Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldritseizoen 2017/2018

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 feb 2018 20:03

iets zegt me dat daar het probleem niet zit. Wout is op veel punten gewoon de mindere renner van de twee. Wout is mentaal echter wel een stukje sterker, kan goed omgaan met druk en zich focussen op één specifieke koers.
Mathieu is naast een sterke van Aert tijdens het Wk met name zichzelf tegengekomen en daar hadden x koersen minder en de beste trainer ook niet heel veel aan veranderd (volwassen / ouder worden kan daar wel bij helpen).
Nys heeft daar ook jaren mee geworsteld en als een dergelijke aanpak had geholpen had hij daar echt wel voor gekozen.
Denk overigens dat Wout bij de voorjaarsklassiekers veel profijt kan hebben van zijn vermogen om zich op één bepaalde koers te richten.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 feb 2018 21:06

sharkman113 schreef: 12 feb 2018 20:03 Denk overigens dat Wout bij de voorjaarsklassiekers veel profijt kan hebben van zijn vermogen om zich op één bepaalde koers te richten.
Kan zijn dat je gelijk hebt, echter met een peloton van ca 40 echte toppers tijdens de voorjaars koersen is iets anders dan de minste te zijn van twee echte toppers.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 feb 2018 22:04

sharkman113 schreef: 12 feb 2018 20:03 iets zegt me dat daar het probleem niet zit. Wout is op veel punten gewoon de mindere renner van de twee. Wout is mentaal echter wel een stukje sterker, kan goed omgaan met druk en zich focussen op één specifieke koers.
Mathieu is naast een sterke van Aert tijdens het Wk met name zichzelf tegengekomen en daar hadden x koersen minder en de beste trainer ook niet heel veel aan veranderd (volwassen / ouder worden kan daar wel bij helpen).
Nys heeft daar ook jaren mee geworsteld en als een dergelijke aanpak had geholpen had hij daar echt wel voor gekozen.
Denk overigens dat Wout bij de voorjaarsklassiekers veel profijt kan hebben van zijn vermogen om zich op één bepaalde koers te richten.
Froome gaat toch ook geen heel jaar alle koersen rijden en er tussendoor de tour bijnemen? Nys ging volgens mij niet zozeer ten onder aan stress maar aan hetzelfde als VDP: top gedurende 5 maanden willen/moeten zijn en dan nog dikwijls een niet typisch parcours op hun weg vinden en tegenstanders die alles op deze koers hebben gezet. Waarom rijden renners niet alle klassiekers van MSRemo tot LBLuik denk je?
Nys vond tijdens de WK's heel weinig een parcours op zijn maat daar de UCI de niet-crosslanden terwille wilde zijn en er halve wegwedstrijden van maakte..
En als Nys dan eens op een echt crossparcours kon rijden mocht hij niet winnen (St-michielsgestel met groenendaal) of werd hij samen met bart wellens door een motor omvergekegeld ( waar Vervecken toen zijn misschien wel enige koers van het jaar won).
En zelfs met dezelfde aanpak zal Mathieu nog wel genoeg WK-kampioen worden (als hij blijft crossen tenminste) maar hij zal er wel een paar titels door laten liggen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 feb 2018 22:10

rene schreef: 12 feb 2018 21:06
sharkman113 schreef: 12 feb 2018 20:03 Denk overigens dat Wout bij de voorjaarsklassiekers veel profijt kan hebben van zijn vermogen om zich op één bepaalde koers te richten.
Kan zijn dat je gelijk hebt, echter met een peloton van ca 40 echte toppers tijdens de voorjaars koersen is iets anders dan de minste te zijn van twee echte toppers.
40 toppers Rene? Ik denk dat er op 15 jaar meer dan 2/3 van de voorjaarsklassiekers door 3 renners werden gewonnen (Cancellara, Boonen en Valverde).
En de laatste 3 jaar heb je daar nog Sagan en Van avermaet en Gilbert bij. Kom je aan 6 "toppers". Vergeet dan nog niet dat wegwielrennen een heel andere sport is dan Veldrijden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 13 feb 2018 09:42

fiedoo schreef: 12 feb 2018 22:04
Froome gaat toch ook geen heel jaar alle koersen rijden en er tussendoor de tour bijnemen? Nys ging volgens mij niet zozeer ten onder aan stress maar aan hetzelfde als VDP: top gedurende 5 maanden willen/moeten zijn en dan nog dikwijls een niet typisch parcours op hun weg vinden en tegenstanders die alles op deze koers hebben gezet. Waarom rijden renners niet alle klassiekers van MSRemo tot LBLuik denk je?
Nys vond tijdens de WK's heel weinig een parcours op zijn maat daar de UCI de niet-crosslanden terwille wilde zijn en er halve wegwedstrijden van maakte..
En als Nys dan eens op een echt crossparcours kon rijden mocht hij niet winnen (St-michielsgestel met groenendaal) of werd hij samen met bart wellens door een motor omvergekegeld ( waar Vervecken toen zijn misschien wel enige koers van het jaar won).
En zelfs met dezelfde aanpak zal Mathieu nog wel genoeg WK-kampioen worden (als hij blijft crossen tenminste) maar hij zal er wel een paar titels door laten liggen.
Helemaaaal mee eens.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 13 feb 2018 10:00

sharkman113 schreef: 12 feb 2018 20:03 iets zegt me dat daar het probleem niet zit. Wout is op veel punten gewoon de mindere renner van de twee. Wout is mentaal echter wel een stukje sterker, kan goed omgaan met druk en zich focussen op één specifieke koers.
Mathieu is naast een sterke van Aert tijdens het Wk met name zichzelf tegengekomen en daar hadden x koersen minder en de beste trainer ook niet heel veel aan veranderd (volwassen / ouder worden kan daar wel bij helpen).
Nys heeft daar ook jaren mee geworsteld en als een dergelijke aanpak had geholpen had hij daar echt wel voor gekozen.
Denk overigens dat Wout bij de voorjaarsklassiekers veel profijt kan hebben van zijn vermogen om zich op één bepaalde koers te richten.
Dat Wout de mindere renner is van VdP zou ik zo niet meteen durven zeggen zeker als je zijn vermogencurves ziet (zie vergelijking met Tom Boonen). Dat VdP in de meeste crossen aan het langste eind trekt is een feit: er spelen daar tal van factoren in mee (seizoensfase, fase van opbouw, piekmoment, techniciteit, parcours, hoogteverschil, etc.), maar dat maakt je niet meteen de meerdere. Het is meestal veelzeggend om daar na een carrière op terug te kijken. Bij Nys kon je bijvoorbeeld na 17 jaar prof een goede waardemeting doen door het palmares te beschouwen. Bij renners van 22 of 23 kan je dat niet. De toekomst zal het uitwijzen.

Ik vind het toch een groot probleem als papa VdP zegt dat zijn zoon 'uncoachable' is omdat ie daar ongelukkig van wordt. Als solist in de cross kan hij dat doen vanwege zijn vele talenten. Maar als wegrenner in een team is dat onmogelijk. Zo'n onproffesionalisme wordt alleen gegund aan echte groten die hun verdiensten reeds bewezen hebben en dat blijven doen.

Wout gaat de eerste jaren niet hoeven te richten op één bepaalde koers, hij gaat moeten proberen in de wielen te blijven van de groep van renners als VanAvermaet, Sagan etc als de koers losbreekt. Als hij dat in 2019 al kan dan zal dat al een ferm resultaat op zich zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 feb 2018 10:06

Er zijn er wel meer "uncoachable" door hun ouders. Misschien tijd om echt op eigen benen te gaan staan...

Het is niet helemaal correct om wedstrijden van 250 km en grote rondes met een uurtje in de blubber ploeteren te vergelijken.

Het zal net met VDP net als bij Nijs een combinatie van factoren zijn. Het alleen op toeval gooien lukt mij niet.

Nu was ik er over begonnen vanwege de zorgen of hij dan wel met de druk van een olympische mtb wedstrijd om kan gaan. De volgende vraag is dan: Hoe zit het mtb seizoen eigenlijk in elkaar? Eerlijk gezegd weet ik daar niks van maar ik kan mij voorstellen dat dat een stuk overzichtelijker is en dat daar alleen de wereldbekers, het EK, WK en de OS er echt toe doen. Dan wordt het al een stukje makkelijker om naar toe te werken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 13 feb 2018 12:31

fiedoo schreef: 12 feb 2018 19:30
beeb schreef: 12 feb 2018 16:40 Aha, OK! Zo werkt het natuurlijk al helemáál niet. Dat is zelfs nòg onrealistischer
natuurlijk wel. je hoeft maar een paar weken op voorhand een paar wedstrijden (misschien) in te leveren om door gerichte trainingen en focus tiptop aan de start te kunnen staan van het WK.
Natuurlijk niet. Door je nog zenuwachtiger te gaan maken over die ene wedstrijd ga je echt niet beter rijden hoor. En dan heb je helemaal niks. Nouja, niks… dat nou ook weer niet. Maar wel nòg minder

Het is echt geen kwestie van opgebrand zijn na te veel competitie. Als dat zo was dan was zijn seizoen nu klaar geweest en had hij afgelopen weekend echt niet wéér beide crossen gewonnen. En komend weekend gaat hij ze waarschijnlijk weer beide winnen. Van opgebrand zijn kom je niet in een paar dagen weer keihard terug om weer alles te winnen. Pas als (bijvoorbeeld) zijn MTB campagne straks volledig mislukt zou je kunnen zeggen dat hij wellicht te veel hooi op z'n vork genomen heeft… maar dan vooral in de zomer. Zo lang hij blijft winnen is dat (nog) niet het geval.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 feb 2018 14:03

'k zeg toch nergens dat hij opgebrand is? Maar met 98% kom je er meestal niet om WK te worden. Je kunt een heel jaar goed zijn maar een paar momentenals het er echt toe doet top zijn daar draait het om.
Waarom denk dat bvb een Boonen 3 keer de RVV en 4 keer P-R won en voor de rest van het jaar was dat heel wat minder. dat heet "pieken"!
Hoe kwam het dat Wiggins ook 1maal de tour won? Omdat hij heel zijn seizoen op diezelfde tour zette en de toppers en topfavorieten voor de zege op die manier een hak kon zetten.
'Ik kan hier nog veel meer vbn aanhalen maar als je nu nog niet beseft hoe naar een topwedstrijd toewerken in zijn werk gaat , meer kan ik ook niet aan toe voegen. :|
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 13 feb 2018 14:23

Dat kwam dan weer vooral doordat Wiggins in de tour "ineens last kreeg van z'n allergieën" :lol:

Je kunt met nog zo veel voorbeelden komen als je wilt, maar dat zijn allemaal voorbeelden van mensen die in een bepaalde periode goed waren/zijn, niet opeens in één koers. Kijk gerust naar de seizoensopbouw van bijv een Froome, dan zul je dat zelf ook zien: Die vorm in de Tour komt niet ineens uit het niks, die is al zichtbaar in de koersen voorafgaand aan, èn in de koersen na de Tour (als hij die rijdt, zoals bijv de Vuelta afgelopen jaar). Dat bevestigt dus eerder mijn argument dan jouw drogredenering. Overigens weten we ondertussen ook dat (zelfs/ook) bij Froome middelengebruik meespeelt, dus wat is getheoretiseer over vormpieken dan eigenlijk nog waard?

Maar dan terug naar MvdP: Hij was ontegenzeggelijk ook weer rondom het WK superieur. Al 3 jaar op rij wint hij (bijna) alles rondom het WK (dus zowel ervoor als erna). Als jij nu nog niet doorhebt dat MvdP jaar in jaar uit rondom het WK superieur is, en dat het daarmee dus nooit een kwestie van "niet naar die periode toegewerkt" kan zijn… Tja. Dan zul je het wel nooit gaan begrijpen vrees ik.

Het komt eigenlijk hier op neer: Jij verwart dus gewoon "de dag van het WK" met "de periode rondom het WK", omdat dat je beter uitkomt. Maar zo werkt het natuurlijk niet in de praktijk: Je bent niet de week voor het WK de beste, de week na het WK de beste, maar tijdens het WK ineens structureel uit vorm die periode. Volgens jou "piekt" WvA wèl, maar je vergeet daarbij even dat MvdP zèlfs in die "WvA-piekperiode" de overgrote meerderheid van de crossen nog steeds won. MvdP is dan dus gewoon netjes meegepiekt.

Als dan je echt per sè wilt volhouden dat MvdP nooit goed is op WKs (die ene dag dus), dan ligt dat nu al 3 jaar op rij aan die ene dag, niet aan "toewerken naar" een vormpiek in de periode van het WK. Hij is namelijk gewoon ontegenzeggelijk de beste in die periode. Dat is dan dus geen kwestie van (niet kunnen) pieken in die periode, maar (wellicht) eerder een kwestie van zenuwen in dat weekend, een slechte dag, ziekte, brute pech op die ene dag, een ongeschikt parkoers, oid, etc. Of natuurlijk een combinatie.

Of, maar dat is wel heel complottheorieachtig: WvA (en anderen) verstopt al 3 jaar op rij zijn buitenaardse vorm in de weken rondom het WK. Dat zou dan wel vrij onsportief zijn, denk niet dat dat het geval is. Maar dat is wel de enige mogelijke verklaring die bij jouw theorie pas. Een presatiepiek op één dag bestaat, maar een vormpiek enkel en alleen op één dag niet.
Laatst gewijzigd door beeb op 13 feb 2018 15:09, 3 keer totaal gewijzigd.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 feb 2018 14:38

De één piekt d.m.v. training, de Sky renner piekt op het juiste moment (soms iets teveel :mrgreen: ) met medicijngebruik.
Campagnolo Ultra Dork

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 13 feb 2018 14:57

Ongelofelijk Fiedoo, dat je dit zomaar deelt met de wereld. Straks gaan alle kopmannen zich nog richten op enkel de voorjaarsklassiekers, Giro of Tour de France. Slim van Boonen en Wiggins.

Plaats reactie