Over de wielersport en zijn beoefenaars.

UCI komt met super WK

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 jun 2018 09:58

Ach, het zijn mannen die beslissen of een wedstrijd uitgezonden wordt. Wat is regelmatig de reactie (ook van mannen) als er wel een wedstrijd op televisie te zien is? "Het was veel leuker om naar te kijken dan de mannenwedstrijd die vooral voorspelbaar is qua verloop".

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jun 2018 09:09

Ik kijk zelf ook wel graag naar de vrouwenkoers en vind ook dat ze best wat meer prijzengeld mogen krijgen. Gelijk trekken is misschien wat raar omdat er toch minder 'exposure' is voor de vrouwenwedstrijd.

Als je toch nog vind dat ze gelijk betaald/beloond moeten worden, dan vind ik dat wielrenners evenveel moeten verdienen dan voetballers en tennissers want de prestatie de ze leveren is minstens even groot.

Het is gewoon een lastige materie want je zit op een dun lijntje tussen gelijkwaardige behandeling en (positieve) discriminatie wat nooit goed is, voor geen enkele partij (het Calimero-syndroom komt dan heel snel om de hoek kijken)
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 jun 2018 10:11

Voor de wedstrijden kan je met prijzengeld het gat wel een stuk kleiner leggen. Kijk bijvoorbeeld naar Tennis en schaatsen. Verschil is wel dat de damestakken in die sporten (vrijwel) net zoveel exposure krijgen als de heren.

Salaris is een heel ander verhaal. Dat zijn merken die atleten sponsoren. Daar zitten mega verschillen op basis van prestaties, maar ook op basis van wat je uitdraagt.. populariteit, voorbeeld/rolmodel. Iets met marktwaarde, en in feite hoereer je gewoon je gezicht voor wat pieken, en daar zitten hele grote verschillen tussen sporters (niet alleen mannen en vrouwen).
Bij het schaatsen wordt nauwelijks meer iemand betaald, Sven Kramer heeft het goed voor elkaar, ook met zijn persoonlijke sponsoren. Ireen Wust - met een betere erelijst - zit zelfs zonder ploeg. De rest van het schaatspeloton, als ze al een ploeg hebben, krijgen een stukje salaris maar niet veel meer dan dat. Federer, Bolt, Sagan, zijn allemaal heel erg merkbepalend en krijgen daar "salaris" voor in de vorm van een goed betalende ploeg en sponsoren. Een ander sterk voorbeeld is Puck, die voor een merk dus erg interessant is, zonder de sportieve prestaties daarbij. Dus beloning/salaris/sponsoren moet je altijd los trekken van gelijkheidsdiscussies, want het is wat de gek er voor geeft. Prijzengeld kan je prima in discussie brengen voor gelijk, of "meer in verhouding" tussen mannen en vrouwen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jun 2018 15:32

Koen Verweij kan ook geen geld bij elkaar krijgen om volgend seizoen te kunnen schaatsen. Het lijkt mij dat het schaatsen zich teveel uit de markt geprijsd heeft. Dure trainingsfaciliteiten, duur betaalde topcoaches, trainingskampen en soms een hoog salaris voor de schaatsers zelf. Vervolgens vinden ze zichzelf zo belangrijk dat zo ongeveer alle toppers wereldbekerwedstrijden overslaan om te kunnen pieken op het juiste moment. Nu worden de wereldbekers oa om die reden niet meer uitgezonden en is het eigenlijk buiten een olympisch seizoen niet meer interessant om in schaatsen te investeren want je hebt veel te weinig exposure.

Het is dus zeker niet altijd zinvol om meer geld te eisen. Ik kan me ook voorstellen dat de vrouwenkoers geschrapt wordt als ze hetzelfde prijzengeld moeten betalen als de mannen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 jun 2018 16:20

klopt.
Als je meer knikkers wil vangen, dan moet je ook meer brengen. Dus meer exposure halen met vrouwen wielrennen. Die is nu nog klein. En met veel koersen op TV die leuk zijn om te volgen, kan zoiets groeien.
Live fast; die young. mijn blog

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 25 jun 2018 18:18

Het wordt steeds meer een forum waarin vrouwen gewaardeerd worden als hun billen en borsten opvallen maar die verder niet teveel moeten zeuren en zelf maar moeten zorgen dat ze meer kijkers trekken.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 jun 2018 18:24

De persoon die nu meest kort door de bocht en ondoordacht de boel generaliseerd ben je zelf Timo....

Schaatsen: gewoon slechts maximaal X aantal wereldbekers afmelden als je mee wilt doen aan WK/OS.
Pieken is heel normaal in andere sporten, dus waarom zou een schaatser dat niet mogen?
Tom D vindt zichzelf ook belangrijker dan het NK....
Less is bore

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jun 2018 18:28

timo2.0 schreef: 25 jun 2018 18:18 Het wordt steeds meer een forum waarin vrouwen gewaardeerd worden als hun billen en borsten opvallen maar die verder niet teveel moeten zeuren en zelf maar moeten zorgen dat ze meer kijkers trekken.
Er is hier maar 1 iemand die steeds blijft zeuren en doordrammen :roll:


Het BK bij de vrouwen was dit weekend echt wel de moeite, alleen jammer dat het zo vroeg was (start om 8u30 of zoiets), ik heb dus enkel het laatste gezien. Mooie winnares ook (mooi podium tout-court)

Het voordeel van verplichte deelname (mannen en vrouwen) is dat je een mooi gevuld veld hebt met alle toppers (moesten ze in NL ook eens overwegen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jun 2018 21:25

timo2.0 schreef: 25 jun 2018 18:18 Het wordt steeds meer een forum waarin vrouwen gewaardeerd worden als hun billen en borsten opvallen maar die verder niet teveel moeten zeuren en zelf maar moeten zorgen dat ze meer kijkers trekken.
Ik zou het ook graag anders zien maar we hebben nu eenmaal een vrijemarkteconomie en dat betekent dat duur aanbod creëren zonder dat er vraag is niks oplevert.

Imho zou de eerste regel moeten worden dat een wedstrijd alleen World Tour mag zijn als er ook een dameswedstrijd is, bij voorkeur dezelfde dag en de finale moet live in beeld komen als je de mannenwedstrijd wilt uitzenden. Als dat onze provinciale zender (L1) dat lukt dan moeten de grote televisiestations dat ook kunnen.

Dan raakt het dameswielrennen veel meer ingeburgerd en van daaruit kun je gaan praten over verdiensten.
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 25 jun 2018 22:23

TL@ schreef: 25 jun 2018 18:28
timo2.0 schreef: 25 jun 2018 18:18 Het wordt steeds meer een forum waarin vrouwen gewaardeerd worden als hun billen en borsten opvallen maar die verder niet teveel moeten zeuren en zelf maar moeten zorgen dat ze meer kijkers trekken.
Er is hier maar 1 iemand die steeds blijft zeuren en doordrammen :roll:


Het BK bij de vrouwen was dit weekend echt wel de moeite, alleen jammer dat het zo vroeg was (start om 8u30 of zoiets), ik heb dus enkel het laatste gezien. Mooie winnares ook (mooi podium tout-court)

Het voordeel van verplichte deelname (mannen en vrouwen) is dat je een mooi gevuld veld hebt met alle toppers (moesten ze in NL ook eens overwegen)
Los van je gewauwel over drammen heb je daar dus precies het punt: die vrouwen fietsten voor wat ze waard zijn en lieten een mooie koers zien maar hebben geen enkele invloed op de starttijd. Daarvoor moet je toch echt bij de Belgische wielerbond zijn en die ziet de vrouwenkoers nu eenmaal als bijzaak. Zie ook de kritiek enkele jaren terug geuit door Eva Maria Palm. Zolang de vrouwenkoers in België door bond, organisatoren, omroepen en sponsors zo in de marge wordt gedrukt wordt dat nooit wat en het is oneerlijk dit de rensters aan te rekenen die "daarom" dan maar veel minder mogen verdienen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 25 jun 2018 22:28

Ernie C. schreef: 25 jun 2018 21:25Imho zou de eerste regel moeten worden dat een wedstrijd alleen World Tour mag zijn als er ook een dameswedstrijd is, bij voorkeur dezelfde dag en de finale moet live in beeld komen als je de mannenwedstrijd wilt uitzenden. Als dat onze provinciale zender (L1) dat lukt dan moeten de grote televisiestations dat ook kunnen.
Hear hear, volledig eens! :winkthumb: Dezelfde dag mag geen beletsel zijn, juist een voordeel omdat de hele infrastructuur dan toch al staat. Een flink aantal wedstrijden in Nederland, Vlaanderen en Italië hebben in dat opzicht dit voorjaar het goede voorbeeld gegeven het is alleen spijtig dat een aantal andere prachtkoersen niet te zien waren omdat de betreffende omroepen het laten afweten (Wallonië, Frankrijk, etc.)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 26 jun 2018 09:50

Dat lijkt me vooralsnog onwerkbaar. Vrouwenteams hebben geen budget voor een dubbel programma in meerdere landen, dus de verplichting om elke WTkoers een dameswedstrijd te laten organiseren lijkt mij niet de oplossing op korte termijn. Zie ook de discussie over Parijs Roubaix voor vrouwen: dat zou ten kosten gaan van een andere dameswedstrijd.
Maar wat verplichtingen hier en daar lijken me nuttig, is het niet richting organisatoren, dan wel in het pakket uitzendrechten.

Plaats reactie