Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2017

Gebruikersavatar
AmstelGoldRaas
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 12 jul 2017 08:46

MarkVeenstra schreef: 12 jul 2017 08:08 18sec tussen de nr's 1 en 2 in het klassement...

De etappes zijn saai, behalve de bergetappes (nogtans, Aru in de vogezen, goede actie.. en over zondag al genoeg geschreven, waarbij de gemiddelde mening was dat men de route te gevaarlijk uitgetekend had?...)
Het klassement was volgens velen al beslist na de 1e 16 minuten koers. Maar dat is hier op het forum al zo vaak het geval. Je zou bijna de wedstrijden niet meer verrijden omdat de uitkomst al bedacht is hier... :roll:
18 sec, en binnen een minuut de nummer 3... met de Pyreneeën nog voor de boeg. Tuurlijk, Froome oogt prima in orde, Sky is behoorlijk sterk. Maar net als in de sprintetappes, is er vrijwel geen enkele ploeg die de boel bij elkaar weet te houden in de finale. Froome mist zijn nr 2 nu. Aru heeft Fugelsang bij zich. En voor de rest? eenlingen.

Laat mij een optimist zijn, maar ik denk dat het na vandaag nog spannend genoeg zal worden!
+1

Ik word een beetje moe van dat gezeur dat het zo saai is. Wat je nu ziet is het beeld dat je ieder jaar in de Tour ziet. Saaie sprintetappes zijn er al zeker 20 jaar. Ik herinner me dat Cavendish er ook een stuk of 4 won een jaar of 8 geleden.

Pyreneeen moeten nog komen en Froome heeft nog nauwelijks voorsprong opgebouwd. Eens dat het rijden van Sky saai is, maar dit is niet anders dan wat US Postal deed.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2017 10:04

Kittel heeft er ook al 2x eerder 4 gewonnen in 1 TdF, 2013 had ook zo idioot veel saaie ritten.
Ik snap het gewoon niet, dit trekt toch geen kijkers? Meestal zaten de slaapverwekkende ritten in week 1 en begon de koers in week 2, maar nu is begin van de 2e week ook gewoon geen ruk aan. Vanmiddag gaan we weer naar de MK show kijken (alle respect voor hem overigens!) en geen ploeg die eens serieus probeert om er iets van te maken of die lekker het volle gewicht bij QS neerlegt.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jul 2017 10:09

Ik vind het wel lekker materiaal voor op de achtergrond. Beetje het huis opruimen, was opvouwen enzo met de Tour op de achtergrond. Prachtige plaatjes. Het koersverloop hoef je niet te volgen want dat is al bekend.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2017 10:11

Oja, shit das waar ook. De Giro en de Vuelta zijn voor de koers, de TdF is voor de lokale VVV,
Less is bore

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 12 jul 2017 10:23

Wat ook niet vergeten dient te worden in de hele discussie is dat het gemiddelde forumlid naar de Tour kijkt vanwege de sport (ga ik voor het gemak maar ff vanuit).
Hele volksstammenkijken echter naar de tour vanwege de mooie landschappen etc. Voor die doelgroep is een "saaie" sprintersetappe een zegen, korenveldje hier, kasteeltje daar, orkestje op een camperdak, enz.
De Tour is meer dan alleen wielersport. Het is commercie en Frankrijkpromotie.
Waarom is het Grand Depart in Utrecht/ Dusseldorf etc?? Simpelweg omdat die steden veel geld betalen om hun stad via het Tour-platform te promoten.

Verder is de discussie over een saaie Tour ook een van alle jaren. Daarom kijk ik sommige etappes van begin tot eind en andere de laatste vijf kms.

De Tour van nu wordt al als saai bestempeld met het huidige verschil tussen de nr 1 en 2 van 18 sec. Daarbij heeft Astana naast de nr 2 Aru ook nog Fugelsang als ijzer in het vuur.
Als Tom Dumoulin niet was gaan zitten poepen en niet een keer te ver achterin had gezeten had hij 2 á 3 min voorgestaan. En dan was de Giro wel veul spannender???
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2017 10:25

De Giro had sowiso een mooier parcours waarin veel meer mogelijk was. Nu weet je vooraf al dat het op 2 etappes aan komt en de TT.
Less is bore

woes
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 dec 2014 15:13

woes 12 jul 2017 10:28

Ik vond de Giro dit jaar in ieder geval wel spannender met een aantrekkelijker parcours. De tour is voor mijn gevoel al onthoofd en die saaie ritten maken het er niet beter op. Maar wie weet zakt Froome / Sky nog door het ijs.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jul 2017 10:30

Het was beter geweest helemaal geen tijdritten op te nemen. Dan hadden Bardet, Aru, Fuglsang en de Cavia (en wellicht ook Porte, mits hij niet gevallen was) veel meer kans gehad.

Aantal vlakke ritten max. 5 (incl. slotrit) en dan etappes van maximaal 150 km.

3 aankomsten bergop, 3 aankomsten pas na de afdaling.

3 HC-cols in één bergrit of nog meer is nergens voor nodig. 2 kort achter elkaar is ook goed.

Zo moeilijk is het echt niet....

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 jul 2017 10:38

Als je de Tour aan de renners gaat aanpassen, dan passen de renners/ploegen zich weer aan de Tour aan, met als gevolg dat je toch niet krijgt wat je wil.
De tijden van weleer komen echt niet weer , de nivellering laat zich niet terugdraaien.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 12 jul 2017 10:50

uninvitedguest schreef: 12 jul 2017 10:23 Wat ook niet vergeten dient te worden in de hele discussie is dat het gemiddelde forumlid naar de Tour kijkt vanwege de sport (ga ik voor het gemak maar ff vanuit).
Hele volksstammenkijken echter naar de tour vanwege de mooie landschappen etc. Voor die doelgroep is een "saaie" sprintersetappe een zegen, korenveldje hier, kasteeltje daar, orkestje op een camperdak, enz.
De Tour is meer dan alleen wielersport. Het is commercie en Frankrijkpromotie.
Waarom is het Grand Depart in Utrecht/ Dusseldorf etc?? Simpelweg omdat die steden veel geld betalen om hun stad via het Tour-platform te promoten.

Verder is de discussie over een saaie Tour ook een van alle jaren. Daarom kijk ik sommige etappes van begin tot eind en andere de laatste vijf kms.

De Tour van nu wordt al als saai bestempeld met het huidige verschil tussen de nr 1 en 2 van 18 sec. Daarbij heeft Astana naast de nr 2 Aru ook nog Fugelsang als ijzer in het vuur.
Als Tom Dumoulin niet was gaan zitten poepen en niet een keer te ver achterin had gezeten had hij 2 á 3 min voorgestaan. En dan was de Giro wel veul spannender???
Wachten tot Sky/Froome door het ijs zakt vind ik eerlijk gezegd geen spanning. Ik zie Aru anders Froome ook niet los rijden en in de TT verliest hij sowieso weer veel tijd.

Het klassement is niet eens zozeer de reden dat ik het saai vind dit jaar, hier mijn redenen:
1) Nederland heeft de slechtste bezetting sinds tijden
2) Smaakmakers zijn al uitgevallen
3) Te weinig etappes met een steile aankomst, dus ook minder ruimte voor klassementsrenners om een klap uit te delen op een slechte dag van Froome of een ander truukje zoals movistar het kan met Quintana en Valverde
4) Te veel gecontroleerde etappes waardoor ontsnappingen elke keer gedoemd zijn om te mislukken, zo berekenend allemaal dat het super saai word
5) Geen Mont ventoux, geen Alpe d'huez, geen Tourmalet

Vergeleken met vorig jaar is dit echt een trieste tour...

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 12 jul 2017 10:55

Het gaat niet zozeer om de nivellering, ik denk dat met het juiste parkoers de nivellering het juist spannender maakt.

De enige etappe dit jaar die tot nu toe wel de moeite waard was, was de heuvel/bergetappe naar station de rousses. Kenmerken van deze etappe: een 'open' parkoers, waar de uitkomst niet bij voorbaat al vast ligt. Juist dit soort etappes maken koers interessant. De vlakke sprintetappes, en tegenwoordig ook steeds meer de echte bergetappes zijn voorspelbaar door de controledrift van de sprintersploegen en Sky/BMC. Alleen de laatste sprint/laatste berg zijn dan de moeite waard om te kijken. Juist die 'tussen-etappes' zijn interessant, omdat er meerdere soorten renners kunnen winnen, en het dus een open wedstrijd is. En juist dat soort etappes zitten er in de Giro en Vuelta veel meer normaal gesproken.

Er wordt gezegd dat er wel meer Tours waren waar 1 sprinter 4 etappes won. Klopt, maar we zijn nog niet klaar. Vandaag wint Kittel nr. 5, en in de laatste week zijn er nog 3 (!) kansen. Komend weekend verwacht ik wel vuurwerk, vrijdag tot zondag zijn erg leuke etappes op papier. Daarna is het ofwel vlak, ofwel een echte berg-etappe waar we Sky weer kunnen verwachten. Dan weer een tijdritje om definitief Froome aan de winst te helpen.

Ik hoop dat ik ongelijk krijg...
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jul 2017 10:55

Amen.

Ik wil er nog aan toevoegen

6) Te weinig overgangsetappes. Daardoor is er voor de meeste ploegen ook weinig tot niets te halen. Het is óf Kittel of de klassementsmannen.

Plaats reactie