Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veiliger wielrennen

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 13 mei 2011 14:56

ponsteen schreef:Nou ja: mijn idee was dus dat je met regels idd weinig kan uitrichten in de koers; dat dus de renners zelf de veiligheid bepalen; niet het parcours of de regels. Feitelijk bestaat de gele kaart reeds; als je een paar keer zo'n gevaarlijke stunt uithaalt, dan kun je er op rekenen dat je nooit meer normaal naar voren kunt rijden. Nette rijders daarentegen krijgen alle ruimte.


Maar het gedrag van de renners (meer risico's nemen) wordt toch ook beinvloed door de steeds grotere commerciele belangen? Hogere salarissen en hogere sponsorbijdrages, dus de druk op de renners om risico's te nemen wordt groter. Bovendien peloton groter (Giro had dispensatie gevraagd en gekregen om extra ploeg toe te voegen) door de commerciele belangen. Ook de de laatste jaren flink gestegen hoeveelheid ploegen creeert druk om te presteren want er moeten punten gehaald worden om toegelaten te worden tot de grote koersen. Kortom, dat gedrag van de renners wordt beinvloed door allerlei externe factoren.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 13 mei 2011 15:09

Tel daarbij op dat de volgorde van de volgauto's wordt bepaald door de ploegenrangschikking in de ProTour wedstrijden, waardoor veel meer plaatsen belangrijk worden. De renners nemen meer risico voor plaats tien tegenwoordig.

villian
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2011 18:44

villian 13 mei 2011 15:46

Ik betwijfel of het fietsen zelf veiliger kan, zonder dat de charme van het fietsen verdwijnt. Uiteindelijk valt of staat alles bij de stuurkunsten en concentratie/conditie van de renner.

Misschien kan je wel de 'nazorg' verbeteren. Als ik bij Weylandt het gekloot met de helicopter zag die niet kon landen. Waarom rijdt er niet 1 of 2 ambulances achter/voor het peloton? Mocht er iets mis gaan met een renner, kan er in ieder geval snel hulp verleend worden. Volgens berichten was er bij Weylandt pas na een uur goede hulp (buiten het feit dat andere berichten spraken dat hij vrijwel direct overleden was).

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 mei 2011 15:58

Villian schreef:Waarom rijdt er niet 1 of 2 ambulances achter/voor het peloton?


Als ik me niet vergis rijdt er, zeker bij zulke grote wedstrijden, een ambulance mee.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mei 2011 15:59

Wat is goede hulp? Er is altijd een ronde arts aanwezig? Daarnaast is er meestal een ambulance die achter de caravan aanrijdt. Er was niets meer aan te redden bij Wouter, als je zag met wat een snelheid het bloed uit z'n neus liep was het wel duidelijk.

Er zijn zoveel lokaties waar een trauma heli niet kan landen. Er staan al snel bomen of lantaarnpalen in de weg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

villian
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2011 18:44

villian 13 mei 2011 16:04

Scepticus schreef:
Villian schreef:Waarom rijdt er niet 1 of 2 ambulances achter/voor het peloton?


Als ik me niet vergis rijdt er, zeker bij zulke grote wedstrijden, een ambulance mee.


Laat ik dan een stap verder denken,
waarom niet aan beginnen van afdalingen of andere risicovolle plekken een standplaats? Op deze manier hoeven ze niet de hele karavaan voorbij. Met de huidige communicatietechniek zou je zeggen dat overal wel binnen 10 minuten een ambulance aanwezig kan zijn?

@arm classic, klopt, bij Weylandt had het niet veel uitgemaakt. Bij toekomstige gevallen wellicht wel.

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 13 mei 2011 16:19

Villian schreef:
Scepticus schreef:
Villian schreef:Waarom rijdt er niet 1 of 2 ambulances achter/voor het peloton?


Als ik me niet vergis rijdt er, zeker bij zulke grote wedstrijden, een ambulance mee.


Laat ik dan een stap verder denken,
waarom niet aan beginnen van afdalingen of andere risicovolle plekken een standplaats? Op deze manier hoeven ze niet de hele karavaan voorbij. Met de huidige communicatietechniek zou je zeggen dat overal wel binnen 10 minuten een ambulance aanwezig kan zijn?

@arm classic, klopt, bij Weylandt had het niet veel uitgemaakt. Bij toekomstige gevallen wellicht wel.


Dat is een heel goed idee, goed meegedacht. De eerste minuten zijn cruciaal.

Wat ook zou kunnen is dat er medisch personeel op de motor meerijdt, eventueel met AED-kit. Met een motor manoeuvreer je overal makkelijk langs, ondanks dat de renner niet meteen naar het ziekenhuis vervoerd kan worden, kan er wel meteen medische aandacht worden geschonken aan de desbetreffende renner...

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 13 mei 2011 16:38

En wat als je in de bergetappes het verschil in finishtijden van de top van de cols laat meetellen in het eindklassement, om vervolgens delen van de afdalingen te neutraliseren middels verschillende motoren (die bv vanaf de top om de minuut vertrekken, afhankelijk van de dichtheid van het resterend peleton), alwaar de renners achter moeten blijven en niet mogen inhalen. Wellicht dat zo'n motor op een relatief veilige snelheid van max 60kmh gaat afdalen. Zo creeer je van elke beklimming een spannende finale voor het eindklassement, en van elke afdaling een relatief veilige herstelperiode. Als de gevaarlijkste delen van de afdaling zijn geweest laat je de groepjes achter de motor weer los en kunnen ze weer verder met hun risicovolle capriolen. Je voorkomt er niet mee dat er nooit meer nieuwe doden of nieuwe zwaargewonden in de toekomst zullen vallen, maar MISSCHIEN wel MINDER nieuwe doden en zwaargewonden op die gevaarlijkste stukken van een afdaling.

Ik denk niet dat je de renners middels gezond verstand, foldertjes, praktijkproeven en onderwijs het aan hun verstand krijgt dat ze minder risico's moeten nemen in afdalingen. Ook de commerciele druk is hoog, maar ik denk dat bedrijven evenzeer de publieke opinie in de gaten houden en ook mee willen werken aan veiligheid. Gewoon enkele duidelijke regels helpen denk/hoop ik wel. Nogmaals je zal er niet een einde aan alle doden en gewonden mee kunnen bewerkstelligen, maar het gaat om het bijschaven, stapje voor stapje. Ik denk ook niet dat je de sport er mee kapot maakt, een sport en zijn regelgeving past zich altijd aan, dat was vroeger zo en zal in de toekomst ook zo zijn.

torro
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 21 apr 2008 10:54

torro 13 mei 2011 16:40

Amclassic-fan schreef:Wat is goede hulp? Er is altijd een ronde arts aanwezig? Daarnaast is er meestal een ambulance die achter de caravan aanrijdt. Er was niets meer aan te redden bij Wouter, als je zag met wat een snelheid het bloed uit z'n neus liep was het wel duidelijk.

Er zijn zoveel lokaties waar een trauma heli niet kan landen. Er staan al snel bomen of lantaarnpalen in de weg.


Ind. wanneer je de beelden zag was zijn hele gezicht verwrongen en weggeslagen bijna niet meer herkenbaar als de persoon in kwestie

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mei 2011 18:15

Chasse Patate schreef:
Villian schreef:Laat ik dan een stap verder denken,
waarom niet aan beginnen van afdalingen of andere risicovolle plekken een standplaats? Op deze manier hoeven ze niet de hele karavaan voorbij. Met de huidige communicatietechniek zou je zeggen dat overal wel binnen 10 minuten een ambulance aanwezig kan zijn?

@arm classic, klopt, bij Weylandt had het niet veel uitgemaakt. Bij toekomstige gevallen wellicht wel.

Dat is een heel goed idee, goed meegedacht. De eerste minuten zijn cruciaal.

Wat ook zou kunnen is dat er medisch personeel op de motor meerijdt, eventueel met AED-kit. Met een motor manoeuvreer je overal makkelijk langs, ondanks dat de renner niet meteen naar het ziekenhuis vervoerd kan worden, kan er wel meteen medische aandacht worden geschonken aan de desbetreffende renner...


Wat is dit nu weer voor drama gedoe? Waar hebben we 't over? Ik kan geen renner verzinnen die tijdens de koers een hartaanval kreeg. Hoeveel geld denk je dat het kost om even een motor met arts met AED in iedere koers mee te laten rijden? Alleen bij de profs zoiets doen is namelijk een beetje hypocriet, de kans dat een amateur een hartaanval krijgt is niet significant anders.

Er is altijd al een ronde arts aanwezig die normaal direct achter het peleton rijdt. En dat is gewoon genoeg. Miljoenen uitgeven en er waarschijnlijk niets mee opschieten is wel een beetje doelloos.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2011 18:17

Auke schreef:En wat als je in de bergetappes het verschil in finishtijden van de top van de cols laat meetellen in het eindklassement, om vervolgens delen van de afdalingen te neutraliseren middels verschillende motoren (die bv vanaf de top om de minuut vertrekken, afhankelijk van de dichtheid van het resterend peleton), alwaar de renners achter moeten blijven en niet mogen inhalen. Wellicht dat zo'n motor op een relatief veilige snelheid van max 60kmh gaat afdalen. Zo creeer je van elke beklimming een spannende finale voor het eindklassement, en van elke afdaling een relatief veilige herstelperiode. Als de gevaarlijkste delen van de afdaling zijn geweest laat je de groepjes achter de motor weer los en kunnen ze weer verder met hun risicovolle capriolen. Je voorkomt er niet mee dat er nooit meer nieuwe doden of nieuwe zwaargewonden in de toekomst zullen vallen, maar MISSCHIEN wel MINDER nieuwe doden en zwaargewonden op die gevaarlijkste stukken van een afdaling..


Wederom een enorm slecht plan van jouw hand.
Koersvervalsing, een goede daler wordt belemmerd in zijn specialiteit, enorme discussies of iemand nog net met die ene motor mee mag of moet wachten op de volgende (weg klassement), etc. En zoals jij over profrenners spreekt en het hebt over hun "risicovolle capriolen" klink je net als een willekeurige burgemeester net over de limburgse zuidgrens.
Je zult mij wel weer enorm negatief vinden, maar de lijst met aanbevelingen die jiu gedaan hebt getuigen in geen enkel opzicht van enig realisme en inschattings-/relativeringsvermogen.
Less is bore

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 13 mei 2011 18:28

Auke schreef:En wat als je in de bergetappes het verschil in finishtijden van de top van de cols laat meetellen in het eindklassement, om vervolgens delen van de afdalingen te neutraliseren middels verschillende motoren (die bv vanaf de top om de minuut vertrekken, afhankelijk van de dichtheid van het resterend peleton), alwaar de renners achter moeten blijven en niet mogen inhalen. Wellicht dat zo'n motor op een relatief veilige snelheid van max 60kmh gaat afdalen. Zo creeer je van elke beklimming een spannende finale voor het eindklassement, en van elke afdaling een relatief veilige herstelperiode. Als de gevaarlijkste delen van de afdaling zijn geweest laat je de groepjes achter de motor weer los en kunnen ze weer verder met hun risicovolle capriolen. Je voorkomt er niet mee dat er nooit meer nieuwe doden of nieuwe zwaargewonden in de toekomst zullen vallen, maar MISSCHIEN wel MINDER nieuwe doden en zwaargewonden op die gevaarlijkste stukken van een afdaling..


Hahaha.
Ik wil best meedenken, maar zulke voorstellen trekken de discussie wel naar een erg laag pijl.
Het is geen groepstourtocht!

Misschien kunnen ze bovenaan gewoon in de bus stappen en beneden weer opstappen?

Plaats reactie