactie