Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Fietsen in het peloton kost nagenoeg geen energie

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 jul 2018 23:36

Christine schreef: 24 jul 2018 22:13
bve schreef: 30 jun 2018 00:13 Tsja, niet echt baanbrekend onderzoek. Bij hogesnelheid wordt t peloton een lint, dan zit iedereen dichter aan de 60% procent schat ik.
Precies, daar hadden ze in de windtunnel geen rekening mee gehouden.
Ik vond het (ook al ) een waardeloze onderzoek, ooit een peloton zo netjes gegroepeerd en zo dicht tegen elkaar zien rijden?
Dat je minder vermogen trapt in een peloton wisten ze in 1903 ook al.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 25 jul 2018 21:35

vermeulen schreef: 02 jul 2018 12:05
deoudegek schreef: 30 jun 2018 09:58 Mis ik wat(t)?
Half Nederland rijdt met een vemogensmeter.
Leuk al die theorieën, maar.... peletonsritje, verrmogensmetertjes aan, en meten maar.
In de TdF rijden ze allemaal met vermogensmeters, dus dit onderzoek hadden ze ook wel iets goedkoper kunnen doen.
Check.
Bij (bijvoorbeeld) de Tour Abu Dhabi kreeg je van dat soort statistiekjes achteraf.
Greipel reed er toen een uurgemiddelde van 170W in het peloton.
(45 km/u wind mee, 39 km/u wind tegen)
vermeulen schreef: 02 jul 2018 12:05 Waar ik persoonlijk ook heel benieuwd naar ben is het benodigde vermogen om dezelfde snelheid achter een auto te rijden, aangezien renners met een lekke band tocht weer redelijk vlot terug komen in het peloton.
Ehm... dat hangt natuurlijk nogal van het type 'auto' af.
Fred Rompelberg reed in 1995 ruim 268 km/u 'achter een auto'.
Op een normale TT-fiets zou daar ongeveer 65 kW voor nodig zijn.
De feitelijke inspanning van Fred zal niet (lang) meer dan een ruime 1% daarvan geweest zijn.

Jordi9
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 sep 2018 00:30

Jordi9 17 sep 2018 02:09

Onderzoek en praktijk zijn toch wel twee verschillende dingen.

In de praktijk gaat het op de kant, laat er iemand een gaatje vallen, zit het op een lint, heb je bochten, tempowisselingen, etc.

Maar stel dat je midden in het peloton zou zitten aan een gelijk tempo, dan fietst dat stukken makkelijker, ja. Je kunt dat zelf ook wel uitproberen door bijvoorbeeld achter een auto met open achterklep of in elk gevoel genoeg massa om je compleet uit de wind te zetten, te rijden. Rubberspoortjes achterlaten op de bumper.

Verschil met op kop fietsen merk je dan wel.

Plaats reactie