Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 mei 2021 09:47

Uiteindelijk gaat het om de combinatie van fysieke kwaliteit, technische kwaliteit en koersinzicht/tactiek.
Heb je meer van dat eerste, is dat laatste wat minder belangrijk.

Op de weg is de koersinzicht en ploegentactiek belangrijker dan in het veld of op de mountainbike. Dus, andersom gezegd, de individuele kwaliteit is doorslaggevender in het veld of op de mountainbike.

Mountainbiken is mondialer dan veldrijden, maar in beide gevallen kun je je afvragen hoe breed de top is. Als iemand 8x wereldkampioen kan worden (en Absalon daarvoor ook zovaak). Is hij dan écht zo goed of is de top toch wat smal? Op de weg 8x wereldkampioen komt niet voor.
Bij het schaatsen is het sven kramer geweest ..., maar scshaatsen (allround) kent ook maar een hele smalle top. Overigens niets af doende aan de prestaties van al deze mannen. Of bijv. Marianne Vos bij de dames in het veld (verleden), op de weg etc. Super knap en echt haar verdienste, maar feit is wel dat de top smal is. Bij het dames wegwielrennen is die wel iets breder aan het worden.
Als ik die 2 world cups mountainbiken zie bij de heren, zie je wel dat de posities wisselen en dat verscdhillende parcoursen echt verschillende rijders naar boven brengt. Maar toch ook dat de verschillen afgelopen weekend in de minuten gaan, op amper 5 kwartier koers. Incl de grote Nino Schurter.
En dat op een world cup de eerste rijders gedubbeld worden na ruim 2 rondes rijden van 12 minuten. Dus die verliezen 12 minuten op een tijdsbestek van 24, a 28 minuten oid! Je weet niet of dat deels door materiaalpech is geweest. Maar de achterkant van het veld is dan wel echt heel ver weg van het niveau aan de voorkant.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 17 mei 2021 09:57

MarkVeenstra schreef: 17 mei 2021 09:47
Mountainbiken is mondialer dan veldrijden, maar in beide gevallen kun je je afvragen hoe breed de top is. Als iemand 8x wereldkampioen kan worden (en Absalon daarvoor ook zovaak). Is hij dan écht zo goed of is de top toch wat smal? Op de weg 8x wereldkampioen komt niet voor.
Bij het schaatsen is het sven kramer geweest ..., maar scshaatsen (allround) kent ook maar een hele smalle top.
Moeilijk vergelijken. De beste wint in een wegwedstrijd meestal niet eens. Dat ligt in MTB, veldrijden, schaatsen... wel net iets anders.
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 mei 2021 09:58

BartNL schreef: 16 mei 2021 21:22 parcours vandaag was dan ook niet een heel technisch en bijna veldrijden dus zo heel vreemd was dat niet. Gezien het doel van Mathieu zal dat ook wel een reden zijn geweest om juist hier te starten.
Heb jij een andere wedstrijd zitten kijken? Wortelklimmen waar letterlijk elke gestarte renner een voetje aan de grond moest doen, een stevige rock-garden, een drop van circa een meter, pumptrack waar je specifieke skills voor nodig hebt om snelheid te maken, een double op de A-line die menigeen van het startveld omzeilde. Ik gok dat 99% van de leden van dit forum hier niet rond zouden komen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 17 mei 2021 09:58

Douglas schreef: 16 mei 2021 21:04 Je krijgt zo wel de indruk dat het mountainbikeveld niet zoveel voorstelt. Twee road/veld rijders doen een keer mee en worden vrijdag en zondag 1 en 2. Nu zijn Tom en Mathieu wel bijzondere atleten maar de voorbereiding was bij beide toch wat mager.
Hier maak je een denkfout. MvdP en TP zijn geen wegwielrenners/veldrijders die het mtb'en 'erbij nemen', maar wel twee - unieke - wielrenners die 3 disciplines combineren. Je zou evengoed kunnen zeggen dat het wegwielrennen niet veel voorstelt, als twee veldrijders/mtb'ers zomaar wat topwedstrijden komen winnen. Of dat het veldrijden niet veel voorstelt, als twee wegwielrenners/mtb'ers bijna alle wedstrijden domineren...

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 17 mei 2021 10:01

53x11 schreef: 17 mei 2021 09:58
BartNL schreef: 16 mei 2021 21:22 parcours vandaag was dan ook niet een heel technisch en bijna veldrijden dus zo heel vreemd was dat niet. Gezien het doel van Mathieu zal dat ook wel een reden zijn geweest om juist hier te starten.
Heb jij een andere wedstrijd zitten kijken? Wortelklimmen waar letterlijk elke gestarte renner een voetje aan de grond moest doen, een stevige rock-garden, een drop van circa een meter, pumptrack waar je specifieke skills voor nodig hebt om snelheid te maken, een double op de A-line die menigeen van het startveld omzeilde. Ik gok dat 99% van de leden van dit forum hier niet rond zouden komen.
Oef ik dacht al dat ik de enige was die dat ook stevig technisch vond.
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 17 mei 2021 11:07

barverme schreef: 17 mei 2021 09:58
Douglas schreef: 16 mei 2021 21:04 Je krijgt zo wel de indruk dat het mountainbikeveld niet zoveel voorstelt. Twee road/veld rijders doen een keer mee en worden vrijdag en zondag 1 en 2. Nu zijn Tom en Mathieu wel bijzondere atleten maar de voorbereiding was bij beide toch wat mager.
Hier maak je een denkfout. MvdP en TP zijn geen wegwielrenners/veldrijders die het mtb'en 'erbij nemen', maar wel twee - unieke - wielrenners die 3 disciplines combineren. Je zou evengoed kunnen zeggen dat het wegwielrennen niet veel voorstelt, als twee veldrijders/mtb'ers zomaar wat topwedstrijden komen winnen. Of dat het veldrijden niet veel voorstelt, als twee wegwielrenners/mtb'ers bijna alle wedstrijden domineren...
van aert en merlier zijn van oorsprong zuivere veldrijders, matthieu voor 85%, pidcock kun je iemand van de 3 disciplines noemen en sagan en alaphilippe wegrenners met een bepekt veldrijdersverleden ( en een beetje mtb). Dan heb je ook nog cadel evans die mtb-er was en de tour won en zelfs een pistier won de tour (wiggins).
En er zijn er nog (hesjedal en rasmussen (mtb-ers)), maar ik ken maar 1 renner ( declercq) die als wegrenner een topper in het veldrijden was ( of we moeten naar de tijden van de onverbeterlijke Roger al terug gaan of VDP ( adrie dan)).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 mei 2021 11:13

raven14 schreef: 17 mei 2021 10:01
53x11 schreef: 17 mei 2021 09:58
BartNL schreef: 16 mei 2021 21:22 parcours vandaag was dan ook niet een heel technisch en bijna veldrijden dus zo heel vreemd was dat niet. Gezien het doel van Mathieu zal dat ook wel een reden zijn geweest om juist hier te starten.
Heb jij een andere wedstrijd zitten kijken? Wortelklimmen waar letterlijk elke gestarte renner een voetje aan de grond moest doen, een stevige rock-garden, een drop van circa een meter, pumptrack waar je specifieke skills voor nodig hebt om snelheid te maken, een double op de A-line die menigeen van het startveld omzeilde. Ik gok dat 99% van de leden van dit forum hier niet rond zouden komen.
Oef ik dacht al dat ik de enige was die dat ook stevig technisch vond.
+2

Hier nog één. Dit was absoluut geen CX rondje. Verre van zelfs. Zelfs de toppers moesten flinke stukken lopen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 mei 2021 12:05

Een gemiddeld XC wordcup parcours stapt 99% van ons minimaal 1 x af!
Mijzelf inclusief.

Ik heb het Houffalize parcours jaren geleden eens proberen te rijden, maar 1 afdaling durfde ik echt gewoon niet naar beneden en in die tijd was het nog iets simpeler dan nu.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 mei 2021 12:23

Ha, daar ben ik ook wel eens OTB gegaan. Toen was ik weliswaar een stuk minder handig op de fiets dan tegenwoordig, maar ik ben er vrij zeker van dat 'Houffa' een eitje is vergeleken bij wat ze gisteren onder de wielen kregen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mei 2021 13:03

Op het gemiddelde cx parcours stapt ook iedereen minstens één keer af. Dat is dus geen graadmeter.

Het zag er in ieder geval makkelijk uit. Het zag er trouwens ook makkelijk uit om MVP op een minuut te rijden... :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 17 mei 2021 13:21

Ik vind het ook makkelijk dit lukt mij ook wel, Vallnord en Mont Saint Ann is andere koek dan schijt je echt 3 kleuren in je broek dat zijn echte MTB wedstrijden dit lijkt meer op een cross.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mei 2021 13:32

Ach, ik zag Nino ook voetjes aan de grond zetten, dus lijkt mij dit voor jou een makkelijk rondje.... :roll:
Less is bore

Plaats reactie