Over de wielersport en zijn beoefenaars.

The Hammer Series

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jun 2017 11:19

Kunnen beter de grote organisatoren eens goed nadenken? Hoe spannend waren de superlange etappes de afgelopen Giro ook alweer?
Korter, sneller, dynamischer.
Less is bore

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 05 jun 2017 11:58

Een paar kleine aanpassingen aan het reglement voor de tijdrit, en het verstrekken van juiste en actuele koersinformatie aan de kijker, en het kan zo achter een decoder..

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 05 jun 2017 13:43

Het was niet alleen de tijdrit waar het niet goed ging. Vrijdag waren de voorste teams gelijk in de ontsnapping weg, terwijl de teams die verplicht in de neutralisatie achteraan moesten rijden nooit mee konden zijn en daar al de wedstrijd hadden verloren. Of de totaal onbegrijpelijke puntentelling op zaterdag?

Het idee is leuk, het spektakel maakt het interessant. Maar als je een wedstrijd ervan wilt maken, dan moet je in ieder geval zorgen voor een eerlijk speelveld met duidelijke spelregels. Anders wordt het een toneelstukje en de enige die dat leuk vindt is 49.

Daarnaast zal je als organisatie ervoor moeten zorgen dat het op een goede manier gepromoot wordt, zodat je er nieuwe fans mee trekt. Het is leuk dat wij als wielerliefhebbers het gevolgd hebben, maar wij zijn niet de doelgroep. Wij volgen namelijk ook wel het "oude" wielrennen. En die nieuwe fans zijn dus totaal niet bereikt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 05 jun 2017 14:03

Is het dan niet juist handig om kleinschalig te beginnen om uit te proberen en foutjes er uit te halen voordat je groots gaat promoten? Alles begint toch met een " try out"?

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 05 jun 2017 14:06

+1
Dit was een pilot.
Teams en organisatie hebben er het nodige van opgestoken. Zowel op technisch als tactisch vlak is er nog volop ruimte voor verbetering. Kan alleen maar leuker worden.. Ben benieuwd naar de volgende..

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 05 jun 2017 19:57

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als in een etappekoers er heel veel meer bonificatie seconden ter verdienen bijvoorbeeld op elke col gerelateerd aan de categorie en ook bij elke tussensprint.
Afbeelding

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 05 jun 2017 20:23

Dan rijden er denk ik alleen nog klassementsmannen een etappekoers en zoeken de vrijbuiters wel andere koersen uit. Kans is dat het dan nog gecontroleerder wordt omdat de klassementsmannen geen verlies willen op lopen. Zeker in het begin van een ronde.

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 06 jun 2017 09:09

Het concept is erg leuk, veel spektakel. Uiteraard zijn er nog een aantal zaken die beter kunnen, maar dat heb je altijd.

Wat ik wel bijzonder vond, is dat Velon en de ploegen altijd aangeven dat de informatievoorziening voor kijkers altijd zo slecht is bij andere koersen. Maar ik vond het dit weekend nog slechter te volgen, helemaal op je mobiele telefoon. De app werkt niet fatsoenlijk, en op de app geen enkele live-tussenstanden. Dat was gewoon slecht, zeker omdat ze zelf altijd aangeven dat andere koersen altijd zo slecht zijn te volgen, dit was niet veel beter.

Voor de ploegentijdrit is het misschien nog wel interessanter om niet de verplichting op te nemen dat je met 4 man moet eindigen, maar juist dat er na een x aantal rondes steeds een renner afvalt. Daardoor krijg je steeds kleinere ploegen en heb je dus ook minder voordeel aan stayeren.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 06 jun 2017 09:52

ericpeters schreef: 05 jun 2017 19:57 Ik vraag me af wat er zou gebeuren als in een etappekoers er heel veel meer bonificatie seconden ter verdienen bijvoorbeeld op elke col gerelateerd aan de categorie en ook bij elke tussensprint.
Iets dergelijks is al geprobeerd met De Gouden Kilometer:
http://nos.nl/artikel/2051528-meningen- ... meter.html

In de Eneco Tour en de Ronde van België geloof ik. Ik weet niet of ze het nog steeds doen, op zich vond ik het best interessant, want er gingen toch een aantal klassementsmannen zich roeren op een moment in de koers waar er anders niks gebeurt.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 06 jun 2017 13:32

sjoerdth schreef: 06 jun 2017 09:52 Iets dergelijks is al geprobeerd met De Gouden Kilometer:
http://nos.nl/artikel/2051528-meningen- ... meter.html

In de Eneco Tour en de Ronde van België geloof ik. Ik weet niet of ze het nog steeds doen, op zich vond ik het best interessant, want er gingen toch een aantal klassementsmannen zich roeren op een moment in de koers waar er anders niks gebeurt.
De laatste Ronde van België werd voor wat betreft het eindklassement in de slotetappe zelfs beslist door de Gouden Kilometer. Jens Keukeleire won er de Ronde door. Ook deze vernieuwing is een prima impuls.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 06 jun 2017 14:15

Het teamgebeuren kwam in de klimetappe niet helemaal uit de verf omdat je alleen maar eenlingen zag, misschien was dat het resultaat van de mislukte neutralisatie, maar ik denk dat het niveauverschil tussen de wel en niet klimmers zo groot is dat dit normaal ook zou gebeuren. Bij de sprintkoers was dit een stuk beter, deze vond ik persoonlijk ook het meest interessant om naar te kijken.

Wat ik bij beiden wel mis is iets van een ultiem hoogtepunt, normaal is dat bij wielrennen degene die als eerste over de streep komt, of bij voetbal een doelpunt. Nu zijn er zoveel momenten om punten te halen, dat het 'bijzondere' er een beetje vanaf is. Bij de boven genoemde Gouden Kilometer is er een stuk meer spanning.

Verder snap de keuze voor een TTT op de derde dag niet helemaal. Veel wielervolgers vinden een TT(T) al niet om aan te gluren en niet volgers die ik het wel eens heb proberen uit te leggen snappen al helemaal niet wat er leuk aan is.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 06 jun 2017 15:10

Het is geen TTT maar achtervolging. Juist om eenvoudiger te zien wie er heeft gewonnen.

Plaats reactie