Fietsen in het peloton kost nagenoeg geen energie
Interessant onderzoek, Die hoge snelheden in koersen die je voorbij ziet komen zijn gelijk een stuk minder indrukwekkend.
http://cyclingreview.nl/hoeveel-weersta ... n-peloton/
http://cyclingreview.nl/hoeveel-weersta ... n-peloton/
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als ik er even getallen bij betrek, dan kom ik op het volgende uit:
Normaal fiets ik 40 kmh solo en de lucht weerstand is dan 22,22 N. Mijn snelheid is 40 kmh, dus het wattage dat ik trap is 22,22 * (40/3,6) = 246,9 Watt. Klink aannamelijk
In de buik van het peloton zou ik slechts 5% van de luchtweerstand hebben. Dat is dus 1,11N. En het wattage wordt dan: 1,11 * (40/3,6) = 12,3 Watt Zou dat echt?
Normaal fiets ik 40 kmh solo en de lucht weerstand is dan 22,22 N. Mijn snelheid is 40 kmh, dus het wattage dat ik trap is 22,22 * (40/3,6) = 246,9 Watt. Klink aannamelijk
In de buik van het peloton zou ik slechts 5% van de luchtweerstand hebben. Dat is dus 1,11N. En het wattage wordt dan: 1,11 * (40/3,6) = 12,3 Watt Zou dat echt?
Live fast; die young. mijn blog
-
- Moderator
- Berichten: 3068
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Rolweerstand gaat lineair omhoog met snelheid en wordt niet beïnvloed door luchtweerstand.
Mechanische verliezen idem dito,
Mechanische verliezen idem dito,
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Ik moet toch echt 300W duwen om 40km/u te rijdenrob74 schreef: ↑30 jun 2018 08:40 Als ik er even getallen bij betrek, dan kom ik op het volgende uit:
Normaal fiets ik 40 kmh solo en de lucht weerstand is dan 22,22 N. Mijn snelheid is 40 kmh, dus het wattage dat ik trap is 22,22 * (40/3,6) = 246,9 Watt. Klink aannamelijk
In de buik van het peloton zou ik slechts 5% van de luchtweerstand hebben. Dat is dus 1,11N. En het wattage wordt dan: 1,11 * (40/3,6) = 12,3 Watt Zou dat echt?
In het peleton gaat het echt wel veel makkelijker maar toch ook weer niet zo makkelijk als in het 'onderzoek' wordt geschetst.
Natuurlijk wist ik dat je de nodige earo voordeel hebt. Wat opvallend is, is dat je midden in een “groot” peloton je nauwelijks hoeft in te spannen. Ik ben zelf geen wielrenner en heb nagenoeg ook geen ervaring met het fietsen in een peloton of met koersen. Maar ik was wel altijd redelijk onder de indruk van hoge koerssnelheden die je op Strava voorbij ziet komen. Mensen die dan bij een plaatselijk koers 80/90 km 45 km/h fietsen. Nu is koersen meer dan alleen hard fietsen. En is het vooral anticiperen, sturen, inzicht en toeslaan zodra je de kans krijgt. Maar het snelheids “aspect” met dit onderzoek in het achterhoofd is voor mij niet meer zo “indrukwekkend”. Iemand die 45 km/h een tijdrit fietst levert zoveel meer kracht dan iemand die 45 km/h in het peloton fietst.
Op het eenvoudigste aller wielerparcoursen van Sloten (Amsterdam) kan iedereen die in de groep durft te rijden het een uurtje volhouden. Als er echt gekoerst wordt op een echt parcours, dan wordt het toch een ander verhaal.amclassic-fan schreef: ↑30 jun 2018 00:17 Dit is enkel theoretisch, natuurlijk zijn er momenten in koers dat dit verhaal op gaat. Maar er hoeft maar 1 bocht in de weg te zitten, waarvoor ingehouden moet worden en dan wordt het een heel ander verhaal.
Mis ik wat(t)?
Half Nederland rijdt met een vemogensmeter.
Leuk al die theorieën, maar.... peletonsritje, verrmogensmetertjes aan, en meten maar.
Kan me niet voorstellen dat ze bij ( durf het haast niet te zeggen) Sky niet op de halve watt nauwkeurig kunnen vertellen wat het voordeel is als renner a,b of c in etappe X,Y of z bij windrichting.....enzovoorts 15, 4 cm voor (ik noem maar iemand) Froome zit.
Half Nederland rijdt met een vemogensmeter.
Leuk al die theorieën, maar.... peletonsritje, verrmogensmetertjes aan, en meten maar.
Kan me niet voorstellen dat ze bij ( durf het haast niet te zeggen) Sky niet op de halve watt nauwkeurig kunnen vertellen wat het voordeel is als renner a,b of c in etappe X,Y of z bij windrichting.....enzovoorts 15, 4 cm voor (ik noem maar iemand) Froome zit.
-
- Moderator
- Berichten: 3068
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Is all vaak genoeg langsgekomen inderdaad. Ik herinner me de cijfers van een gemiddelde renner die over een hele tour etappe gemeten gemiddeld maar 120 Watt had hoeven leveren maar wel met pieken van 1200...
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Ah dat bedoelde ik ook Keezx