Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2017

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 02 jul 2017 09:45

Keezx schreef: 02 jul 2017 09:11 Hij werd ook 2e in de eerste lange tijdrit van de Giro...
Dat is al bijna 2 maanden geleden, hij is nu WEER in vorm....
Ja, dat regelen ze wel bij SKY.

Mijn mond viel trouwens gisteren ook open bij de avondetappe waarin Niermann de keuze verdedigde om met de tijdritbanden te rijden. Als het toch zo nat bij ligt dan rij je toch met banden die je meer grip geven? Ze rijden met Vittoriabandjes en dat is ook wel een beetje pech ;)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jul 2017 10:09

Waarom zouden andere banden meer grip geven? Tijdritbanden zijn toch altijd van het zachtste en soepelste rubber gemaakt? Groenewegen had gewoon pech, Bennet was de bocht daarvoor ook aan het stunten. Van Roglic is geen beeld volgens mij?

Valverde stuurde die bocht ook wel erg hard in, het gaat bij hem vaak goed, maar je neemt dan risico. Dankzij die dranghekken wordt 't alleen wel heel hard afgestraft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 02 jul 2017 10:38

Deze volg ik ook niet helemaal. Het is geen Formule 1... Tijdritbanden slijten snel en zijn kwetsbaar, maar qua grip zijn ze toch prima door het zachte rubber? Racebanden hebben een dusdanig klein oppervlak (niet zoals radiale autobanden) dat je niet zoveel bereikt met profilering.

Het is niet alsof alleen Lotto-Jumbo grote problemen had.

Maar banden daargelaten: Ik geloof er vooralsnog helemaal niks van dat RG niet voor het klassement gaat. Hij heeft de capaciteiten voor een top 5, daar waar je met rittenkapen nogal veel mazzel moet hebben.

We doen hier wel heel vaak alsof het een simpele keuze is, maar er zijn nogal wat concurrenten voor een dagzege, als je al in de juiste vlucht zit. Robert heeft een aardige sprint, maar zoveel kansen zie ik ook weer niet voor hem.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jul 2017 10:44

Ik geloof het ook nog niet helemaal nu de kaarten zo op tafel liggen voor RG.
Less is bore

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 02 jul 2017 10:45

Gesink en van Emden reden met dezelfde banden een prima tijdrit. Knaven had het vooral over bandenspanning, maar hij doet volop mee aan de mist bij Sky.
Wat heeft Gesink aan een top 5? Bij een tussentijdse analyse van zijn carrière, concludeerde hij dat hij wel heel graag een etappezege wil.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 02 jul 2017 11:29

1. Omdat een ritzege voor een Gesink lastiger is dan een hoge top tien (Geluk versus stabiliteit).
2. Financieel is top 5 zeer lucratief.

Kijk naar Boogerd... die heeft zijn handjes dicht mogen knijpen met La Plagne, ook omdat Lance het hem wel gunde. Ga je een tour gokken dat Froome en de rest van het peloton je de zegen geeft in die paar ritjes die zich ertoe lenen? En ga je dan afkomen van de rest van de klimmers die op een rit jagen?

Een klassement heb je (valpartijen daargelaten) zelf in de hand. Als er niks gebeurd in de eerste week kan je hem gewoon opschrijven voor plaats 4-8. En zeker als een van het kwartet Porte/ Alberto/Nairo/Froome een sleutelbeen breekt (I know, kan zeker ook bij RG gebeuren) of ziek wordt maak je zelfs kans op het podium.

Dus gaat hij sowieso de eerste bergrit afwachten om te kijken hoe de wind staat... scratch alvast de eerste kans op een ritzege.

Robert is gewoon een te goede klassementsrenner om zijn instincten weg te drukken en te gokken op een ritzege. Dat gaat hij pas doen als het klassement naar de vanen is... en meestal betekent dat dat je niet goed genoeg bent, dus dat je ook geen rit gaat winnen.

Maar we gaan het zien... ik geef ook grif toe dat ik een etappe overwinning met de zegen van het peloton sowieso niet zo waardeer.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 02 jul 2017 13:54

Naar zijn zeggen heeft hij zijn aanvals instinct juist altijd weggedrukt voor het klassement. Vorig jaar in Vuelta zat hij iets van 5 keer mee waarbij het één keer echt lukte. Nadat Kruijswijk uit de Vuelta viel, was ook zijn eerste reflex om toch voor het klassement te gaan rijden. Zijn ploegleiding heeft hem daarvan afgehouden.

Ik kan mij wel voorstellen dat hij geen drie weken stress meer wil hebben om geen seconde te verliezen. Wat dat betreft, is zijn carrière verkeerd opgebouwd. Hij had in zijn eerste jaren vrij moeten kunnen koersen en nu voor het klassement.
Dat je een etappezege met gekregen ruimte niet zo waardeert, begrijp ik. Aan de andere kant vind ik, dat als je voor het klassement gaat, ook kans op de eindzege realistisch moet zijn. Anders is het gewoon een veilige doelstelling en meefietsen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jul 2017 13:59

Top 5 is echt niet gewoon meefietsen...
Less is bore

Gebruikersavatar
AmstelGoldRaas
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 02 jul 2017 14:13

Top 5 is helemaal niet reeel voor Gesink, top 10 zou mooi zijn. Zeker gezien het feit dat hij nogal vaak valt en fysiek behoorlijk kwetsbaar is.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 02 jul 2017 14:22

Hoezo niet reeel? 1x 4e, 3x 6e, 1x 7e.

Als hij niet valt is hij een zekerheidje voor 4-8. Dat is juist het ding... als hij iets tegenkomt wordt het niks, maar dan kan je hem ook doorstrepen voor etappes.

Laten we niet vergeten dat ook AC, Froome en Porte etc. ook niet altijd ongeschonden door de eerste week zijn gekomen. Heeft RG hier meer last van? Niet te ontkennen. Maar hij heeft ook een paar keer het gewoon overleefd en voor de ereplekken meegedaan.

Dus als hij niks tegenkomt gaat hij volgens mij gewoon voor het klassement. Gewoon veel logischer omdat je het dan zelf in de hand hebt. Alles gokken voor een ritzege terwijl Pipo de Clown en zijn teamgenoot Roland plus een bak anderen al klaar staan om mee te gaan in de ontsnapping? Je kan geluk hebben... maar et is echt een lot uit de loterij,

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 02 jul 2017 14:55

daniel1975 schreef: 02 jul 2017 13:59 Top 5 is echt niet gewoon meefietsen...
Ik bedoelde dat als tegenstelling t.o.v. aanvallen.

Ja, ik weet het ook niet. Misschien is het een relaxte benadering, maar gaat hij niet bewust tijd verliezen. Mollema was vorig jaar bijna tweede in de Tour. In ieder geval tot dat moment zag ik RG als de betere klassementsrenner van de twee. Bij de Giro van dit jaar kwam het er bij BK er niet meer uit.

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 02 jul 2017 15:14

Gesink heeft genoeg koersen gewonnen, dus met aanvalsdrift zit het wel goed. Vaak ook top 5 gereden in de Ardennen klassiekers en De Quebec en Montreal waren geen gelukje. Vorig jaar in de Vuelta zat hij vaak genoeg mee om de winst af te dwingen, het is niet alsof elke rit door de GC renners bepaalt worden, dus met mazzel valt het best wel mee denk ik, je moet vooral erg sterk zijn op de dagen dat je van voren zit.

Ik geloof overigens wel dat Gesink misschien wel voor het GC gaat en dit gewoon zegt om de druk af te houden. Maar ik vind dat je hem te kort doet door te zeggen dat hij niet kan aanvallen of er geen gevoel voor heeft. Ik denk dat het LottoNL's originele plan was om Bennet of Roglic voor top 10/15 te laten rijden, vooral Bennet is een goede volger en komt power te kort om een etappe te winnen. Maar gezien beide gevallen zijn en Gesink een prima tijdrit fietste kan het best zijn dat de plannen worden gewijzigd.

Plaats reactie