Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2018

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 okt 2018 12:24

Keezx schreef: 19 okt 2018 11:40 Da's echt niet nieuw maar een bevredigende oplossing is er nog lang niet.
Nope, zie Nathalie van Gogh in NL.
Absoluut een sympathiek mens, maar blijft een bijzondere verschijning in het damespeloton. Al is ze daar volgens mij wel aardig geaccepteerd.

Afbeelding
Less is bore

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 19 okt 2018 20:35

Tja, de discussie is al ouder dan Foekje Dillema. Wellicht is het verschil man-vrouw toch niet altijd zo makkelijk te maken :)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 okt 2018 20:55

Wel een verschil: Foekje had BEIDE geslachtseigenschappem door een afwijking in de chromosomen. Net als het verhoogde testosteron van Caster Cemenya een natuurlijk dingetje is.
Dat is is fundamenteel anders dan een man die zich om laat bouwen tot vrouw. Zonder daar een waardeoordeel aan te hangen is dat een essentieel verschil IMHO.
Less is bore

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 19 okt 2018 21:53

Vandaag toevallig in het nieuws:

https://nos.nl/artikel/2255409-geen-m-o ... traal.html

Ik snap dat het voor sportvrouwen rot is als ze worden geconfronteerd met een deelnemer/concurrent die duidelijk wat mannelijke eigenschappen heeft die tot voordeel strekken bij het beoefenen van hun sport.

Maar ik zou zeggen: Pech gehad.
Het is niet iets dat heel vaak voorkomt, en de persoon in kwestie heeft gedurende het leven waarschijnlijk wel meer pech gehad met de hele situatie. Het lijkt mij persoonlijk niet echt praktisch in onze maatschappij. Daarom gun ik mensen die zich in deze omstandigheid bevinden hun voordeel.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 okt 2018 07:38

robbebopper schreef: 19 okt 2018 21:53 Vandaag toevallig in het nieuws:

https://nos.nl/artikel/2255409-geen-m-o ... traal.html

Ik snap dat het voor sportvrouwen rot is als ze worden geconfronteerd met een deelnemer/concurrent die duidelijk wat mannelijke eigenschappen heeft die tot voordeel strekken bij het beoefenen van hun sport.

Maar ik zou zeggen: Pech gehad.
Het is niet iets dat heel vaak voorkomt, en de persoon in kwestie heeft gedurende het leven waarschijnlijk wel meer pech gehad met de hele situatie. Het lijkt mij persoonlijk niet echt praktisch in onze maatschappij. Daarom gun ik mensen die zich in deze omstandigheid bevinden hun voordeel.
zo simpel is het wel niet zeker? Je kunt meevoelen met deze omgebouwde sporters maar vraag blijft of ze wel met gelijke wapens strijden? Je zal maar als szupervrouwelijk talent heel je jeugd en je jonge leven aan je sport hebben opgeofferd om daar plots verslagen te worden door iemand die 1 jaar aan sport doet. Aan zoiets kun je toch merken dat die mensen nog te veel mannelijke voordelen hebben.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 okt 2018 10:45

daniel1975 schreef: 19 okt 2018 20:55 Wel een verschil: Foekje had BEIDE geslachtseigenschappem door een afwijking in de chromosomen. Net als het verhoogde testosteron van Caster Cemenya een natuurlijk dingetje is.
Dat is is fundamenteel anders dan een man die zich om laat bouwen tot vrouw. Zonder daar een waardeoordeel aan te hangen is dat een essentieel verschil IMHO.
Mee eens.
Ik vrees zelfs een evolutie die mogelijk werkelijkheid wordt in het hedendaags maatschappelijk klimaat en medische mogelijkheden waarbij bepaalde regimes/culturen atleten gaan aansporen om deze stap te zetten.
Er is maar een correcte oplossing voor deze atleten en dat is een aparte competitie of tenminste apart klassement.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16238
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 okt 2018 11:15

"Gelukkig" zijn de meeste regimes die wij van dopingpraktijken betichten ook het minst tolerant op dat gebied.

Je zou haast denken dat Nederland en de Scandinavische landen hier het meeste voordeel uit kunnen halen...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7974
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 okt 2018 20:18

Hadden we in de DDR tijd al niet zoiets als hormonale doping? Vrouwen die zo bol van de testosteron en corticoïden stonden dat ze zich dagelijks moesten scheren?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 okt 2018 20:32

Enzzo schreef: 20 okt 2018 20:18 Hadden we in de DDR tijd al niet zoiets als hormonale doping? Vrouwen die zo bol van de testosteron en corticoïden stonden dat ze zich dagelijks moesten scheren?
Bovenstaand is toch een andere verhaal.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 20 okt 2018 21:52

fiedoo schreef: 20 okt 2018 07:38
robbebopper schreef: 19 okt 2018 21:53 Vandaag toevallig in het nieuws:

https://nos.nl/artikel/2255409-geen-m-o ... traal.html

Ik snap dat het voor sportvrouwen rot is als ze worden geconfronteerd met een deelnemer/concurrent die duidelijk wat mannelijke eigenschappen heeft die tot voordeel strekken bij het beoefenen van hun sport.

Maar ik zou zeggen: Pech gehad.
Het is niet iets dat heel vaak voorkomt, en de persoon in kwestie heeft gedurende het leven waarschijnlijk wel meer pech gehad met de hele situatie. Het lijkt mij persoonlijk niet echt praktisch in onze maatschappij. Daarom gun ik mensen die zich in deze omstandigheid bevinden hun voordeel.
zo simpel is het wel niet zeker? Je kunt meevoelen met deze omgebouwde sporters maar vraag blijft of ze wel met gelijke wapens strijden? Je zal maar als szupervrouwelijk talent heel je jeugd en je jonge leven aan je sport hebben opgeofferd om daar plots verslagen te worden door iemand die 1 jaar aan sport doet. Aan zoiets kun je toch merken dat die mensen nog te veel mannelijke voordelen hebben.
Zo simpel ís het nu wel. Het is namelijk de realiteit. Maar leuk zal het zeker niet voor iedereen zijn.
Sporten is trouwens nooit met gelijke wapens. Talent is niet gelijk verdeeld.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 21 okt 2018 02:13

robbebopper schreef: 19 okt 2018 21:53 Vandaag toevallig in het nieuws:

https://nos.nl/artikel/2255409-geen-m-o ... traal.html

Ik snap dat het voor sportvrouwen rot is als ze worden geconfronteerd met een deelnemer/concurrent die duidelijk wat mannelijke eigenschappen heeft die tot voordeel strekken bij het beoefenen van hun sport.

Castor Semenya biedt een interessante illustratie, omdat de IAAF tijdelijk de regel heeft gehad dat deelneemsters aan vrouwenatletiek niet boven een bepaalde grenswaarde aan testosteron in hun lichaam mochten hebben. Deze grenswaarde was m.i. vrij 'genereus', namelijk 10 nmol/L waar 99% van de atletiek WK-deelneemsters op minder dan 3.1 nmol/L zit.

Castor Semenya heeft daavoor een hormoonbehandeling gehad die haar testosteronniveau op 'legale' waardes bracht (dus rond 9 nmol/L nog, altijd ver boven 'normale' vrouwelijke waarden). Dat kostte haar zes volle seconden(!) op de 800 meter.

Daarmee kwam ze in eigen land niet door de kwalificaties voor internationale wedstrijden heen. Heel wat anders dan op een WK gewoon bij de rest weglopen. Niet iets wat ik in de categorie 'marginal gains' zou scharen.

robbebopper schreef: 19 okt 2018 21:53 Maar ik zou zeggen: Pech gehad.
Het is niet iets dat heel vaak voorkomt, en de persoon in kwestie heeft gedurende het leven waarschijnlijk wel meer pech gehad met de hele situatie. Het lijkt mij persoonlijk niet echt praktisch in onze maatschappij. Daarom gun ik mensen die zich in deze omstandigheid bevinden hun voordeel.

Er zijn er genoeg om alle atletische sporten compleet te domineren - in bepaalde gebieden in Afrika komt de 'Castor' afwijking relatief veel voor. Het enige wat nodig is om vrouwenatletiek effectief om zeep te helpen is een paar Golfstaatjes die er brood in zien om op de juiste plekken in Afrika te gaan scouten naar betreffende chromosoomafwijking en die meisjes te naturaliseren tot Qatari o.i.d. Castor was al niet de enige in de 800 meter finale bij de laatste OS. Daarnaast was er bij de sprintsters ene Dutee Chand uit India met een vergelijkbaar 'voordeeltje'.

Gunnen vind ik een wat rare term om te gebruiken als het jezelf niets kost. Ik wens Castor c.s. het allerbeste toe, maar niet ten koste van bijna de halve wereldbevolking. Vrouwensporten zijn bedacht om (ook) vrouwen de mogelijkheid te geven op sportief gebied de top te bereiken - wat ze tussen mannen simpelweg niet kunnen. (Marianne, Anne en Annemiek willen een vrouwen-Tour, niet meedoen met de mannen, want dat heeft geen zin, QED). De primaire reden dat ze dat niet kunnen is niet cupmaat, lichaamslengte of ruimtelijk inzicht, maar testosteronspiegel. Sportief gezien is 'sorteren' op tesotsteronniveau dus minstens zo logisch (en bovendien eenvoudig meetbaar, en ook nog eens 'corrigeerbaar', indien gewenst!) als sorteren op genderidentiteit.

Er zijn volgens mij dus twee logische denkrichtingen:

-Of je vraagt alle mensen met genderidentiteit vrouw hun testosteronniveau daarmee binnen redelijke grenzen in overeenstemming te brengen. Dames die dat niet willen mogen uiteraard nog altijd sport beoefenen, ook op professioneel niveau, bij de de categorie 'Free for all', oftewel, tussen de mannen. Kies zelf maar.

-Of je maakt een derde catagorie sport (een stuk logischer dan de 'gay games', zij het mogelijk ook een stuk minder gezellig).


Beide oplossingen zijn een stuk beter dan het huidige aanmodderen. Niet in de laatste plaats voor Castor en Dutee zelf. Het zal je maar -publiekelijk ook nog eens- gezegd worden dat er aan je geslacht wordt getwijfeld. Dat lijkt me vreselijk. Heel wat anders dan 'bij de dopingtest mag je niet boven 10 nmmol/L scoren'.


NB:
De IAAF voert het testosteronplafond per 1 november weer in, maar nu specifiek voor 400m, 800m en 1500m atletes. Schandalig, want makkelijk interpreteerbaar als een geheel persoonlijke anti-Castor-regel. Wat een knoeiwerk.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 21 okt 2018 07:38

We veranderen de mannen categorie in de Y categorie. De vrouwen categorie in de X categorie. Niks met gender te maken, alles met biologie. Mensen met een genetische afwijking worden beoordeeld en indien wenselijk behandelt om in de best passende categorie te kunnen sporten. Transgenders veranderen niet van categorie omdat hun genen niet veranderen terwijl hun gender dat natuurlijk wel doet.

Plaats reactie