Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnen met wielrennen latere leeftijd

bigbellycycling
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2018 16:43

bigbellycycling 22 apr 2018 17:07

Hoi allemaal,

Mijn vraag is eigenlijk kort en simpel.
Ben nu 27 jaar (wordt in september 28) en wilde vragen is het te laat om te beginnen met wielrennen?

Ik heb vroeger wedstrijden gefietst maar ben 2x gestopt.
Was 14 toen ik begon en kon goed mee, ook met de oudere groep die op de wielerbaan reed. Na een jaar trainen, wedstrijden, heb ik 1 jaar niet gefietst wegens andere interesses.
Maar ben op mijn 15e weer begonnen.
Helaas werd ik 16 en begon meer aan scooters te sleutelen en verloor helaas opnieuw de interesse.
Toen ik stopte, was Tom Dumoulin net begonnen met meefietsen, o.a. op de baan in Glanerbrook en Ad Wijnands. Ad Wijnands zag in mij veel potentie en vond het dan ook zonde dat ik besloot weer te stoppen. Dat Tom zoveel talent had wist ik natuurlijk niet gezien hij net begon maar geweldig om te zien hoe hij nu presteert!

Helaas heb ik door mijn keuzes 2 mooie fietsen verkocht. Eerste een Fausto Coppi, en erna een Bianchi beide afgemonteert met Shimano Ultegra.

Gezien mijn slechte conditie, dikkere buik haha, wil ik toch weer gaan wielrennen.
Natuurlijk moet ik alles weer opnieuw kopen, een fiets (heb een Wilier met Ultegra op het oog) maar zal een flinke smak zijn in totaal met kleding, schoenen, helm, bril, hartslagmeter etc. etc. Mede het mooie weer in het vooruitzicht, slechte conditie, het missen van de Limburgse wegen en heuvels geeft mij reden dit topic te openen. Woon regio Sittard-Geleen dus de Geulhemer, Cauberg, Slingerberg etc ligt hier dichtbij.

Of het te laat is voor wedstrijden is natuurlijk wat ik mij afvraag ben dit niet op korte termijn van plan en twijfel hier ook over gezien de meeste rond 35-40 stoppen dat is al over 8 jaar.

Mvg

Bigbellycycling

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 22 apr 2018 17:20

Het is natuurlijk nooit te laat om weer te beginnen. De vraag is wat precies je ambitie niveau is. Giro winnen zal lastig worden. Leuk meedoen bij de amateurs kan afhankelijk van je talent en trainingsinspanning.
o'7o

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 apr 2018 17:34

Toen ik de titel las dacht ik: als je echt wilt koersen is gebrek aan pelotonervaring waarschijnlijk het grootste probleem als je op je 27e wilt beginnen.

Maar enige pelotonervaring heb je dus al van vroeger. Dus als je weer een beetje fit bent zal dat echt wel lukken als je wilt.

Verder: fietsen maakt gezond en gelukkig, dus natúúrlijk moet je weer beginnen met fietsen! Koop een fiets (kan ook tweedehandsje zijn) en rijden. En of je wilt koersen of cyclo's wilt rijden of gewoon toeren merk je vanzelf wel!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bigbellycycling
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2018 16:43

bigbellycycling 22 apr 2018 17:42

Denk dat ik de knoop ga doorhakken inderdaad. Het maakt gezond en gelukkig en Limburgs Mooiste staat weer op de planning zal mooi zijn als ik deze weer kan uitrijden en eventueel dan bezien voor een eventuele licentie aan te vragen.

bigbellycycling
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2018 16:43

bigbellycycling 22 apr 2018 17:45

Heb inderdaad wel peleton ervaring, in groepen rijden, en op de baan achter derby.

Of koersen er echt weer in zit moet ik bekijken met de tijd. Mooiste wedstrijden vond ik in Belgie. Heb het NK in Emmen gereden en was zo vlak als een biljart laken. De rondjes om de kerk is ook niet echt mijn ding daar wordt toch anders gekoerst als van A naar B.

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 22 apr 2018 18:14

Hoort deze vraag niet thuis in het "Het grote domme vragen topic"? Ja, je kunt meteen beginnen. Je hebt blijkbaar aanleg, ervaring, wellicht alleen gebrek aan conditie. Maar trainingservaring heb je ook. Dus...
Heb je nog meer vragen van deze orde? :lol:

bigbellycycling
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2018 16:43

bigbellycycling 22 apr 2018 18:33

Ik ben 27, vind het geen absurde vraag of ik nog kans maak te kunnen koersen op een eventueel hoog niveau als je weer vanaf 0 moet beginnen.

Daarnaast heb ik al gegoogled maar vond alleen topics van mensen rond de 16-17.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 apr 2018 18:40

Doen gewoon.

Misschien moet je de vraag anders stellen: welke soorten wedstrijden bestaan er voor amateurs.
Ik ken 65 plussers die nog wedstrijden rijden. Zolang het leuk is, is er geen reden om te stoppen of niet te starten. En leuk kan ook zijn beseffen dat je vroeger beter was maar dat je nog altijd het beste van jezelf wil geven. Dus die leeftijdsgrens bestaat enkel in je hoofd.

Walter

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 apr 2018 19:57

bigbellycycling schreef: 22 apr 2018 18:33 Ik ben 27, vind het geen absurde vraag of ik nog kans maak te kunnen koersen op een eventueel hoog niveau als je weer vanaf 0 moet beginnen.

Daarnaast heb ik al gegoogled maar vond alleen topics van mensen rond de 16-17.
Wat vind jij hoog niveau…?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 apr 2018 20:24

In België had je Rob goris die op zijn 27ste renner werd na een ijshockey carriere. En het nog tot beroepsrenner schopte. Maar hij had vermoedelijk wel een redelijke basis.
En dan was er nog ergens een scandinavier die zowat de hoogste VO2max ooit gemeten bezat - lees van nature uit een supertalent- en die als volwassene renner werd en het werd niet veel (met de nuance dat beroepsrenner worden even als 'niet veel' genoemd wordt, terwijl dat natuurlijk al fantastisch is).

Het is maar wat je doel is: dus eerst die fiets in huis halen, plezier in fietsen terug vinden en dan eens kijken na een paar maanden hoe ver je staat van wielrennen. Maar ik denk dat het belangrijkste is plezier te vinden in het fietsen. Denk ook nog eens over de redenen waarom je toen stopten en hoe snel die nu weer om de hoek kunnen komen kijken.
Als ik naar het beetje jeugdwielrennen rondom mij kijk is het belangrijkste toch plezier hebben in je hobby. Belangrijker dan goede resultaten halen.

Walter

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 23 apr 2018 14:09

Laat?? met 27 ben je nog gewoon een "jonkie". Is toch simpel, je hebt al wat ervaring. Wordt lid van een club (basislicentie of sportklasse) en rijden maar. Er zijn overal clubwedstrijden in de weekenden en door de weekse avonden op instap niveau. Waarschijnlijk wordt je er in het begin (waarschijnlijk) keihard afgereden, maar je zal zien dat je redelijk vlug mee kan rijden. De 40, 50 en 60 +'ers trekken deze wedstrijdjes ook. Kom je eenmaal goed kun je gaan kijken hoever je nog kan komen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 apr 2018 18:03

bigbellycycling schreef: 22 apr 2018 17:07Ben nu 27 jaar (wordt in september 28) en wilde vragen is het te laat om te beginnen met wielrennen?
Nee, je bent niet te oud en het begrip later leeftijd ben je nog veels te jong voor. Dat begint pas boven je veertigste.
In het begin zul je moeite hebben met de tempowisselingen. Als je dat niet aankunt, heb je pech en ben je niet geschikt voor wedstrijden.

Plaats reactie