Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI komt met super WK

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 jun 2018 19:52

Niet alleen de top, maar op elk niveau en in elke sport (op korfbal na) is de dames concurrentie smaller. In de westerse wereld misschien maar beperkt. Maar op mondiaal niveau sowieso, omdat er zat plaatsen in de wereld zijn waar meisjes en vrouwen gewoon niet of nauwelijks de mogelijkheden hebben of krijgen om fatsoenlijk te sporten. Dat ga je ook niet oplossen met zo'n wk setup en gelijke verdiensten bij de top. Eerder omgekeerd, de dames die toch al toegang hebben tot de beste faciliteiten, strijken wat meer centen op. Ze hadden ook de herenpot een stap omlaag kunnen zetten om die gelijkheid te bereiken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 22 jun 2018 21:41

Dat bedoelde ik wat Markveenstra schreef.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 jun 2018 11:20

Dat politiek correctheid dat vrouwen sporters evenveel zouden moeten verdienen, komt me echt de keel uit. waarom dan toch? Waarom evenveel, of waarom niet meer? Het slaat echt gewoon nergens op. Sporters worden betaald naar gelang er media aandacht is.

Ene Chris Froome heeft ook een veel beter salaris dan Bouke Mollema. En Gilbert verdient beter dan Antwan Tolhoek. Waarom? Froome en Gilbert winnen grote wedstrijden, Hoe beter je bent, hoe meer je verdient. Maar als het dan toch allemaal zo gelijk moet zijn, dan gaat straks een b-coureur in een klein ploegje evenveel verdienen als een topper bij Trek. Want ja, ze zijn allebeid prof wielrenner, dus ze krijgen hetzelfde salaris. En als je deze logica verder doortrekt, gaat ook een snelwandelaar evenveel verdienen als Christiano Ronaldo. Ze zijn tenslotte beide proffesioneel top-sporter.

Het salaris van sporters stijgt naarmate er meer media aandacht is voor sport en naar gelang ze meer winnen. Punt. Dus als vrouwen wielrenners graag beter willen verdienen, zorg er dan gewoon voor dat de sport veeeeeeel aantrekkelijker wordt om naar te kijken dan mannen wielrennen. Dan verlegt de media aandacht zich en stijgen de salarissen vanzelf mee.
Live fast; die young. mijn blog

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 23 jun 2018 11:46

Rob, het gaat niet over de salarissen. Uit het artikel:
Gelijke beloning

Tijdens de voorjaarsklassiekers werd duidelijk dat er een groot verschil in prijzengeld is tussen de mannen en de vrouwen. Zo kreeg de winnaar van de Waalse Pijl, Julian Alaphilippe, 16.000 euro terwijl Anna van der Breggen, winnares bij de vrouwen, het moest doen met 1.150 euro.

Volgens Lippens gaat dit niet meteen veranderen door het plan van de UCI. "De bond claimt dat zij over de gehele lijn de prijzengelden gelijk hebben getrokken, maar het gaat echt alleen om de wedstrijden die de UCI zelf organiseert. Zoals het WK of de wereldbekers in de verschillende disciplines."
Als we jouw logica doortrekken dan zou Froome meer prijzengeld moeten krijgen als hij de TdF wint dan Mollema - en dat bedoel je vast niet. Het lijkt mij logisch dat Gilbert en Tolhoek beiden evenveel geld winnen als ze de Ronde van Vlaanderen winnen en dat staat helemaal los van salaris en politieke correctheid. Of de dames precies evenveel prijzengeld moeten krijgen als de mannen laat ik in het midden maar het verschil tussen 16.000 en 1150 is wel heel erg schrijnend als je bedenkt dat de grote dameskoersen inmiddels ook allemaal live op televisie zijn.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 jun 2018 13:12

Dat principe van hoe meer media aandacht, hoe meer salaris geldt net zo goed voor prijzengeld. Hoe belangrijker een koers in aanzien is, hoe meer prijzengeld. De Vuelta winnen zal wel net iets minder opleveren dan de tour. En die vrouwen koersen worden welliswaar live uitgezonden, maar ik vermoed dat de kijkcijfers een stuk lager zijn.
Live fast; die young. mijn blog

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 23 jun 2018 13:25

Billijkt dat het enorme gat tussen de beloningen voor wat sportief gezien dezelfde prestatie is? Om nog maar te zwijgen van het feit dat vrouwen die klagen dat hun beloning maar 7% bedraagt van wat de mannen winnen jou "de keel uitkomt"
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 23 jun 2018 17:23

Profsporters zijn broodsporters. Om meer te verdienen moeten ze meer aandacht genereren, dat is namelijk waar een broodsporter voor betaald wordt. Het is echt een misverstand als je denkt dat ze vanwege hun sportieve prestaties beloond worden. Die zijn er alleen maar om aandacht te genereren. Er komt gelukkig steeds meer aandacht voor vrouwenwielrennen, maar het genereert bij lange na nog niet dezelfde aandacht als mannenwielrennen. Door de extra aandacht zal de beloning vanzelf omhoog gaan, maar voordat deze hetzelfde is als bij de mannen, dan is er denk ik nog een lange weg te gaan.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 23 jun 2018 19:38

Nogmaals: billijkt dat het enorme verschil? De winnares krijgt maar 7% van het prijzengeld dat naar de winnaar gaat.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 jun 2018 20:30

De vraag of 7% billijk is, is een lastige maar er zijn wel een aantal redenen om het vrouwen prijzen geld fors lager te zetten.

De RVV trekt honderd duizenden langs de kant van de weg.
De ronde leeft in heel Vlaanderen, iedereen praat er over, er is een dorp van de ronde, de kranten staan vol. Over elk detail wordt oeverloos gediscussierd.
Er is een tour versie die live wordt uitgezonden en die volk trekt vanuit de hele wereld.

Dat is de media die de mannen koers van de ronde veroorzaakt. Dat komt echt niet door de vrouwenkoers, dat is een bijprogramma dingetje. Als diezelfde vrouwenkoers twee maanden later zou worden georganiseerd, stond er geen kip langs de weg en was er geen live televisie. Dus waarom dan toch vragen om evenveel prijzengeld? Ik vind dat echt gezeur. Of die 7% terecht is, valt over te discusieren, maar persoonlijk vind ik 25% van het mannen prijzengeld al veel.
Live fast; die young. mijn blog

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 23 jun 2018 20:59

Nou noem je (bewust) ook wel een wedstrijd hè. Ja de RVV is publicitair een kijkcijferkanon waar heel de regio een week voor leeft. Maar we hebben het in het voorbeeld over 7% van het bedrag dat de winnaar van de Waalse Pijl krijgt - een wedstrijd waarvan je veel kan zeggen maar niet dat het Wallonië een week in vervoering brengt met tijdens de koers drommen mensen langs het parkoers. Ik durf te stellen dat die wedstrijd bij de dames interessanter is voor toeschouwers en televisiekijkers dan de jaarlijkse gesloten optocht naar de Muur van Huy die de mannen ervan maken.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 23 jun 2018 23:31

Het probleem is alleen dat de bedrijven die moeten betalen de kijkcijfers analyseren en blijkt de mannenkoers nog steeds veel meer exposure te geven. Of de verhouding 100% vs 7% is durf ik niet te zeggen. en van mij mogen de vrouwen net zoveel geld krijgen als de mannen. Maar laten we nou niet doen of het vrouwenwielrennen net zoveel exposure geeft als het mannenwielrennen, of jij het nou interessanter vindt of niet.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 23 jun 2018 23:48

Die verhouding wordt genoemd in het artikel waar dit topic over gaat. Gilbert kreeg 16 duizend euro en Van de Breggen 1150. Dat is 7,1%. Ik gaf hierboven al aan dat gelijke beloning voor mij het punt niet is maar de verhoudingen liggen naar mijn mening momenteel echt extreem scheef.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie