Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2017

Gebruikersavatar
jacobusja
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2017 16:54

Gebruikersavatar jacobusja 09 mei 2017 10:55

Wat wielrennen zo interessant maakt zijn de ontsnappingen maar door de afspraken met leiders en knechten verpest dat gewoon de tour. Lees de uitspraken er maar eens na van oud wielrenners. En dat heeft echt niets te maken met hoe je naar een tour kijkt. Om de tour wat interessanter te maken was er ook een prijs voor de beste afdaler, je ziet dat ze bezig zijn om meer kijkers te genereren en komen met allerlei vreemde oplossingen. Geef de renners meer vrijheid en we krijgen een spektakel te zien. Niemand zit te wachten op een massa sprint met val partijen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 mei 2017 11:00

Ik vond de laatste 15 - 20 km van de laatste etappe heel spannend en prachtig in beeld gebracht.

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 09 mei 2017 11:08

jacobusja schreef:Wat wielrennen zo interessant maakt zijn de ontsnappingen maar door de afspraken met leiders en knechten verpest dat gewoon de tour. Lees de uitspraken er maar eens na van oud wielrenners. En dat heeft echt niets te maken met hoe je naar een tour kijkt. Om de tour wat interessanter te maken was er ook een prijs voor de beste afdaler, je ziet dat ze bezig zijn om meer kijkers te genereren en komen met allerlei vreemde oplossingen. Geef de renners meer vrijheid en we krijgen een spektakel te zien. Niemand zit te wachten op een massa sprint met val partijen.
Er zijn genoeg mensen op de wereld die wel zitten te wachten op een massa sprint.

Gebruikersavatar
jacobusja
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2017 16:54

Gebruikersavatar jacobusja 09 mei 2017 11:18

Ja dat denk ik ook

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 mei 2017 11:20

Een goede massasprint is ook niets mis mee (al vond ik die ontknoping van dag 1 en in mindere mate dag 3 toch leuker). Het nadeel is dat je niet lekker 5 uur op de bank voor de tv kunt hangen als alles erop wijst dat het een massasprint wordt, helemaal in de TdF dat er zoveel druk op staat dat ze met z'n allen gewoon helemaal niets doen om het spannend te maken.

Gelukkig houden de organisaties daar ook wel rekening mee. De massasprints vinden vaak plaats op een doordeweekse dag en de laatste 20 km (die wel leuk zijn om te kijken) is vaak zo ergens rond 17u. De koninginnenritten zijn vaak wel op zaterdag of zondag en renners weten dan ook dat ze het publiek moeten/kunnen vermaken.

Gebruikersavatar
jacobusja
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2017 16:54

Gebruikersavatar jacobusja 09 mei 2017 11:22

Ter ondersteuning aan mijn verhaal
Bovendien, klaagden sportfans, was de Tour niet spannend. Een peiling van de Vlaamse zender Sporza toonde zondag dat meer dan 50 procent van de sitebezoekers de Tour weinig opwindend vond.

Duitsland: helemaal stoppen?

In Duitsland hebben de lagere cijfers geleid tot discussie of ARD en ZDF nog steeds live verslag moeten blijven doen van de Tour de France. Vorig jaar brachten beide publieke omroepen voor het eerst in vijf jaar de Tour weer rechtstreeks op tv.
Een woordvoerder van de ARD, dat jaarlijks 2,5 miljoen euro betaalt voor de uitzendrechten van de Tour de France, zei tegen adviesbureau Sportcal dat de omroep in de herfst een besluit neemt over de Tour. Daarbij zal ongetwijfeld meespelen dat in 2017 de Tour start in Düsseldorf: goed voor de kijkcijfers.

Gebruikersavatar
jacobusja
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2017 16:54

Gebruikersavatar jacobusja 09 mei 2017 11:24

Het roer moet gewoon om want lage kijkcijfers zorgen ervoor dat het uiteindelijk naar samenvattingen gaat. De spanning moet weer terug in de wielersport anders loopt het snel af.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 09 mei 2017 11:40

Een sport is zoals hij is.

De meeste voetbalwedstrijden zijn niet om aan te gluren en toch is er elke avond wel een wedstrijd of een competitie. Tennis vind ik zelf een enorm saaie sport om te kijken en toch struikel je er over op de sportzenders.

En "wat wielrennen zo interessant maakt zijn de ontsnappingen"? Ja, doe mij maar een ontsnapping met mannen als Pibernik, Bidard, Bizhigitov, Rota en Schlegel...

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 09 mei 2017 12:21

Fietsen?altijd schreef:
jacobusja schreef:Ik kan me voorstellen dat veel zenders aan de Giro niet veel aandacht besteden, allemaal op een kluitje en dan een sprintje. Als kijker is het super vervelend. Ik hoop dat het beter wordt want zo is er geen donder aan.

Marcel
Als dit je standpunt is heb je nog niet veel in het wielrennen verdiept.
Als het profwielrennen op lange termijn zijn bestaansrecht wil behouden zal het weer als TV-kijksport interessant moeten worden juist voor kijkers die zich niet in het wielrennen verdiepen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 mei 2017 12:47

De reden dat het wielrennen, zeker de tour, soms zo saai is, is vanwege de grote druk die er op ligt om te presteren. Het is dus een beetje tegenstrijdig dat ze minder kijkers trekken omdat het saai is, maar dat ze juist zo berekenend fietsen omdat er zoveel publiek en financiële belangen meespelen.

De mooiste momenten van de TdF vorig jaar waren in mijn ogen de aanval van Valverde en Contador ergens bergop vroeg in een etappe, of de afdaling van Froome en de mislukte massasprint dankzij Froome/Sagan. In alle gevallen leverde dit 'spektakel' weinig resultaat op voor het eindklassement (Valverde mocht niet ontsnappen en Contador stapte af en Froomey pakte slechts enkele seconden).

Wat moet je doen om zulke acties te stimuleren/belonen?

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 09 mei 2017 13:26

Ik vind wielrennen mooi om te kijken. Tijdens de live-uitzending kun je andere dingen doen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 09 mei 2017 13:40

Quarantanove schreef:
Fietsen?altijd schreef:
jacobusja schreef:Ik kan me voorstellen dat veel zenders aan de Giro niet veel aandacht besteden, allemaal op een kluitje en dan een sprintje. Als kijker is het super vervelend. Ik hoop dat het beter wordt want zo is er geen donder aan.

Marcel
Als dit je standpunt is heb je nog niet veel in het wielrennen verdiept.
Als het profwielrennen op lange termijn zijn bestaansrecht wil behouden zal het weer als TV-kijksport interessant moeten worden juist voor kijkers die zich niet in het wielrennen verdiepen.
Alsof het ooit in het verleden heel veel interessanter is geweest.

Plaats reactie