Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Fietsen in het peloton kost nagenoeg geen energie

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 29 jun 2018 23:22

Interessant onderzoek, Die hoge snelheden in koersen die je voorbij ziet komen zijn gelijk een stuk minder indrukwekkend.

http://cyclingreview.nl/hoeveel-weersta ... n-peloton/

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 30 jun 2018 00:13

Tsja, niet echt baanbrekend onderzoek. Bij hogesnelheid wordt t peloton een lint, dan zit iedereen dichter aan de 60% procent schat ik.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jun 2018 00:17

Dit is enkel theoretisch, natuurlijk zijn er momenten in koers dat dit verhaal op gaat. Maar er hoeft maar 1 bocht in de weg te zitten, waarvoor ingehouden moet worden en dan wordt het een heel ander verhaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 jun 2018 08:40

Als ik er even getallen bij betrek, dan kom ik op het volgende uit:
Normaal fiets ik 40 kmh solo en de lucht weerstand is dan 22,22 N. Mijn snelheid is 40 kmh, dus het wattage dat ik trap is 22,22 * (40/3,6) = 246,9 Watt. Klink aannamelijk

In de buik van het peloton zou ik slechts 5% van de luchtweerstand hebben. Dat is dus 1,11N. En het wattage wordt dan: 1,11 * (40/3,6) = 12,3 Watt :shock: Zou dat echt? :?
Live fast; die young. mijn blog

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 30 jun 2018 08:48

Rolweerstand gaat lineair omhoog met snelheid en wordt niet beïnvloed door luchtweerstand.
Mechanische verliezen idem dito,
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 jun 2018 09:21

rob74 schreef: 30 jun 2018 08:40 Als ik er even getallen bij betrek, dan kom ik op het volgende uit:
Normaal fiets ik 40 kmh solo en de lucht weerstand is dan 22,22 N. Mijn snelheid is 40 kmh, dus het wattage dat ik trap is 22,22 * (40/3,6) = 246,9 Watt. Klink aannamelijk

In de buik van het peloton zou ik slechts 5% van de luchtweerstand hebben. Dat is dus 1,11N. En het wattage wordt dan: 1,11 * (40/3,6) = 12,3 Watt :shock: Zou dat echt? :?
Ik moet toch echt 300W duwen om 40km/u te rijden :?

In het peleton gaat het echt wel veel makkelijker maar toch ook weer niet zo makkelijk als in het 'onderzoek' wordt geschetst.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 jun 2018 09:44

Natuurlijk wist ik dat je de nodige earo voordeel hebt. Wat opvallend is, is dat je midden in een “groot” peloton je nauwelijks hoeft in te spannen. Ik ben zelf geen wielrenner en heb nagenoeg ook geen ervaring met het fietsen in een peloton of met koersen. Maar ik was wel altijd redelijk onder de indruk van hoge koerssnelheden die je op Strava voorbij ziet komen. Mensen die dan bij een plaatselijk koers 80/90 km 45 km/h fietsen. Nu is koersen meer dan alleen hard fietsen. En is het vooral anticiperen, sturen, inzicht en toeslaan zodra je de kans krijgt. Maar het snelheids “aspect” met dit onderzoek in het achterhoofd is voor mij niet meer zo “indrukwekkend”. Iemand die 45 km/h een tijdrit fietst levert zoveel meer kracht dan iemand die 45 km/h in het peloton fietst.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 jun 2018 09:48

amclassic-fan schreef: 30 jun 2018 00:17 Dit is enkel theoretisch, natuurlijk zijn er momenten in koers dat dit verhaal op gaat. Maar er hoeft maar 1 bocht in de weg te zitten, waarvoor ingehouden moet worden en dan wordt het een heel ander verhaal.
Op het eenvoudigste aller wielerparcoursen van Sloten (Amsterdam) kan iedereen die in de groep durft te rijden het een uurtje volhouden. Als er echt gekoerst wordt op een echt parcours, dan wordt het toch een ander verhaal.

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 30 jun 2018 09:58

Mis ik wat(t)?
Half Nederland rijdt met een vemogensmeter.
Leuk al die theorieën, maar.... peletonsritje, verrmogensmetertjes aan, en meten maar.

Kan me niet voorstellen dat ze bij ( durf het haast niet te zeggen) Sky niet op de halve watt nauwkeurig kunnen vertellen wat het voordeel is als renner a,b of c in etappe X,Y of z bij windrichting.....enzovoorts 15, 4 cm voor (ik noem maar iemand) Froome zit.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 30 jun 2018 10:47

Is all vaak genoeg langsgekomen inderdaad. Ik herinner me de cijfers van een gemiddelde renner die over een hele tour etappe gemeten gemiddeld maar 120 Watt had hoeven leveren maar wel met pieken van 1200...
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jun 2018 11:11

RVV schreef: 30 jun 2018 09:44 CUT
Iemand die 45 km/h een tijdrit fietst levert zoveel meer kracht dan iemand die 45 km/h in het peloton fietst.
Nee, veel meer vermogen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 jun 2018 11:41

Ah dat bedoelde ik ook Keezx

Plaats reactie