Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Starten met het rijden van wedstrijden

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 27 sep 2016 11:19

mao schreef:Hubrecht, ik wil je niet ontmoedigen maar 72kg bij een lengte van 186cm dan word het met klimmen ook geen podium voor je. Misschien de wat meer korte klimmetjes in de ardenne ....
Da's ietwat te flauw en kort door de bocht. Voor een toerist / recreant kan je dan prima een 'klimmer' zijn vergeleken met je metgezellen. Dat je in het licht van de profs geen klimmersprofiel hebt snap ik wel.

Het is eerder goed te realiseren dat je als toerist / recreant niet altijd een goed beeld hebt bij wat je bent. Waarschijnlijk vind je klimmen leuk en zie je een verschil met (zwaardere) metgezellen, maar misschien heb je juist wel andere aanleg die je zometeen in wedstrijdjes ontdekt. Op dit niveau is sowieso alles trainbaar :). Ik ben ook zeker geen 'sprinter' maar met wat specifiekere training kan ik het hollen en stilstaan van koersjes prima aan. Sterker nog, dat gaat ook niet om je 'sprinterscapaciteitein'.

Hubrecht, als je eens geintroduceerd wil worden bij de Wielervereniging van de Ijsclub in Katwijk, of volgend jaar bij Swift, stuur me even een berichtje!

Friso
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 13 feb 2012 21:18

Friso 27 sep 2016 12:27

Als ik jou was zou ik me ook zeker aanmelden bij wv de friesche leeuw. Dan kun je (in het seizoen) door de week na de colleges meedoen met de avondtrainingen en de clubcompetitie. In het weekend kun je dan in Katwijk e.o. aan wedstrijden meedoen.

HPO
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 sep 2014 15:19

HPO 27 sep 2016 13:01

Interessant topic dit, ik overweeg ook om eens te proeven aan wedstrijd rijden.
Heeft er iemand tips voor goede clubs / verenigingen in / om Utrecht? WV het stadion heb ik al gevonden, die houden alleen deze week op met trainingswedstrijden. Weet er iemand of andere clubs langer doorgaan met trainingswedstrijden?
Alvast bedankt!

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 27 sep 2016 13:12

ik geloof dat ze op de Nedereindseberg de hele winter doorgaan met wedstrijdjes in het weekend.

http://www.nedereindseberg.nl/agenda/

HPO
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 sep 2014 15:19

HPO 27 sep 2016 15:46

Hey! Da's goed nieuws, thanks voor de tip Kawouter! :winkthumb:

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 05 okt 2016 21:32

Ik ga er van uit dat je wilt gaan criterium rijden?

Ach, wat is er mis met "in de staart rijden". Door dat harmonica effect word je daar ook sterk van. In het begin zat ik achterin te hijgen en te puffen, om vervolgens lachend daar te rijden en je makkelijk in het peleton te wringen. Voorin? Ja, om me kapot te laten maken..... LOL.
Maar let op... hard rijden is 1, maar dan komt stuurmanskunst, inzicht, volharding en je niet gek laten maken. En dat is tussen alle haantjes wel eens lastig :-)
Tenslotte moet je hard zijn. Niet na een paar keer (bijna) vallen, of heu en hoeeee kappen, maar doorgaan. Dat is niet voor velen weggelegd. (ook niet voor mij ;-))
Het gaat nml. in je hoofd spoken als je eens een goede kwak hebt gemaakt. Eens dat gebeurd heb je al achterstand.
Ik vond het geweldig, uitdagend en ook wel eens beangstigend hoe ik me ergens weer uitgevrot had. Ja ik was opvulling en mennnnnnn wat moest je na elke bocht weer hard werken.
Het spel kreeg ik onder de knie, maar het vergt onderhoud en toewijding. Zo niet, zoals na een valpartij en je billetjes moesten eerst helen ...Dan was je het ook weer snel kwijt en begon je bijna weer van voor af aan. Die andere jongens stonden namelijk niet stil tijdens het seizoen.
Zo was ik wel eens de leider van de opvulling. Maar voor een overwinning strijden? NOOIT, hooguit voor de top 10 op zo'n dinsdagavond en dan weer net niet! Maar het was nog steeds leuk!

Geniet allereerst bij die trainingswedstrijdjes. Vrijheid en blijheid.
Voel je je goed, dan stap je bij de KNWU binnen een mum van de tijd binnen en sta je in mei wellicht bij je eerste wedstrijd!!!
Oh ja.... je moet allereerst wel een KNWU medisch onderzoek hebben gehad voor je officiele licentie. (Kost een paar EURIES)

Succes en veul plezier :-D
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

cheaprider
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 06 mar 2015 11:04

cheaprider 06 okt 2016 13:58

Ik heb nu voor het tweede seizoen wedstrijden gereden. Ik doe clubwedstrijden en daarnaast criteriums bij de regiorecreanten (B categorie). Vraag me wel eens af wat er nodig is om naar de sportklasse te gaan. Heb 2 a 3 keer per week tijd om te fietsen (Wedstrijd of training). Is het daarmee mogelijk om leuk mee te rijden in de sportklasse?

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 06 okt 2016 14:03

Het kan, maar het lijkt me wat weinig om structureel voorin mee te doen. Als je consequent 2x per week traint en 1 koersje rijdt (of een derde training) kom je al een eind verder denk ik.

cheaprider
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 06 mar 2015 11:04

cheaprider 06 okt 2016 15:40

kawouter schreef:Het kan, maar het lijkt me wat weinig om structureel voorin mee te doen. Als je consequent 2x per week traint en 1 koersje rijdt (of een derde training) kom je al een eind verder denk ik.
Dat is in het seizoen wel te doen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 06 okt 2016 16:38

Als ik jouw strava zie, moet je gewoon een pak meer rijden. Langer, harder en meer. Met 5-6000 KM (ik heb nu zo een jaar) vul je het pak en veel meer zit er niet in. Met 10.000KM heb je vrijwel automatisch meer inhoud. (het is natuurlijk niet zo simpel als meer kilometers alleen, maar het is een goede basis).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 06 okt 2016 17:26

mao schreef:Hubrecht, ik wil je niet ontmoedigen maar 72kg bij een lengte van 186cm dan word het met klimmen ook geen podium voor je. Misschien de wat meer korte klimmetjes in de ardenne ....
Er is maar een manier om er echter te komen ( zoals boven al gemeld is ) meld je aan bij een club en ga wat club wedstrijden rijden.
Ik ken een renner van 25 jaar, hij is 71kg zwaar en 1.86 lang en hij is nu al één van de allerbeste tijdrijders en een zeer belofte volle ronderenner. Volgend jaar gaat hij voor het eerst voor een klassement maar hij had vorig jaar al bijna de vuelta gewonnen (6de uiteindelijk). Je hebt gelijk, dat is geen podium.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 okt 2016 17:46

Vriend van mij heeft trois ballons gewonnen en reed 2X top tien in marmotte met iets meer dan dat gewicht, dus op dat aspect hoef je Hubrecht niet af te schrijven lijkt me...

En volgens mij heeft TS ook helemaal niet die ambities. Criteriums rijden heb ik nooit goed doorgekregen, vond er ook niet veel aan. Klassiekers waren meer mijn ding. De wilde bond klassiekers in Brabant zijn goed toegankelijk en bieden heel wat meer uitdaging dan een trainingskoersje.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie