Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Schijfremmen bij cyclocross toegestaan

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 22 jun 2010 12:26

lancearmstrong: UCI approves disk brakes for cyclo-cross. Great news. I look fwd to the day they're approved for road racing.

De UCI heeft vanaf het seizoen 2010 schijfremmen toegestaan in de cyclocross.
The International Cycling Union (UCI) has approved disc brakes for competition in the 2010-’11 cyclo-cross race season. The ban was lifted via a newly issued document entitled, ‘Rule Amendments for Title 1'

Maar de UCI gaat verder ook de band breedte meer beperkt is: The same document also newly restricts tires used in UCI regulated competition to 33mm at their widest part and reiterates the ban on spikes and studs.

1) Disc brakes will now be allowed in cyclo-cross competition.
2) The legal tire width in competition has also been changed. Width shall not exceed 33 mm, whereas before the maximum width was 35 mm.
3) Continental Cyclocross Championships have been established.
4) The “6 obstacle limit” has been changed to a “6 man-made obstacle limit.”
5) The height of barriers is now a maximum of 40 cm instead of a defined height of 40 cm.
6) Man-made sand pits are now allowed and the dimensions for them have been established.
7) The distance between planks has been changed to a range of 4 to 6 meters between.
8) Commissaires may now authorize feeding if the temperature is above 20 degrees C. This feeding takes place in the pit lane, but not during the first two or the last two laps.
9) The commissaires may now invoke the “80% rule” and remove a rider who is behind the leader by 80% of the leader’s lap time. Thus, riders can be pulled before they are lapped.

Het document: http://www.usacycling.org/news/user/story.php?id=5042

Bron: http://www.cyclingnews.com/news/uci-all ... yclo-cross

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 22 jun 2010 12:36

Crossen als het 20 graden is buiten? Het is toch een wintersport?

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 22 jun 2010 12:50

lancev7 schreef:Maar de UCI gaat verder ook de band breedte meer beperkt is: The same document also newly restricts tires used in UCI regulated competition to 33mm at their widest part and reiterates the ban on spikes and studs.

2) The legal tire width in competition has also been changed. Width shall not exceed 33 mm, whereas before the maximum width was 35 mm.


Denk dat een aantal bandenfabrikanten dan gewijzigde banden zullen moeten uitbrengen.
De populaire Schwalbe RaRa en RoRo zijn alleen verkrijgbaar in 35mm.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 22 jun 2010 13:47

Schijfremmen, dat vind ik een interessante ontwikkeling. Ik ben benieuwd naar reacties van rijders, en vooral of er hydraulische remmen gebruikt gaan worden. Achter de schermen zal er al wel het een en ander ontwikkeld zijn. Uit het artikel op cyclingnews (zie startpost) begrijp ik dat de wijziging misschien op voorspraak van fabrikanten doorgevoerd is.

Ik voorspel een hoop geklaag van renners, dat de remblokken zo snel slijten. ;)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 22 jun 2010 13:59

joeptimmermans schreef:Crossen als het 20 graden is buiten? Het is toch een wintersport?


Vorig jaar Harderwijk? dik 20+

@Wezep, in de crosswereld zijn de Rara en Roro natuurlijk alleen popiejopie bij de toeristen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jun 2010 17:22

Goede actie! Shimano heeft een jaar of drie geleden al een keer een prototype voor de racer gehad.

Als ervaren mtb'er en beginnend racer moet ik zeggen die velgremmen zijn best goed! Nu nog kijken of ik er na het hooggebergte ook zo over denk.

Maar ik ben zeker voor schijven en de slijtage van de blokken zal echt een stuk lager zijn dan bij de velgremblokken.

sepp
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 03 okt 2004 22:57

sepp 22 jun 2010 17:27

nadeel is dat het zozwaar is

en dat het met al dat slijk zoveel lawaai maakt die schijfremmen kwa slepen
avia cyclingteam

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 22 jun 2010 17:43

sepp schreef:nadeel is dat het zozwaar is


575 gram voor een duurzaam en betrouwbaar setje remmen is niet zwaar.

Wat wegen velgremmen (inclusief berg modder die er op blijft liggen)?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jun 2010 18:11

Probleem 1 is hoe je 't met je STI's wilt combineren, in 1e instantie kom je dan uit bij mechanische schijfremmen ipv hydraulisch.
Dan kom je met 't probleem dat iedereen nu met een voorvork van minder dan 450 gram rijdt. Zo'n voorvork zou bijna direct kapot gaan met een schijfrem. Dus ze moeten nieuwe voorvorken maken die veel stijver/sterker zijn en dus aanzienlijk zwaarder zullen zijn.

En wie zit er nu eigenlijk op meer remkracht te wachten bij een crossfiets? Iedereen rijdt met Froglegs, terwijl er ook mini V's zijn die veel beter remmen.
Dus er zullen vast wel profs na verloop van tijd met discs opduiken, maar dat is dan toch vooral omdat de sponsor het per sé wil.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jun 2010 14:39

Deels is dat wel waar, echter een Ritchey WCS weegt 470gram, wel zwaarder maar ook niet heel zwaar en die is voor de MTB dus voor de racer kan dat wellicht nog lichter.

Het hydraulische systeem in de STI gaat wel lukken, de factory F1 heeft dat, de ouder shimano dual controls ook, dus dat systeem is best in een STI onder te brengen.

Het geheel zal in beginsel wat zwaarder worden maar als je ziet dat complete MTB sets tussen de 550 en 700 gram wegen inclusief kabels en schijven en bouten.

Het geeft natuurlijk ook wel voordelen.
-Geen super warme velgranden weer en dus minder kans op lekke banden;
-Het remt gedoseerder;
-velgen kunnen nog beter aero gebouwd worden en je kunt ze contrueren zoals je wilt en worden dus ook lichter;
-Remmen in de regen word een stuk veiliger;
-ergonomie, slag van de remmen kan kleiner worden.

Als je veel in natte omstandigheden rijd en in de bergen zie ik het voordeel wel. Puur in het platte NL is dat natuurlijk Nihil.

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 23 jun 2010 14:47

Zo'n beetje al die voordelen van je zijn onzin, In de bagger word zo'n velg echt niet heet hoor, en crossen doe je met tubes (zeker in UCI categorieen)
Aerodynamica lijkt me in de bossen niet echt van toepassing.
De slag van de remmen is nu ook al net zo groot als bij racefietsen en dat is zeker niet te groot.
Dat je harder kunt remmen is een feit maar volgens mij is regel 1 bij crossen zo min mogelijk remmen.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 23 jun 2010 15:03

Waarom zou de maximale breedte van de banden teruggebracht worden naar 33 mm?
Veel Dugast tubes zijn bijvoorbeeld ook beschikbaar in 34 mm.
Veel crossers reden de laatste jaren steeds vaker met 34 mm ipv 32 mm volgens mij omdat je met een nog lagere bandenspanning kan rijden. Alleen bij de snelle crossen op harde ondergrond zag je nog veel 30 en 32 mm.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie