Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Nieuwe regels volgauto's en motoren

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 07 feb 2017 12:49

Bron: nu.nl
Link : http://www.nu.nl/wielrennen/4449024/wie ... ukken.html
De UCI heeft verscherpte regels opgesteld voor auto's en motoren in de wielerkaravaan, als gevolg van enkele ernstige ongelukken de afgelopen jaren waarbij voertuigen betrokken waren.
Het maandag door de wielerunie gepubliceerde document (PDF) telt 38 pagina's met de nieuwe richtlijnen die de veiligheid in het peloton moeten verhogen. Er staat onder meer in dat bestuurders volledig uitgerust achter het stuur dienen plaats te nemen en onderweg geen mobiele telefoon mogen gebruiken.

Andere nieuwe regels schrijven voor dat de ploegleiders in de laatste vijf kilometer de teamradio niet meer mogen gebruiken, dat er voorin de auto geen televisieschermen mogen zijn, dat de bestuurder een alcoholpromillage van 0 procent dient te hebben, dat motoren niet langer gasten meer mogen vervoeren en dat er nog maar maximaal vijf motoren in koers zullen zijn die de marshallfuncties uitvoeren.

Straffen bij een overtreding variëren van een boete van 200 Zwitserse frank (185 euro) tot een jaar schorsing. De nieuwe richtlijnen vormen een aanvulling op eerdere regelwijzigingen die vorig jaar werden doorgevoerd.

Cookson
De discussie over de veiligheid van de renners werd de afgelopen jaren steeds heviger, mede door de dood van de Belg Antoine Demoitié. Hij overleed in maart 2016 toen hij na een valpartij werd overreden door een motor in Gent-Wevelgem.

De Belg Stig Broeckx lag vorig jaar enkele weken in coma nadat hij ten val kwam in een afdaling tijdens de Ronde van België door toedoen van een motor. De Nederlander Johnny Hoogerland vloog in 2011 het prikkeldraad in toen een volgauto een deel van de kopgroep raakte.

UCI-voorzitter Brian Cookson heeft goede hoop dat zulke ongelukken niet meer zullen voorkomen. "Deze richtlijnen zijn een belangrijke stap voorwaarts om de veiligheid van de renners te verhogen", aldus Cookson. "We doen een oproep aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de auto- en motorbestuurders. Voor de UCI is de veiligheid van de renners een zeer belangrijk onderwerp."

Spekenbrink
Iwan Spekenbrink, voorzitter van de belangenorganisatie voor wielrenners AIGCP en teammanager van Team Sunweb is ook positief over de nieuwe regels.

"Dit is een makkelijk bereikbaar document dat zowel voor ervaren als minder ervaren bestuurders handig is, aldus Spekenbrink. "Dit initiatief wordt enorm gewaardeerd als onderdeel van het groeiend professionalisme in onze sport de afgelopen tien jaar.
Nou, het begin is er. Nu nog minder auto's en motoren.
Ik moet zeggen dat ik me altijd hoogst verbaas over die ploegleiders die tegelijkertijd een auto besturen, over de portofoon kleppen en uit het raam hangen om met renners te praten en bidonnen uit te delen. De bestuurder van de auto moet maar één ding doen, en dat is de auto besturen en zorgen dat er geen ongelukken gebeuren. Laat zo'n multitaskende ploegleider maar lekker er naast of achterin zitten.
Laatst gewijzigd door marcuse op 08 feb 2017 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 feb 2017 16:37

Maar 5 motoren die de marshall functie vervullen... Dat betekend dat die altijd onder hoge druk, en veelvuldig het peloton voorbij moeten??
Alle overige maatregelen snap ik. Maar de marshall motoren (ik neem even aan dat dat de motars zijn die zich bezig houden met de weg vrij maken/houden). zou ik eerder meer van inzetten dan minder. Zodat je bij meer motoren, minder vaak en met minder tijdsdruk, het peloton hoeft te passeren...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 07 feb 2017 17:19

Idd, wel mooi dat er geen aanwijzingen vanuit de ploegwagen kunnen komen in de laatste 5 km.
Maak joe woar

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 07 feb 2017 19:06

Fietsen?altijd schreef:Idd, wel mooi dat er geen aanwijzingen vanuit de ploegwagen kunnen komen in de laatste 5 km.
Als ik de gequote tekst lees staat er dat de PLOEGLEIDER de radio niet mag gebruiken. Misschien mag een ander in de auto dat wél.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 07 feb 2017 19:38

http://www.wielerflits.nl/nieuws/233687 ... s-aan.html

Hier staat echt dat de radio stil moet blijven.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 feb 2017 20:01

Wat me opvalt aan dit bericht is dat het tweeledig is. Aan de ene kant zijn het veiligheid dingen waar regels voor komen maar ik zie ook een een boel regels die moeten voorkomen dat ploegleiders zich niet teveel met de koers kunnen bemoeien. Zo is er de radio stilte in de laatste 5 km maar vooral het feit dat ze niet meer tv mogen kijken in de auto. Daardoor hebben ze veel minder info dan voorheen. Eigenlijk bijna niks meer. Ze worden meer toeschouwer van de koers op de deze manier.

Dat die ploegleiders zelf reden en er van alles naast deden heeft me ook altijd verbaasd. Nu mogen ze dat dus niet meer maar ik had als ploegleider al veel eerder een chauffeur ingezet zodat ik mijn handen en hersens vrij had voor belangrijkere zaken.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37355
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 feb 2017 21:13

Geen tv kijken? Oortje via iemand die dat wel doet is toch zo geregeld?
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 feb 2017 21:51

VOORIN de auto mag geen scherm, achterin dus wel.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 14 feb 2017 11:27

Als je Bramati bezig zag in Alles voor de Koers vind ik het een goede regel dat er voorin geen schermen meer mogen zijn. Want zulke zaken zijn gewoon een accident waiting to happen.

Dat er minder motoren in het spel zijn, daarvan weet ik niet of het een goed idee is of niet. Je moet immers vaker het peloton voorbij en daar worden de gevaarlijke situaties gecreeerd natuurlijk.

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 15 feb 2017 14:23

Je kunt natuurlijk meer verkeersregelaars inzetten die buiten het parkoers om naar hun plaats rijden. Heb begrepen dat dat nu ook al een enkele keer wordt toegepast.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

DirkJanMoedt
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36

DirkJanMoedt 05 mar 2017 14:41

Ik zag gisteren weer een motor verschrikkelijk hard langs de renners rijden in de koers Strade Bianche.
Ze leren het dus nooit.
We hebben meer Mario Cipollini's nodig.

https://www.youtube.com/watch?v=D4XxCZagAjk

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 05 mar 2017 18:31

DirkJanMoedt schreef:Ik zag gisteren weer een motor verschrikkelijk hard langs de renners rijden in de koers Strade Bianche.
Ze leren het dus nooit.
We hebben meer Mario Cipollini's nodig.

https://www.youtube.com/watch?v=D4XxCZagAjk
Geniaal !!
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Plaats reactie