Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielren ambities

gertjetop
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mar 2015 20:01

gertjetop 16 apr 2018 20:38

Ik doe nu ongeveer 2 jaar aan wielrennen. Dit doe ik vooral om te trainen voor het schaatsen. Echter lijkt het me wel tof om wielren wedstrijdjes te rijden. Alleen weet ik niet zo goed wat de mogelijkheden zijn. Op de de daarvoor bestemde websites kom ik er iig niet echt uit. Weet iemand wat de opties zijn in de regio Utrecht? Moet ik me per se aanmelden bij een wielervereniging? Organiseren zij bijvoorbeeld ook wedstrijdjes? Ik las iets over zomeravondcompetitie bij verenigingen.

Dus als iemand mij op weg kan helpen zou dat erg fijn zijn (:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 apr 2018 20:58

KNWU basislidmaatschap en koersjes op de NEB!

En lid worden van de Domrenner of CS030!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 apr 2018 21:00

Bijna iedere vereniging heeft een zomeravondcompetitie (clubwedstrijden) en met een KNWU basislidmaatschap kan je daar aan deelnemen, een goede manier om te starten.
Meestal zijn er meerdere niveaus zodat je ervaring kan opdoen zonder dat je er iedere keer wordt afgereden.
Er zijn er hier vast wel die weten welke club een leuk parcours heeft....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 apr 2018 21:00

Wedstrijdwielrennen is nogal ontoegankelijk. Dat begint al met afko's waar je nog nooit van gehoord hebt, zoals NEB en CD030.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 16 apr 2018 21:39

Aanmelden bij een vereniging is het makkelijkste, dat is ook je enige optie wil je serieus wedstrijden rijden. Dit kost allemaal wel geld (70-150 euro lidmaatschap vereniging, geld voor kleding (afhankelijk van club), geld voor licentie (88-105 euro) en dan nog 30 euro per jaar voor je tijdregistratie chip. Daarvoor heb je dan wel een club, om mee te trainen, wedstrijden rijden, tips enzovoort, meestal een clubkamp).
Andere optie is een basislidmaatschap bij de knwu. Dat kost 23 euro. https://www.knwu.nl/lid-worden/basislidmaatschap/
Nadeel is dat je enkel de zomeravond competities kan rijden en bijvoorbeeld een tijdritje of de zeldzame funklasse wedstrijd. Ideaal om dit jaar uit te proberen, volgend jaar dan een sportklasse of amateur licentie bij een club nemen voor het echte werk.

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 16 apr 2018 21:44

Het is nogal belangrijk wat je leeftijd is. ZAC (zomeravondcompetitie) is het meest toegankelijk. Zoals hierboven beschreven. Alleen dit is compleet niet te vergelijken met een "echte" koers. Wat mij opvalt met de schaatsers is dat je ze over het algemeen sterk zat zijn. Maar dat ze sturen als idioten. Vooral in het peloton levert dit nogal eens gevaar op.
Biking is Living!

Pilostilo
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 jan 2015 09:47

Pilostilo 17 apr 2018 08:11

Ik zou beginnen met een basis lidmaatschap van de KNWU. Dan kan je op de Nederlandse Berg, of in de buurt rondom Utrecht, wedstrijdjes rijden zoals de zomeravond competitie, of een zaterdag/zondagochtend competitie. Zodra je daar een keer of drie geweest bent zie je ook wie er al lid zijn van een vereniging en als je dan eens blijft plakken voor een bak koffie leggen zij je uit wat je in een wedstrijd beter kunt doen of hoe en waar je lid kunt worden.

Om te beginnen dus lekker simpel houden en dan het volgend jaar lid worden bij een vereniging en samen met anderen trainen en wedstrijdjes rijden.

gertjetop
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mar 2015 20:01

gertjetop 22 apr 2018 20:14

Thanks voor alle reacties guys!

Ik weet overigens wel waar NEB voor staat en domrenner ken ik natuurlijk ook. Ben niet een complete leek. Wel een beetje ofc, so anyways, ik zal zon lidmaatschappie aanschaffen en ometeen even lid worden bij de Domrenner (was ik toch al van plan) en dan bij de Nedereindse berg. Is er ergens meer info over te vinden? Had ergens begreppen dat dat 3x pw is in re vorm van traiingswedstrijdjes, toch?

Ik ben overigens 27. Inderdaad schaatser, kracht ontbreekt het me niet aan. Sturen moet ook lukken. Beetje jammer dat je alle schaatsers over een een kam scheert.

Plaats reactie