Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 jul 2021 11:10

Hij doet vaak het middagjournaal, een gesproken column aan het einde van het programma Nieuwe Feiten op vrt1.
Die zijn altijd erg prettig!!

https://radio1.be/mijn-moeder-knipte-de ... derzetters
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 772
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 18 jul 2021 12:07

Ondanks het mallotige stukje van Dijkshoorn heeft Guillaume Martin naar mijn mening een punt. De Tour is groter dan de wielersport zoals Wimbledon groter is dan de tennissport. In vervlogen tijden won Gerben Karstens enkele dagritten die hij linea recta kon inleveren omdat hij Parijs niet had gehaald. Kijk, dat zouden ze vandaag de dag weer heel snel moeten invoeren. Helaas zwicht monsieur Prudhomme voor spektakel, sensatie (ach die valpartijtjes horen bij het wielrennen) en perverse aandacht.

Ver verborgen in de schaduw van het voortrazende peloton viel een renner vier of vijf maal, stond weer op want wat kon ie anders, raapte zich bij elkaar en eindigde alsnog op een fantastische vijfde stek in het eindklassement, Een renner die geleerd heeft te vallen. Moet ik er nog bij vermelden: mijn held?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 18 jul 2021 12:46

Los van het vallen is die renner juist niet mijn held. De Tour de France draait voor mij voor een flink deel om de mooie herinneringen, om de mythevorming, het "weet je nog toen" sentiment. Iemand die zich drie weken lang binnenstebuiten fietst om vijfde te worden heeft daarin geen plaats. Ik herinner mij Theunisse vanwege l'Alpe d'Huez - niet omdat hij dat jaar vijfde werd. Ik herinner mij Boogerd vanwege La Plagne - niet omdat hij in 1998 vijfde werd. Mollema vanwege twee prachtige ritzeges - dat hij in 2013 zesde werd moest ik googlen. Zonder ritzege gaat Kelderman anoniem de Tourgeschiedenis is, althans, dan ben ik volgende jaar al vergeten dat hij vijfde was in Parijs.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 18 jul 2021 13:11

Met andere woorden: als je niet wint ben je een looser. Of: je wint geen tweede plaats maar verliest een eerste.

Is dat de moraal van het verhaal? ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 18 jul 2021 13:33

Leg mij nou geen woorden in de mond. Ik zeg dat het mij gaat om welke prestaties in mijn geheugen blijven hangen en dat zijn (mooie) ritzeges, wie de gele trui won en eventueel de andere truien. Tweede of derde blijft ook nog wel hangen maar niet wie vijfde werd. Ik weet dat veel klassementsrenners naar de Tour gaan met "top tien" als doel en dan heel opgetogen zijn als ze als vijfde of zesde eindigen. Die inzet en focus kan ik waarderen hoor en als ze daar hun professionele voldoening uithalen wie ben ik dan om het ze niet te gunnen. Maar iemand die naar de Tour gaat met het doel onzichtbaar te blijven en energie te sparen met als ultiem doel er in de bergetappes zo lang mogelijk aan te blijven hangen om zo een plekje in de top 10 veilig te stellen, dat zijn niet mijn helden, al vallen ze honderd keer op hun kokosnoot. Over tien jaar weet ik misschien nog, Kelderman, oja, die renner die steeds op de grond lag. Maar echt geen idee hoeveelste hij was in Parijs.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 18 jul 2021 13:41

Met de "preparatie" van Theunisse en Boogerd kan Kelderman het ook. Maar ik zie Mollema ook liever een mooie etappe pakken dan aanklampen voor de zoveelste top 10 eindklassering.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 18 jul 2021 14:20

EmPeHa schreef: 18 jul 2021 13:41 Met de "preparatie" van Theunisse en Boogerd kan Kelderman het ook.
Dat is natuurlijk onzin. De preparatie van Theunisse (pot Belge) en Boogerd (EPO) was niet heel anders dan wat de rest van het peloton op dat moment deed en of Mollema en Kelderman nou schoon fietsen of niet, ook dat zal niet veel afwijken van wat de rest doet. Overigens noemde ik die eerste twee renners enkel omdat ze ook een keer vijfde werden en een mooie rit wonnen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 18 jul 2021 15:14

Boogerd koos echt wel zijn dagen uit voor "wat extra's ", Net zoals Landis dat deed. Maar goed, ik zal er geen doping topic van maken. Renners uit verschillende periodes zijn moeilijk met elkaar te vergelijken.
Ik kijk zelf (ook) liever naar Wout van Aert dan naar Vingegaard.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 jul 2021 16:53

Enzzo schreef: 18 jul 2021 08:43 En wat is daar mis mee dan?!
Als je zo’ overvol seizoen hebt moet je gewoon kiezen
Dit is net niet kiezen maar van twee walletjes eten...

Ik ben een MVDP fan, maar die hele show van de eerste week wordt toch wat ontwaard door de opgave met voorbedachten rade.
Afbeelding

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 18 jul 2021 20:50

Ik ben ook een Mathieu fan
Maar de Wout zijn tour was beter, veel beter.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 18 jul 2021 21:51

raven14 schreef: 18 jul 2021 16:53
Enzzo schreef: 18 jul 2021 08:43 En wat is daar mis mee dan?!
Als je zo’ overvol seizoen hebt moet je gewoon kiezen
Dit is net niet kiezen maar van twee walletjes eten...

Ik ben een MVDP fan, maar die hele show van de eerste week wordt toch wat ontwaard door de opgave met voorbedachten rade.
Is wat te kort door de docht beredeneerd. Zoals je weet was Mathieu van plan om vorig jaar de OS te rijden en dit jaar zijn eerste tour. Corona heeft gezorgd voor uitstel van de OS en bracht hem voor dit jaar in een lastige situatie. Druk vanuit de sponsoren om de tour te rijden was groot. Dat hij dan uiteindelijk kiest voor dit scenario vind ik dan ook niet zo vreemd.
o'7o

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 19 jul 2021 13:41

raven14 schreef: 18 jul 2021 16:53 .... wordt toch wat ontwaard door de opgave met voorbedachten rade.
dat geldt dan ook voor Wout van Aert die het klassement liet lopen t.b.v. de tijdrit en de finale sprint?

Plaats reactie