Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veiliger wielrennen

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 21 mei 2011 20:12

Zou onze Auke alleen tijdrijden? 't lijkt me toch onnodig risico nemen als je ook gewone koersen rijd, al die mensen die een potentieel valgevaar vormen......... :D
mijn Flickr

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 mei 2011 20:29

Amclassic-fan schreef: Wielrennen is meer dan de vraag wie het hardst een berg op kan rijden. Met jouw voorstellen kunnen we de koers net zo goed op een ergometer rijden en kijken wie het meeste W/kg trapt.


Eindelijk Wielinga in het geel! :D :D :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 21 mei 2011 22:17

jaapieo schreef:Nog 1 keer....
Vandaag weer koers gehad en (uiteraard...) ook een aantal valpartijen.
Op een rechte 2 baans weg met geen hobeltje of gaatje in het wegdek presteerde een aantal piloten het toch om te vallen.....

Hoe wil je dat dan voorkomen?
Het is nu eenmaal de sport, en daarbij neem je ALTIJD een risico.
Je zou een blog moeten beginnen, dan lezen de mensen je verhalen die ze willen lezen, persoonlijk vind ik het vervuiling van het forum, Veiliger wielrennen..... Wanneer komen de topic's over veiliger autorijden, veiliger hardlopen en veiliger.......vliegeren? Of moet er eerst wereldnieuws op tv komen waarbij een sporter om het leven komt voordat mensen het risico inzien van sporten ed?


Als het geen probleem is dat er ook in de toekomst doden en gewonden in de wielersport blijven vallen, dan is het al helemaal geen probleem dat er in de toekomst over het verbeteren van de veiligheid zal blijven worden gediscusseerd. Die twee zullen altijd gelijk op gaan. Je kunt altijd alles relativeren, belachelijk maken en zeggen dat het geen zin heeft, welke verbetering in de toekomst ook wordt ingevoerd. Als je die lijn doorvoert zou je ook kunnen pleiten voor het afschaffen van de helm, of het afschaffen van signaalkleuren, of het afschaffen van reclameborden die de pootjes van de dranghekken afschermen, etc.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 21 mei 2011 22:22

Daniel1975 schreef:Auke, ik heb ook nog een denkrichting: dat jij er tot op heden na al die lappen tekst nog steeds niet in geslaagd bent om iets zinnigs te produceren. Wellicht dat je daar je conclusies uit moet trekken.


Mooi man, hoe je er altijd weer als de kippen bij bent. Ik heb je gemist afgelopen week.
Maar uh, daniel, is jouw conclusie dat er geen noemenswaardige verbetering mogelijk is en dat alles wat wel een poging daartoe is puur symboolpolitiek is?

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 21 mei 2011 23:17

Nog 1 keer....
Vandaag weer koers gehad en (uiteraard...) ook een aantal valpartijen.
Op een rechte 2 baans weg met geen hobeltje of gaatje in het wegdek presteerde een aantal piloten het toch om te vallen.....

Hoe wil je dat dan voorkomen?
Het is nu eenmaal de sport, en daarbij neem je ALTIJD een risico.
Wie beweert er dat alle valpartijen voorkomen moeten worden ?
Het enige waar deze discussie over zou moeten gaan hoe we de veiligheid kunnen verbeteren. Volgens mij pretendeert niemand dat er 100% veiligheid nagestreeft moet worden.
Omdat er altijd een risico betekent toch niet dat een discussie over veiligheid onzin is?
Een hoop voorstellen in dit topic zijn niet realistisch en onzinning maar dat betekent niet dat de discussie over een betere veiligheid onzinnig is.

kenben
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 18 jul 2009 13:49
Locatie: regio Noord Nederland

kenben 22 mei 2011 00:39

He gelukkig dat mensen nu weekje 'broeden' hun gelijk willen halen..was namelijk in de veronderstelling dat deze uitermate vermakelijk zinloze oeverloze discussie ten ziele was gegaan.

Persoonlijk vind ik het per definitie als 'men' op de proppen komt met een niet nader te noemen deskundige of 'uit een onderzoek is gebleken'. Vaak totaal niet traceerbaar, te controleren etc.

Vandaag ook koers gereden en conclusie is dat de stoepranden verwijderd dienen te worden om dat het gevaarlijk is tijdens wedstrijden. Je kunt er alleen maar door komen te vallen.. Mijn PERSOONLIJKE mening is dat het voor MIJ een geaccepteerd risico is. Hoef ook niet zo nodig nog 2 mannetjes in te halen in de bocht om dan net niet goed uit te komen..

Denk dat voor veel wedstrijdrenners het risico een deel van de charme is. Niet iedereen wil een gevaarvrij bestaan leven.

Toch weer laten verleiden om te reageren op ... maar aan de andere kant wanneer we niet meer ageren weten we zeker dat we straks met zijwieltjes volledig ingepakt onze rondjes mogen rijden.
Roadbike(s): Switch SPL++ & Switch Naked+/ Dirt: Corratec X-bow 29"

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 22 mei 2011 00:51

Auke schreef: Als je die lijn doorvoert zou je ook kunnen pleiten voor het afschaffen van de helm, of het afschaffen van signaalkleuren, of het afschaffen van reclameborden die de pootjes van de dranghekken afschermen, etc.


Jij bent hier de enige die het over afschaffen van dergelijke dingen heeft hoor!


;)
mijn Flickr

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 22 mei 2011 10:05

Even reageren op een oud bericht :
jojoman schreef:Niemand die gedacht heeft aan een beperking van de maximumsnelheid die wij hebben ?
Het verbaast mij nog steeds dat we op de openbare weg zo hard mogen als we kunnen/willen terwijl iedere weggebruiker een limiet heeft


Ja , als fietser is er geen snelheidslimiet met dien verstande dat je je fiets onder controle hebt .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 22 mei 2011 10:19

Nummer 1 in de veiligheid tijdens het wielrennen is/zijn de renner(s) zelf . In alles .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 22 mei 2011 20:26

Auke schreef:Tot slot nog een aantal ideetjes, denkrichtingen:
- bij het marathonlopen zie je nog wel eens de ideale lijn op de weg aangebracht. En bij het schaatsen mag tegenwoordig niet meer over de lijn worden geschaatst. Bij de afdaling skiën zie je ook blauwe veiligheidslijnen aangebracht om de skiërs te helpen de juiste lijn te kiezen en om de uiterste grenzen van de skie-baan aan te geven. Misschien is zoiets voor profwedstrijden en cyclo’s in een (deel van een) lange risicovolle afdaling ook mogelijk. Een blauwe lijn die de minimaal te houden afstand aangeeft tot de witte lijn van de grens van het asfalt. Een soort minimale lijn op het wegdek om zo veilig mogelijk om potentieel gevaarlijke stukken heen te manoeuvreren, maar vooral om die potentieel gevaarlijke stukken aan te kondigen en te duiden (wellicht verschil maken tussen doorgetrokken lijnen en onderbroken lijnen die een lange aanloop nemen)


Jij bent gek.
Hoe meer lijnen op het wegdek hoe gladder het plaatselijk wordt.
Dat wordt je als eerste geleerd als je een motorrijbewijs gaat halen.
Zeker als de weg vochtig is, dan moet je gewoon de lijnen en de putdeksels ontwijken.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 22 mei 2011 20:34

Groepen en zeker meer dan 2 wielrenners moeten op gewone fietspaden achterelkaar blijven fietsen ipv naast elkaar of schuin in een waaiertje te gaan zitten. Dus ook niet twee aan twee.

Vanmorgen heb ik weer een ongeluk gezien waar de ambulance bij moest komen.
Fietspad was te smal en men kwam tegen elkaar aan met als gevolg een fikse valpartij.

Het is niet alleen veiliger voor jezelf maar ook prettiger voor je medeweggebruikers zoals tegenliggers.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 mei 2011 22:56

Gewone fietsers rijden ook met twee naast elkaar, daar hoeven wielrenners niet van af te wijken. Alleen moet er soms gewoon ook beter gecommuniceerd worden. Dus met duidelijke signalen vanaf de voorkant en ook achterkant. Niet denken dat de 20e renner achter je het ook wel gezien heeft. Of dat de voorste de inhaler achter ook gehoord/gezien heeft.
Ik wordt liever 15x onnodig gewaarschuwd dan helemaal niet. Ook zouden grotere groepen altijd duidelijk moeten maken waar ze heen gaan. Het moet voor iedereen in de groep en het overige verkeer duidelijk zijn. Vaak zie ik hele groepen afslaan onder alleen het geroep van "links!" wat een automobilist natuurlijk nooit kan horen.

Bel op een racefiets moet iedereen naar mijn inzicht gewoon hebben. ( Ok die van mij is stuk, ik zal een nieuwe halen hoor )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie