Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Zeer laag omslagpunt

scythe
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 apr 2009 16:49

scythe 06 aug 2010 23:26

Mijn omslagpunt ligt op 135 slagen per minuut.
Ben 23 jaar 80kg en 1.85 lang.

Korte bondige vraag zonder verhaal: Kan een omslagpunt van +/- 170 slagen naar 136 slagen gaan in 7/8 maand.

Zelfde vraag maar met lang verhaal:
Vorig jaar zomer fietste ik 3/4x in de week bij een A groep (van verenging) waar gemiddeld 35kmh (met pieken 50+ en dalen 30-) werd gefietst over 80/90km. Het jaar erop (dit jaar) wou ik wedstrijden gaan rijden, dus moest ik me medisch laten keuren. De winter die erop volgde (4/5 maand) heb ik niets gedaan op de fiets (dom). Alleen 5x een mountainbike tocht gereden van 60km. Dit jaar ben ik met dag licenties A-amateurs wedstrijden gaan rijden (nog voor de keuring). Een dag na de wedstrijden had ik een raar gevoel bij mn hart. Ben naar een sportarts gegaan en omdat ik medisch gekeurd moest worden werd het onderzoek gecombineerd met de keuring. 24 uur met zon kastje lopen, een echo en een inspanningstest (geen adem analyse). Na een half jaar weinig gefietst te hebben trapte ik 435 watt. Met het kastje bleek dat ik geen hartritme stoornissen had en bleek ik een slaap pols van 35 slagen te hebben. zag er allemaal goed uit maar volgens de eerste cardioloog was er op de echo een aangeboren afwijking te zien aan één van mn hartkleppen. Hij legde me een maximale hartslag van 150 slagen per minuut op.

Omdat ik dit niet helemaal vertrouwde ben ik voor een second opinion gegaan. Deze cardioloog zei wat anders... De klep was wat aan te zien maar niet heel goed. Ik mocht door fietsen maar met mate (lekker duidelijk). Maar omdat er nu twee verschillende meningen waren moest een 3de mening uitsluitsel gaan bieden. Ik werd weer doorgestuurd en kwam terecht bij een sport cardioloog. Met een hartslagmeter om fietste ik op dat moment met 150 slagen 30 kmh. Met het tempo wat ik "normaal/eerder" fietste (35kmh) zat ik op 170 slagen per minuut

Bij de 3de cardioloog (1 maand later) moest de echo, een 3d echo worden zodat de klep beter in beeld kwam en de inspanningstest moest er één worden met adem analyse. Nadat dit gedaan was bleek uit de echo dat mijn hart helemaal prima was. Met de klep was niets aan de hand (Goed nieuws! Alleen jammer dat daar 3 meningen voor nodig zijn). Echter mijn conditie was dramatisch bleek uit mijn adem... Ik trapte op dat moment 380 watt en uit de adem analyse kwam een
D1 van 105-114,
D2 van 114-128,
D3 van 128-136,
D4 >135.

Het nadeel is dat ik mijn omslagpunt van vorig jaar niet heb... Anders was het mooi simpel geweest.

Nu zijn er volgens mij 3 opties:
1. Ik heb altijd boven mijn kunnen gefietst en kan dus 2/3 uur boven mijn omslagpunt fietsen (dus in verzuring)...(???)
2. De inspanningstest is fout gegaan
3. Mijn omslagpunt is echt zo snel gedaald en moet gewoon weer lekker trainen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 aug 2010 01:29

1 en 3 zijn onmogelijk, dus het moet in 2 zitten. Vraag me af wat voor malloot die test heeft afgenomen, persoon had toch wakker moeten worden bij deze uitermate vreemde uitkomsten. Als je nu 70 jaar was geweest had het nog gekunt (maar de daling ook niet), maar zo'n lage hartslag is echt absurd voor iemand van 23.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 07 aug 2010 01:50

Ik heb altijd begrepen dat je omslagpunt niet trainingsafhankelijk is. Wel te trainen is je vermogen dat je kunt leveren bij je omslagpunt. In mijn ogen kunnen optie 1 en 3 dus ook niet.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 aug 2010 11:45

Het verhaal van die derde arts staat haaks op alles wat ik weet van inspanningsfysiologie. Het klopt volgens mij van geen kanten.

Je geeft aan nog makkelijk met een HF van 170 rond te rijden. Waarschijnlijk ligt je maximale pols nog hoger.

Stel je hebt een max van 190. Normale trainingzones zijn dan:
H 170 (boven je omslagpunt, dus verzuren)

De 170 grens is trainbaar. Beter getraind is die bijvoorbeeld 175. Minder goed getraind 165. De max HF is niet trainbaar. Dit is een 'vast' gegeven van je lichaam. Je max HF daalt elk jaar ongeveer 0,8 slagen.

Heeft de derde cardioloog nog een reden opgegeven waarom je zones zo laag liggen? Er moet dan wel iets heel bijzonders aan de hand zijn. Voel je wel goed fit? Beter of slechter dan vorig jaar?
Live fast; die young. mijn blog

scythe
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 apr 2009 16:49

scythe 07 aug 2010 12:17

Met de inspanningstest heb ik 199 slagen aangetikt en ik voelde me prima op dat moment.

Sinds vandaag de dag heb ik nog steeds weinig gefietst. Het risico vond ik te groot na de eerste 2 uitslagen. Moet nog +/- 60 jaar verder met dat rikketik ding.

De cardioloog heeft geen reden opgegeven voor de zones. Ze zei dat mijn basis conditie gewoon erg slecht was.
Ik voel me verder uitstekend. Het feit is alleen wel dat ik na de winter met intensief trainen last heb op de plaats van mn hart. Dit is volgens de cardioloog dus omdat ik boven mijn verzuring fiets wat mijn hart niet heel fijn vind.

Misschien is mijn conditie gedaald maar heb ik nog steeds de kracht/macht om boven het hart zijn kunnen te fiets. Ik heb tot november gekregen om mijn omslagpunt omhoog te krikken en daarna moet ik nogmaals een inspanningstest doen.

eelcoz

eelcoz 07 aug 2010 12:36

Mij is door de sportarts verteld dat het omslagpunt wel degelijk kan veranderen (zeker bij (nog) niet zo goed getrainde sporters), maar deze daling is absurd. Dat zal ze niet bedoeld hebben.

Ik snap trouwens 1 ding niet in je laatste post: Je schrijft dat je met 199 slagen/min. je nog prima voelde, maar dat je na de winter met intensief trainen last heb op de plaats van je hart. Dat lijkt me niet samen gaan, of mis ik iets?

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 07 aug 2010 13:32

Als je goedgekeurd bent zou ik lekker wedstrijden gaan rijden en er niet teveel aan denken zolang je je goed voelt.
Je zou toch een eindje kunnen komen met 435 Watt als je 23 bent.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

gerjano
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2009 02:40

gerjano 07 aug 2010 13:33

Omslag(135) die 64 slagen lager is dan je max(199) kan niet kloppen.
Is je omslagpunt bepaald op de ademgas analyse of op hartslag grafiek?
Qua leeftijd lengte en gewicht scheel ik weinig met jou heb een omslag van 182 en een max van 205 en ochtend pols van 50. En een P max van 440W.

Lijkt er op dat er ergens in de test wat fout is gegaan. Een slechte dag zou kunnen maar je bereikt wel een hoge max.
Ik zou contact opnemen met de arts en een toelichting vragen. En dan een omschrijving van de inspanningen die je levert buiten de test om.

scythe
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 apr 2009 16:49

scythe 07 aug 2010 14:31

eelcoz schreef:Ik snap trouwens 1 ding niet in je laatste post: Je schrijft dat je met 199 slagen/min. je nog prima voelde, maar dat je na de winter met intensief trainen last heb op de plaats van je hart. Dat lijkt me niet samen gaan, of mis ik iets?


Kortstondig heel diep gaan is niet zo'n probleem. Langdurig trainen boven een bepaalde hartslag geeft de volgende dag gevoel op de plaats van het hart. Niet op het moment zelve maar de dagen erna. Dit zou dus een gevolg kunnen zijn van het zure bloed wat het hart moet verwerken en dit niet fijn vond.

Met de D's van nu heb ik gisteren 2 uur gefietst met max 23 kmh (d1) en vanmorgen 2 uur D3 rond de 27kmh. Dit seizoen is toch al kapot dus ben van plan om met de gegevens die ik nu heb gewoon te trainen (zover dat mogelijk is) en in november een nieuwe meting te doen met een nieuwe afspraak. Blijkt er dan iets fout te zijn gegaan dan komt dat dan naar boven.

reason
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:42

reason 07 aug 2010 23:03

Ga eens een half uurtje infietsen, en daarna:
-kies een parcours waar je door kunt fietsen, zonder stoplichten e.d.

-start bij hartslag van 120
-elke 5 minuten iets harder trappen zodat je hartslag 5 slagen/min stijgt.
--herhaal dit totdat je benen vollopen-dan zit je globaal zo'n 5-8 slagen boven omslagpunt. Als je de 5 minuten niet vol kunt maken, dan trek je die 5-8 slagen ervan af. Dus als je bij stap van 145 slagen moet stoppen, dan is je omslag rond 137 (globaal).

Natuurlijk is dit een erg grove schatting, maar voldoende om het verschil aan te tonen tussen omslagpunt 135 of omslagpunt 165-170. Uiteraard hangt het ook af van externe omstandigheden zoals temperatuur enz.


Dan weet je vóór het einde van het seizoen misschien al iets meer.

Succes met trainen in elk geval!

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 07 aug 2010 23:21

Ik zou ook snel naar een andere inspanningsfysoloog gaan want die laatste heeft het gewoon mis. Het heeft echt geen zin om te trainen zoals je nu doet.

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 07 aug 2010 23:51

Deels herkenbaar verhaal. Ook , nu iets meer dan een jaar geleden, hart ritme stoornis gekregen en hele circus doorlopen. Was helaas aangeboren en second opinion gedaan in Veldhoven. Daar kreeg ik restricties en daar moet ik het verder mee doen.

Verder zou ik toch nog een sportcardioloog opzoeken want in de VU zeiden ze ook andere dingen dan in Veldhoven. Lijkt me voor een sporter belangrijk dat een expert dit op waarde weet te schatten.

Vind die verklaring van hartproblemen een dag later agv zuur eerlijk gezegd erg vreemd.

Doe eens die test van reason en kijk hoe de zones liggen, maar belangrijker sluit uit of er een aangeboren probleem is! Succes
Alstublaft.

Plaats reactie