Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Zeer laag omslagpunt

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 aug 2010 14:13

Scythe schreef: Kortstondig heel diep gaan is niet zo'n probleem. Langdurig trainen boven een bepaalde hartslag geeft de volgende dag gevoel op de plaats van het hart. Niet op het moment zelve maar de dagen erna. Dit zou dus een gevolg kunnen zijn van het zure bloed wat het hart moet verwerken en dit niet fijn vond.

Met de D's van nu heb ik gisteren 2 uur gefietst met max 23 kmh (d1) en vanmorgen 2 uur D3 rond de 27kmh. Dit seizoen is toch al kapot dus ben van plan om met de gegevens die ik nu heb gewoon te trainen (zover dat mogelijk is) en in november een nieuwe meting te doen met een nieuwe afspraak. Blijkt er dan iets fout te zijn gegaan dan komt dat dan naar boven.


Juist als je kort heel hard rijdt ga je ver de verzuring in, niet tijdens lange trainingen. Dat je conditie slecht is verbaasd me niets als je in de winter 6 weken geen fiets aanraakt en daarna alleen maar problemen hebt gehad.

Je hart is maar gewoon een pomp, zolang je bloed maar niet veel te dik is blijft dat ding wel gewoon werken. Daarnaast is de pH van je bloed gewoon zeer stabiel, zo niet dan ga je gauw van je stokkie af.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 08 aug 2010 16:00

Ik kan weinig toevoegen aan het verhaal. Alleen dat ik tijdelijk grote verschuivingen van hartslagzones wel herken. Bij mij is een trage schildklier daar de oorzaak van. Het kan zomaar gebeuren dat ik met een (voor mijn gevoel) een zwaar D2 vermogen op de grens van mijn normale herstelzone en D1 zit te fietsen. Alleen als ik echt hard ga fietsen (laten we zeggen 40 plus bij halve wind) dan schiet mijn hartslag alsnog naar de normale zone. Ik ben blij dat ik het tegenwoordig goed herken wanneer mijn hart zich zo gedraagt. Mijn D1 zone ligt dan ongeveer 20 slagen lager, terwijl mijn hartslagcurve buitengewoon stijl is.

Maar goed, als je geen vermoeidheidsklachten heb, dan is de oorzaak bij jou iets heel anders. Bij mij kan het iig geen kwaad. Je moet alleen geen test doen op het verkeerde moment.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 11 aug 2010 15:56

Ben je niet overtraind of heb je een D5 training gedaan de dag voor je test?
Ik ben geen arts maar jouw waarden zijn inderdaad absurd.
Ik snap ook niet dat een sportarts dit zo durft te stellen/communiceren.
Al zou de uitkomst zo zijn dan nog moet de arts zien dat dit niet klopt bij je leeftijd.

Zelf gebruik ik voor het roeien een conconitest.
Je zou een conconitest op een racefiets kunnen doen. Deze meet je hartslag bij een wattage. Je test bij arts 3 meette je adem. Misschien dat hier iets mis gaat.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 11 aug 2010 16:28

rob74 schreef:De 170 grens is trainbaar. Beter getraind is die bijvoorbeeld 175. Minder goed getraind 165. De max HF is niet trainbaar. Dit is een 'vast' gegeven van je lichaam. Je max HF daalt elk jaar ongeveer 0,8 slagen.


Ik haal dit stukje eruit omdat ik met een soortgelijk fenomeen (probleem wil ik het niet noemen) als de TS zit.
Mijn Max hartslag zat vorig jaar rond de 194, waarschijnlijk nog hoger maar dat haalde ik een paar keer per jaar in de praktijk.
Mijn omslagpunt omstreeks de 183. (182 dat kon ik regelmatig voor langer tijd volhouden)

Nu haal ik net 182 als maximum, dan moet ik echt in een klim volle bak constant uit de pedalen gaan totdat ik van de fiets val.

Het kan toch gewoon niet zo zijn dat mijn maximum hartslag in een enkel jaar 12 slagen daalt?

Ik moet er nog bij vermelden dat ik, ook als ik tegen dit huidig maximum aanzit, veel minder heftig hoef te ademen als voorheen. Andere jaren had ik het geluid van een hitsige hond maar nu kan ik heel lang nog gewoon op mijn gemakt praten. Het zou allemaal logisch zijn als ik nog reserves had maar dat is niet het geval.

PS: ik heb niet het idee dat ik langzamer fiets dan vorig jaar. En: oh ja ik heb ook al de batterij in de HR sensor vervangen.
Afbeelding

Plaats reactie