Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Talent, Trainen en/of Tranen, het grote TTT topic.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 aug 2017 18:30

Hoelang zit je dan nu al in de drugshandel? :D

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 aug 2017 09:22

Al lang niet meer, ook daar had ik het talent niet voor (veel te lief ;) ). Degenen die ik kende die dachten dat ze dat wel hadden zijn inmiddels allemaal dood of wonen de komende jaren nog op kosten van de belastingbetaler.

Gelukkig heb ik wel andere talenten van mezelf ontdekt en is er van armoede geen sprake meer in mijn gezin.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 12 aug 2017 09:32

De winnaar van de etappe van gisteren in de Tour de L'ain, David Gaudu schijnt een paar jaar geleden een VO2 Max van 92 te hebben geleverd. Mensen, onthoud u die naam.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2017 09:39

De winnaar van de etappe van gisteren in de BB-Tour heeft ook meer talent dan een overgroot deel van het peloton. Alleen als je dat talent niet voldoende ontwikkelt en er geen goede kop op zit zal het slechts sporadisch tot resultaat leiden.
Less is bore

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 12 aug 2017 17:43

Hoe heette die ene Noor die een VO2 van boven de 100 had ook al weer? Die is toen bij Garmin totaal geflopt.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 21 aug 2017 20:49

Quarantanove schreef: 07 aug 2017 20:49
amclassic-fan schreef: 07 aug 2017 20:12 Di Luca (papa schijnbaar genoeg centjes), Schumacher (beide ouders arts) zijn 2 bekende namen, Iemand als Thomas Dekker heeft ook niet bepaald een moeilijke jeugd gekend, volgens mij geld dat voor de meeste renners.
Ik noemde in dit kader eerder ook al Tom Dumoulin en Jan Bakelants.
Toen ik zelf aktief renner was waren dat er nog minder. De enige die ik me zo voor de geest kan halen uit die tijd is toen Klaus-Peter Thaler.
Hoe kon ik deze vergeten : Gerben Karstens :?
En nog een die in dit (kleine) rijtje past : Erik Breukink.
Laatst gewijzigd door Quarantanove op 31 aug 2017 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 24 aug 2017 20:18

Fietsen?altijd schreef: 10 aug 2017 22:54 Talent is VO2max denk ik.
Maar discipline is minstens net zo belangrijk. En het juiste milieu om in op te groeien.

En helemaal in het wielrennen dat laatste. Kijk naar Nederlandse top junioren en dan zijn er weinig die normaal naar school gaan.
VO2max is belangrijk, discipline en vooral motivatie is belangrijk.

Toch... als je deze elementen aanhaalt denk ik eerder aan een andere factor. Namelijk herstelvermogen !

Dat zorgt er voor dat je je lichaam weer opnieuw kan prikkelen zodat je beter wordt. Sterker nog, dat je kan herstellen tijdens de wedstrijd.

lb117
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 11 aug 2016 16:52

lb117 25 aug 2017 09:10

Zie hier, op latere leeftijd begonnen met fietsen, discipline opgedaan in andere sporten en toch een zeer hoog niveau weten te bereiken. Combinatie van talent en een ijzeren wil en discipline! Dit lijkt mij een mooi voorbeeld om dit topic te onderschrijven.

http://www.omroepflevoland.nl/sport/150 ... e-amateurs


http://www.cyclingonline.nl/artikel/100 ... assen.html

Jasperoo
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 apr 2016 20:17

Jasperoo 13 nov 2017 20:54

Hoe zit het met de spiervezels, fast-twitch . slow-twitch. De verdeling in hoeveelheid daarvan is toch genetisch bepaalt en maakt in meer of mindere mate of je beter kan sprinten of kan klimmen/tt ?

De aansturing van de spieren wordt wel degelijk beïnvloed door trainen. Ik vraag mij af of daar een "dak" op zit in de vorm van percentage aan verbetering. Ik meen ooit gelezen te hebben dat je een procent of 25 kan verbeteren door trainen.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 14 nov 2017 14:19

Jasperoo schreef: 13 nov 2017 20:54 Hoe zit het met de spiervezels, fast-twitch . slow-twitch. De verdeling in hoeveelheid daarvan is toch genetisch bepaalt en maakt in meer of mindere mate of je beter kan sprinten of kan klimmen/tt ?

De aansturing van de spieren wordt wel degelijk beïnvloed door trainen. Ik vraag mij af of daar een "dak" op zit in de vorm van percentage aan verbetering. Ik meen ooit gelezen te hebben dat je een procent of 25 kan verbeteren door trainen.
Er zit een dak op, alleen dat is niet in een percentage uit te drukken. Ik kan op dit moment misschien 20% beter (laten we zeggen 20% van het vermogen dat ik nu een uur kan vasthouden). Als ik nu 5 maanden niet train en 20 kg aankom door het frikandelendieet kan ik plotseling 60% verbeteren!
Het plafond is moeilijk te bereiken, dat is iets voor profs. Voor hobbyisten is het de truc om zo hoog mogelijk te komen onder voorwaarde dat je naar je werk gaat, naar de ouderavond, de was hebt gedaan, etc.
Dus efficiënt trainen, tijd ervoor vrij maken, met een trainer werken, etc... En je niet laten vertellen dat je niet beter kan.
Mijn ervaring met clubgenoten die tot 15 uur in de week trainen: degene die de meeste uren maakt rijdt het best. Geen uitzondering, behalve bij sprints. Ik versla nooit een sprinter in een zuivere sprint, al train ik 2x zo veel.

Plaats reactie