Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Zware valpartij elite Kapellen-Glabbeek (forumlid)

Peter94
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 12 apr 2011 23:01

Peter94 10 mei 2011 16:04

Ik las net dat hij alweer bij kennis is. Dat is dus erg goed nieuws nu hopen dat het herstel goed gaat. Succes Matthias.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 10 mei 2011 16:13

Beterschap raydox!

Zo'n zwarte dag voor het wielrennen en dat na zo'n prachtig voorjaar met mooie belgische overwinningen. Je zou het zo weer inruilen om deze zwarte maandag ongedaan te maken.

In aansluiting op Rob Harmeling in Holland Sport zou ik er toch ook voor willen pleiten om in cyclo's als de AlpdHuzes, Marmotte of 3 Ballons, of andere wedstrijden die "nergens" om gaan om een neutralisatie in de afdalingen te introduceren. Zou toch moeten lukken met die chips om de enkels.... Wat je soms in afdalingen om je heen ziet is een spel met de dood die de moeite niet waard kan zijn. En het ontwikkelen van goed ventilerende integraalhelmen moet toch ook mogelijk zijn...... Wellicht te vroeg om hier over te mijmeren, rouw is nu gepast, maar hopen op veiligere ontwikkelingen rond het wielrennen juich ik toe.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 mei 2011 16:38

Afdalingen neutraliseren is belachelijk. Enige wat je er mee bereikt is een stuk schijnveiligheid. Iemand die in een cyclo denkt profje te kunnen spelen kan nog steeds veel te hard naar beneden proberen te rijden. Ook met een geneutraliseerde afdaling heb je nog precies net zo veel baat om hard naar beneden te rijden. Dan kan je namelijk nog wel bij een groepje voor je aansluiten waardoor je harder door het dal kunt rijden.
Je hoeft geen 70 te rijden om te kunnen verongelukken, met 35 km/h en heel ongelukkig terecht komen kan het ook gebeurd zijn.

Wat er gisteren en eergisteren is gebeurd is zeer ernstig (ik was er ook aardig van ontdaan), maar we moeten het wel in proportie blijven zien. In een willekeurig ziekenhuis worden iedere dag mensen binnen gebracht die er niet meer levend uitkomen en veel te jong zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 10 mei 2011 16:38

@Auke: eerste afdaling in Marmotte (van de Glandon af) is tegenwoordig geneutraliseerd. Reed afgelopen zomer voor tweede keer de Marmotte en zag minder (geen) ongelukken met editie van vijf jaar daarvoor. Niet helemaal objectief want ik mocht bij eerste 1.000 starten. Persoonlijk denk ik dat zo'n neutralisatie weinig helpt. Wat wel helpt is gebruiken van je gezond verstand. Soms heb je ook gewoon domweg pech. Daar is Weynandt een voorbeeld van en ook Klaas-Jan Bakker die tijdens editie van 2005 (mijn eerste Marmotte) bovenaan de Glandon is verongelukt. Ik heb hem toen zien liggen en die herinnering is voor mij genoeg om te weten welk risico ik loop als wielrenner. Voorzichtig was ik al wel, misschien ben ik nog wel voorzichtiger geworden. Desondanks kan ik, net als ieder ander, ook een keer domme pech hebben. Daar doe je niks aan.

aeolos
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 sep 2010 21:06

aeolos 10 mei 2011 16:42

Beterschap kerel, hoop dat je snel weer herstelt.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 10 mei 2011 16:47

Uiteraard heb je gelijk dat er altijd mensen zijn die te snel gaan afdalen, of dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Ik ken ook mensen die een nieuw gebit kregen bij een val van 15kmh.... Of een schaatsvriend van me die vanachter aangereden werd en ook in een (gelukkig korte) coma belandde met een schedelbasisfractuur. Schaatsers leren ook langzaam, pas sinds kort zijn er dunne helmpjes te koop, maar zeker nog niet verplicht.

Vraag die op zo'n dag als gister in mijn hoofd blijft spelen is wel wat we er van kunnen leren. Meestal leren we er niet zo veel van en gaan weer door waar we week geleden gebleven waren.... Evolutie loopt gewoon langzaam, met horten en stoten en het noodlot houdt je niet tegen. Maar het kan toch niet zo zijn dat we niets doen.... Wat kun je dus wel doen? Dat is de hamvraag. Condoleance en rouw en pas op de plaats komen eerst, maar wat doen we morgen om de veiligheid van het wielrennen voortdurend blijven te verbeteren?

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 10 mei 2011 17:16

Goed nieuws, en goed om te lezen, dat kunnen alle wielerfans ook wel weer even gebruiken, sterkte en beterschap Matthias, hopelijk ben je snel weer de oude!

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 10 mei 2011 17:30

spoedig herstel ...
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

globeskater
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 01 sep 2009 16:07

globeskater 10 mei 2011 18:22

Beterschap!

Ik las dit gister al op facebook.. zo zie je maar weer dat ook deze mooie sport gevaarlijke dingen met zich meebrengt en dat je altijd alert op de fiets moet zitten, maar goed valpartijen zijn helaas niet te voorkomen..
http://globeskater.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

r.storm6
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 31 jul 2010 19:45

r.storm6 10 mei 2011 23:05

Voorspoedig herstel!

cornelli
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:13

cornelli 10 mei 2011 23:58

Beterschap Raydox
NEOS

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 mei 2011 00:02

Ondertussen zou hij stabiel zijn en uit de coma.

Van harte beterschap en een volledig herstel.

Bron: Het Nieuwsblad.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie