Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 jul 2021 14:19

Hoeveel pagina's gaat het nu al over dat Van der Poel uit de Tour is gestapt? En dan zeggen ze dat ik drammerig ben.

Het is toch allemaal geen hogere wiskunde? Hij wou op de Olympische Spelen van 2020 zijn gouden droom in het mountainbiken verwezenlijken. Zijn ploeg had geen wildcard voor de Tour en dus kon hij zich daar volledig op focussen.

Toen gingen de Spelen niet door en op de weg werd zijn ploeg, en daar had hij een stevig aandeel in, eerste in het pro-continentale klassement waardoor ze in 2021 wel in de Tour mochten c.q. moesten starten. En daarmee ontstond het dillema: Mathieu heeft een droom die hij al jaren niet onder stoelen of banken steekt, goud op de mountainbike. Die race in Tokio wordt dan ook nog eens vlak na de Tour gereden maar in de Tour zijn de sponsorbelangen immens en Van der Poel is hèt uithangbord van de sponsor. Bovendien weet je nooit of de Tourorganisatie hun een ontbrekende Van der Poel kwalijk zou nemen wat dan weer gevolgen kan hebben voor 2022. Een wedstrijd waar hij zelf eerlijk over zegt dat hij er nooit zoveel mee had, zoals hij mountainbiken sowieso leuker vindt dan de weg.

Heeft hij vervolgens geheimzinnig gedaan? Nee, het grote doel bleef altijd Tokio en dat hij op of nabij de rustdag af zou stappen was overduidelijk. Dat hij niet in het geel wou afstappen was ook duidelijk dus liet hij het de etappe voor hij eruit stapte lopen. Was c.q. is hij een potentiële Tourwinnaar? Nee, niemand die het wielrennen serieuzer volgt dan enkel die drie weken per jaar ziet hem op het podium eindigen in Parijs. Is de Tour groter dan de Olympische Spelen, dan wel is het wegwielrennen groter dan het mountainbiken? De laatste jaren kent de verkoop van racefietsen een opleving maar mountainbikes is een enorme markt. Of iemand het één leuker vindt om te doen c.q. om naar te kijken is een kwestie van smaak. Wat Mathieu ervan vindt weten we, al vond hij de Tour wel veel leuker dan hij had gedacht.

En nu dan weer de discussie of zijn late vertrek naar Japan verstandig is en of hij dan niet net zo goed de Tour had kunnen uitfietsen. Ach ja, vorig voorjaar had hij een mindere periode en toen riepen de beste stuurlui in dit forum dat het prutsers zijn bij zo'n klein team en dat hij gebaat zou zijn bij een overstap naar een grote, professionele ploeg want daar weten ze wat begeleiden is. Daar hoorde ik vervolgens niemand meer over en ik ga er vanuit dat Mathieu en zijn begeleiders ook nu precies weten waar ze mee bezig zijn. En met mijn beperkte verstand van trainingsmethodieken vermoed ik wel dat jezelf op een racefiets over honderden kilometers Alpen en Pyreneeën hijsen geen ideale voorbereiding is voor een explosieve offroad wedstrijd.

Allemaal geen garantie voor goud in Tokio en als het hem niet lukt worden hier in dit topic waarschijnlijk weer meer pagina's over volgeschreven dan als het hem wel lukt. Maar ik wens hem gewoon veel succes.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jul 2021 14:45

En ik schreef het al een keer vergeet het sponsor belang niet!

Canyon vind mtb goud heel belangrijk, veel belangrijker dan een paar dagen doelloos in de tour blijven en misschien nog een etappe.

De vraag is wel hoe handig het is om nu pas te gaan, maar goed dat zal zijn team toch wel hebben uitgezocht hebben. Ik denk ook dat het klimaat best voor rare uitslagen kan gaan zorgen op de OS

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5628
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 jul 2021 15:24

:winkthumb:
timo2.0 schreef: 22 jul 2021 14:19 Hoeveel pagina's gaat het nu al over dat Van der Poel uit de Tour is gestapt? En dan zeggen ze dat ik drammerig ben.

Het is toch allemaal geen hogere wiskunde? Hij wou op de Olympische Spelen van 2020 zijn gouden droom in het mountainbiken verwezenlijken. Zijn ploeg had geen wildcard voor de Tour en dus kon hij zich daar volledig op focussen.

Toen gingen de Spelen niet door en op de weg werd zijn ploeg, en daar had hij een stevig aandeel in, eerste in het pro-continentale klassement waardoor ze in 2021 wel in de Tour mochten c.q. moesten starten. En daarmee ontstond het dillema: Mathieu heeft een droom die hij al jaren niet onder stoelen of banken steekt, goud op de mountainbike. Die race in Tokio wordt dan ook nog eens vlak na de Tour gereden maar in de Tour zijn de sponsorbelangen immens en Van der Poel is hèt uithangbord van de sponsor. Bovendien weet je nooit of de Tourorganisatie hun een ontbrekende Van der Poel kwalijk zou nemen wat dan weer gevolgen kan hebben voor 2022. Een wedstrijd waar hij zelf eerlijk over zegt dat hij er nooit zoveel mee had, zoals hij mountainbiken sowieso leuker vindt dan de weg.

Heeft hij vervolgens geheimzinnig gedaan? Nee, het grote doel bleef altijd Tokio en dat hij op of nabij de rustdag af zou stappen was overduidelijk. Dat hij niet in het geel wou afstappen was ook duidelijk dus liet hij het de etappe voor hij eruit stapte lopen. Was c.q. is hij een potentiële Tourwinnaar? Nee, niemand die het wielrennen serieuzer volgt dan enkel die drie weken per jaar ziet hem op het podium eindigen in Parijs. Is de Tour groter dan de Olympische Spelen, dan wel is het wegwielrennen groter dan het mountainbiken? De laatste jaren kent de verkoop van racefietsen een opleving maar mountainbikes is een enorme markt. Of iemand het één leuker vindt om te doen c.q. om naar te kijken is een kwestie van smaak. Wat Mathieu ervan vindt weten we, al vond hij de Tour wel veel leuker dan hij had gedacht.

En nu dan weer de discussie of zijn late vertrek naar Japan verstandig is en of hij dan niet net zo goed de Tour had kunnen uitfietsen. Ach ja, vorig voorjaar had hij een mindere periode en toen riepen de beste stuurlui in dit forum dat het prutsers zijn bij zo'n klein team en dat hij gebaat zou zijn bij een overstap naar een grote, professionele ploeg want daar weten ze wat begeleiden is. Daar hoorde ik vervolgens niemand meer over en ik ga er vanuit dat Mathieu en zijn begeleiders ook nu precies weten waar ze mee bezig zijn. En met mijn beperkte verstand van trainingsmethodieken vermoed ik wel dat jezelf op een racefiets over honderden kilometers Alpen en Pyreneeën hijsen geen ideale voorbereiding is voor een explosieve offroad wedstrijd.

Allemaal geen garantie voor goud in Tokio en als het hem niet lukt worden hier in dit topic waarschijnlijk weer meer pagina's over volgeschreven dan als het hem wel lukt. Maar ik wens hem gewoon veel succes.
:winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5628
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 jul 2021 15:31

fiedoo schreef: 22 jul 2021 15:24 :winkthumb:
timo2.0 schreef: 22 jul 2021 14:19 Hoeveel pagina's gaat het nu al over dat Van der Poel uit de Tour is gestapt? En dan zeggen ze dat ik drammerig ben.

Het is toch allemaal geen hogere wiskunde? Hij wou op de Olympische Spelen van 2020 zijn gouden droom in het mountainbiken verwezenlijken. Zijn ploeg had geen wildcard voor de Tour en dus kon hij zich daar volledig op focussen.

Toen gingen de Spelen niet door en op de weg werd zijn ploeg, en daar had hij een stevig aandeel in, eerste in het pro-continentale klassement waardoor ze in 2021 wel in de Tour mochten c.q. moesten starten. En daarmee ontstond het dillema: Mathieu heeft een droom die hij al jaren niet onder stoelen of banken steekt, goud op de mountainbike. Die race in Tokio wordt dan ook nog eens vlak na de Tour gereden maar in de Tour zijn de sponsorbelangen immens en Van der Poel is hèt uithangbord van de sponsor. Bovendien weet je nooit of de Tourorganisatie hun een ontbrekende Van der Poel kwalijk zou nemen wat dan weer gevolgen kan hebben voor 2022. Een wedstrijd waar hij zelf eerlijk over zegt dat hij er nooit zoveel mee had, zoals hij mountainbiken sowieso leuker vindt dan de weg.

Heeft hij vervolgens geheimzinnig gedaan? Nee, het grote doel bleef altijd Tokio en dat hij op of nabij de rustdag af zou stappen was overduidelijk. Dat hij niet in het geel wou afstappen was ook duidelijk dus liet hij het de etappe voor hij eruit stapte lopen. Was c.q. is hij een potentiële Tourwinnaar? Nee, niemand die het wielrennen serieuzer volgt dan enkel die drie weken per jaar ziet hem op het podium eindigen in Parijs. Is de Tour groter dan de Olympische Spelen, dan wel is het wegwielrennen groter dan het mountainbiken? De laatste jaren kent de verkoop van racefietsen een opleving maar mountainbikes is een enorme markt. Of iemand het één leuker vindt om te doen c.q. om naar te kijken is een kwestie van smaak. Wat Mathieu ervan vindt weten we, al vond hij de Tour wel veel leuker dan hij had gedacht.

En nu dan weer de discussie of zijn late vertrek naar Japan verstandig is en of hij dan niet net zo goed de Tour had kunnen uitfietsen. Ach ja, vorig voorjaar had hij een mindere periode en toen riepen de beste stuurlui in dit forum dat het prutsers zijn bij zo'n klein team en dat hij gebaat zou zijn bij een overstap naar een grote, professionele ploeg want daar weten ze wat begeleiden is. Daar hoorde ik vervolgens niemand meer over en ik ga er vanuit dat Mathieu en zijn begeleiders ook nu precies weten waar ze mee bezig zijn. En met mijn beperkte verstand van trainingsmethodieken vermoed ik wel dat jezelf op een racefiets over honderden kilometers Alpen en Pyreneeën hijsen geen ideale voorbereiding is voor een explosieve offroad wedstrijd.

Allemaal geen garantie voor goud in Tokio en als het hem niet lukt worden hier in dit topic waarschijnlijk weer meer pagina's over volgeschreven dan als het hem wel lukt. Maar ik wens hem gewoon veel succes.
:winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:
ik denk dat er sommigen niett beseffen dat mountainbiken en wegrennen twee heel verschillende sporten zijn, de fiets verschilt, het parcours verschilt, de intensiteit van de inspanning verschilt evenals de techniciteit.
Je kan motorcross toch ook moeilijk gaan vergelijken met het motorracen op een raceparcours?
Fantastisch dat matthieu de uitdaging wil aangaan en idem voor Pidcock natuurlijk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jul 2021 15:49

Volledig eens met Timo hier.

Ook wel eens leuk :mrgreen:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 22 jul 2021 16:11

fiedoo schreef: 22 jul 2021 15:31 ik denk dat er sommigen niett beseffen dat mountainbiken en wegrennen twee heel verschillende sporten zijn, de fiets verschilt, het parcours verschilt, de intensiteit van de inspanning verschilt evenals de techniciteit.
Je kan motorcross toch ook moeilijk gaan vergelijken met het motorracen op een raceparcours?
Fantastisch dat matthieu de uitdaging wil aangaan en idem voor Pidcock natuurlijk.
Italiaanse wegracers als Dovi en Rossi met de rest van de VR46 rijders trainen juist heel veel op de crossmotor. Rossi heeft een eigen crossbaan bij zijn ranch. Zij vinden de intensiteit vergelijkbaar met een GP in de MotoGP.

Nou weet ik wel dat dit voor wielrennen en mountainbiken anders is. Jouw voorbeeld was alleen niet zo gelukkig gekozen.

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 22 jul 2021 16:27

Denk dat vroeg in Tokyo zijn ook niet per se goed hoeft te zijn voor je voorbereiding met alle restricties die er nu zijn daar.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5628
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 jul 2021 18:09

marsvos schreef: 22 jul 2021 16:27 Denk dat vroeg in Tokyo zijn ook niet per se goed hoeft te zijn voor je voorbereiding met alle restricties die er nu zijn daar.
het zou heel eenvoudig kunnen zijn: Mathieu moet zich op korte tijd aanpassen aan het mtb-en, hij moet een geschikt parcours hebben om dat te doen , ergens waar hij het parcours van in Tokio een beetje terug vindt en in Japan is dat momenteel zeer de vraag of hij ginder kan trainen zoals hij wil. Zo eenvoudig zou de uileg KUNNEN zijn.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jul 2021 18:33

dubbel
Laatst gewijzigd door Orlok op 22 jul 2021 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jul 2021 18:33

Vlgns mij moet dat geen probleem zijn, ik zie iig elke dag sinds 5 dagen op strava een trainingsritje in Japan van Annemiek van Vleuten. ! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4446
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 jul 2021 18:44

Volgens mij moet je sowieso een goede Mtb wezen om op de Belgische wegen te kunnen wielrennen.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 22 jul 2021 19:58

Volgens mij past de Tour eventueel wel in een goede voorbereiding. Het is maandag 3 weken geleden dat Mathieu van der Poel afstapte. Of dat voor Mathieu van der Poel kan werken weet hij zelf hopelijk het beste.
NOC NSF geeft Tokyo gangers advies om een hitte acclimatisatie van 10-14 dagen te doen. Dat kan dagelijks in bad maar ook door in een verwarmde ruimte te trainen. Voor een professioneel wielrenner als Mathieu van der Poel lijkt dat mij goed te doen.
Wanneer hij in Japan is nog parcours verkennen en dan maandag knallen. Wanneer het lukt geweldig en zo niet helaas. Een garantie heeft niemand en de concurrentie zal ongetwijfeld sterk zijn.

Plaats reactie