Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Bloedverdunners = doping ?

vdekkers1971
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2015 19:52

vdekkers1971 28 mei 2015 22:38

Hoi,

Onlangs heb ik bloedverdunners voor geschreven gekregen door de huisarts voor het stimuleren van de bloedsomloop. Nu vraag ik me af of bloed verdunners ook het effect hebben als zijnde doping?

Thanx

Speedline
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 mei 2013 14:55

Speedline 28 mei 2015 23:20

Waarom wil je dag weten? Waarom heb je dat niet aan de dokter gevraagd?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 mei 2015 00:07

Er zijn heel veel soorten bloedverdunners. Alle bloedverdunners gaan stollen en klontering tegen. Twee essentiele functies van bloedplaatjes. Kennelijk loop je een risico op dat vlak. Dat is niet niks. Het is wel essentieel dat je weet welk risico je loopt. Stimuleren bloedsomloop...?? :? Een wond door een valpartij zou wel eens heel lang kunnen bloeden. Ben je daarop voorbereid? Zoals Speedline zegt: bel je huisarts met deze vragen.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 29 mei 2015 00:09

Bloedverdunners zijn toch meer voor het tegengaan van stollingen in je aderen waardoor kans op een infarct minder wordt?

ik dacht altijd dat je bloed er niet echt veel dunner van werd maar dat het stollen van het bloed tegen gaat, daardoor gaat een wondje dus ook vaak minder goed dicht als bij iemand die dit niet gebruikt.

Wat zijn de plannen? nog op je 45e een pro licentie halen?
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 29 mei 2015 01:55

+1 jeroenkuiper ivm de werking van bloedverdunners (ook asperines vallen hieronder)
Verder denk ik dat het geen (reële) doping kan zijn want ik vergelijk het met het gebruik van EPO dat juist uw bloed verdikt.Bijkomend zal uw bloed verdunnen en minder energiestoffen bevatten en verdelen naar de behoeftige organen (spieren) en nog zoveel meer, maar dat zou ons te ver lijden in deze context

binkie
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 jun 2005 13:47

binkie 29 mei 2015 08:19

klimmer heeft gelijk. Bij een valpartij loop je het risico dat je lang bloedt. Ik gebruik ook bloedverdunners (btw deze medicijnen verdunnen het bloed niet hoor). Het hangt er wel een beetje vanaf welke bloedverdunner(s) je gebruikt en in jouw geval zal t wel meevallen maar het blijft toch oppassen.
Ik ben laatst nog een keertje vrij onschuldig op mijn heup gevallen. Huid niet kapot. Gewoon doorgefietst totdat ik na een kwartiertje iets voelde "flapperen" aan mijn bil. Bleek er een zak van een halve liter bloed te hangen. Door de tegendruk van de huid stopte het bloeden en na 2-3 weken was de bloeding restloos verdwenen. Als er echter een snee in de huid had gezeten was het een ander verhaal geworden. Dan blijft het bloeden.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 29 mei 2015 11:13

Als eerst zoals Binkie al zegt bloedverdunners verdunnen het bloed niet. Dus de eerdere tegengestelde vergelijking met EPO is onzin. Een aantal bloedverdunners bevatten idd stoffen die op de dopinglijst staan. Een attestje hiervoor is echter bij medische indicatie meestal geen probleem. Lees echter het verhaal van Binkie nog eens goed en vraag jezelf af of je met bloedverdunners wel wilt koersen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 mei 2015 13:31

http://www.dopingautoriteit.nl/wat_is_d ... lijst-2015

Hier zou het tussen moeten staan, maar met enig gokwerk zeg ik dat het mee zal vallen. Als je twijfelt, kun je de KNWU even bellen of mailen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 mei 2015 14:29

Relevante vraag.
Ik begrijp niet waarom er mee gelachen wordt: bij de nevenbonden in Belgie (en wellicht ook bij wedstrijden in NL) kan iedereen gecontroleerd worden. Stel dat je voor je plezier enkele koersjes per jaar rijdt, dan kan je zomaar door onachtzaamheid een paar jaar geschorst worden... Lijkt me nu niet echt een pretje!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 29 mei 2015 18:59

Ik gebruik acenocoumarol als antistollingsmiddel, maar deze staat niet op de hierboven genoemde lijst.
Heb dit nu een jaartje en, afkloppen, gelukkig nog niet onderuit gegaan. Heb sinds start gebruik altijd pleisters en verbandje bij.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 29 mei 2015 21:18

Ik heb de lijst van Nee Nee doorgenomen, daar staan geen bloedverdunners tussen. Het enige wat je nog dubbel kan interpreteren is de zinsnede "Elke vorm van intravasculaire manipulatie van bloed of bloedcomponenten op fysieke of chemische wijze". Met bloedverdunners manipuleer je bloedcomponenten (de stollingsfactoren) op chemische wijze. Of ze bedoelen dat de manipulatie intravasculair moet zijn, of dat de toediening intravasculair moet zijn is mij niet duidelijk.

Bloedverdunners verdunnen het bloed niet letterlijk, je hematocriet daalt dus niet, en stimuleren de bloedsomloop dus ook niet. Wel remmen ze stollingsfactoren, waardoor het bloed minder snel stolt. Dat kan nodig zijn bij bijvoorbeeld een kunstklep, boezemfibrilleren, of als je een trombose of embolie hebt gehad. Zolang je geen wonden of blauwe plekken hebt maakt de verminderde stolling niet uit. Heb je die wel, dan kan je langer bloeden of een grotere blauwe plek krijgen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 mei 2015 00:17

Je krijgt al bloedverdunners bij het risico of het vermoeden van een vernauwing in een slagader. En die moet je langdurig slikken, meestal de rest van je leven. Ook wanneer er na dotteren een stent in een slagader is geplaatst krijg je om afstoting te voorkomen een bepaald medicijn, dat tevens een sterke bloedverdunner is.

Plaats reactie