Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veiliger wielrennen

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 mei 2011 18:39

Nou, felgekleurde kleding is niet zo'n gek idee hoor.

In het donker heb je het meest aan reflecterend materiaal, maar in de schemering of bij slecht weer springt fluorescerend geel of oranje er echt uit, en ik geloof echt wel dat dit ongelukken kan voorkomen.

In het forensenforum op MTBRmaken sommigen het wel heel bont met de zichtbaarheid trouwens:

Afbeelding
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 12 mei 2011 18:47

Scepticus schreef:Nou, felgekleurde kleding is niet zo'n gek idee hoor.

In het donker heb je het meest aan reflecterend materiaal, maar in de schemering of bij slecht weer springt fluorescerend geel of oranje er echt uit, en ik geloof echt wel dat dit ongelukken kan voorkomen.


Sorry, maar als ik naar mijn werk ga pak ik gewoon een nette jas. Genoeg is genoeg....

Laten we wel zijn: Reflectie? Gaat niet zo goed werken als lampjes. Dus we gaan allemaal als kerstboom de weg op. Maar ja... als de automobilist niet oplet zijn we toch de klos... misschien een misthoorn die toetert als we oversteken?

Mensen gaan voorschrijven wat ze op de fiets voor kleiding dragen gaat heel erg ver.

Nogmaals, als het doel is de fiets voorgoed impopulair te maken zijn deze ideen fantastisch... ik zal ze dan ook met vuur en zwaard bestrijden.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 12 mei 2011 18:51

DC schreef:
Ik vind veiligheid een tweesnijdend zwaard. Veiligheid kan ook repressie worden. Ik wil best dingen afdwingen, maar dan moet het duidelijk nut bieden:

Licht op de fiets, remmen op je fiets, niet door rood rijden, een pot helm, etc.

reflecterende kleding, banden, velgen, niet sms'en, niet tegen de stroom in fietsen, niet met zijn drieen naast elkaar, etc.

Echter bovenstaand klinkt nogal obligaat en heeft meer betrekking op openbaar verkeer dan het betrekking heeft op het wielrennen. Dus om de discussie even terug naar het wielrennen; hoe kun je de wedstrijdsport wielrennen qua veiligheid verbeteren, heb je daar zelf ook idee voor? Ik vind bijvoorbeeld bredere banden best wel een leuk voorbeeld die een snelle kleine verbetering geeft. Wat is er op tegen? UCI zit vol met dit soort regeltjes..... simpel in te voeren en de toegankelijkheid van de sport komt er niet mee in gevaar. Hetzelfde geldt verbeterde schuurvaste kleding en helm, wat heeft de ontwikkeling daarvan nou in bs-naam invloed op de toegankelijkheid?
DC schreef:
Een integraal helm is ook wel nuttig, maar beinvloed de beleving heel erg. Je ademt in je kinbakje, het benadeelt drinken en eten. En waar ligt de grens?


Waar de grens ligt zie je vanzelf wel als er door de wet- of regelgeving een grens wordt getrokken. En als iedereen het doet ben je ook geen buitenbeentje. Herinner je de invoering van de eerste pothelmen nog en wat een strubbeling dat gaf in de acceptatie?

Een integraalhelm lijkt me ook iets overdreven, ook al zijn ze kennelijk al ontwikkeld. Dan moet er ook gebruikservaring zijn, hoe bevallen ze, zijn de kaakdelen makkelijk weg te klappen als je wilt eten, etc?
Ik zie meer in een rondere vorm met vizier met de mond en kaak vrij (schedelbasisfractuur is vaak fataler dan een gebroken neus of kaak). Het lijkt me dat een rondere vorm betere raaklijnen maakt bij een willekeurige inslag. Met het skeeleren zie je ook wel eens van die weggeschuurde hoofdjes, of wielrenners die opeens een oor missen als ze met hoge snelheid over het asfalt schrapen. Een vorm die dichter de contouren van het hoofd volgt om de klap te verplaatsen en te verdelen, doch een zeker afstand tot de schedel heeft om de klap te kunnen absorberen. Wellicht resulteert het in een vreemde ei-vorm, so what, elke sport heeft zo zijn eigenaardigheden.

Zonet nog even met mijn helm tegen de muur gestaan. Geen greintje beveiliging in het aangezicht. Sterker nog, ik kan me voorstellen dat de huidige fietshelmen bij een frontale inslag juist averechts werken; het doorrollen zou door de helm kunnen worden tegengewerkt als je met je kaak op het asfalt stuitert. Een rond aansluitend vizier zou de eerste klap kunnen opvangen en de valbeweging kunnen leiden naar de zijkanten ofzo. Verder zou het ook een helm moeten zijn met meer padding en daardoor een grotere/zwaardere helm. Het moet natuurlijk geen zware dichte motorhelm te worden, maar als ik het verschil zie tussen mijn tt-helm en gewone helm dan sluit die tt-helm een groter deel van mijn gezicht af. Nadeel is wel dat ik dan minder omgevingsgeluid hoor, dus daar moeten nog wat gaten bij J.

Nogmaals ik ben geen technicus, zit een beetje luidop te denken, maar je zou toch met crashpoppen kunnen onderzoeken hoe het aangezicht (oogkassen, neus, voorhoofd) en de zijkant van je schedel (oren, slaap) beter beschermt kan worden. En er zal ook wel voldoende knowhow bij andere sporten te halen zijn. Kun je later wel dan niet beoordelen of er een goed ventilerende variant van te maken is en of het de toegankelijkheid van de sport in gevaar brengt. De huidige ontwikkeling lijkt iig stil te staan, tijd voor wat beweging.
[img=http://www.myrelaxplace.com/wp-content/ ... cord4a.jpg]


Je zou dan alsnog gradaties in de regelgeving kunnen brengen. Zwaardere eisen bij de wedstrijdsport (want meer risico’s en hogere snelheden, wedstrijdhelm?) en lichtere, beter uitvoerbare eisen voor cyclo’s en openbaar wielerverkeer (toeristenhelm?). Mooiste is natuurlijk dat de (europese) politiek duidelijke keuzes voor wielrenners maakt. Heb je geen discussies en kun je mooi Herman Van Rompuy en consorten de schuld geven.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 mei 2011 18:51

DC schreef: Laten we wel zijn: Reflectie? Gaat niet zo goed werken als lampjes. Dus we gaan allemaal als kerstboom de weg op. Maar ja... als de automobilist niet oplet zijn we toch de klos...

Ben ik niet met je eens... een lampje valt veel sneller weg in het verkeersbeeld dan reflecterende kleding, zeker als deze b.v. ook aan je voeten zit.

Mensen gaan voorschrijven wat ze op de fiets voor kleiding dragen gaat heel erg ver.

Dat ben ik met je eens.

En idd, er beginnen nu 2 discussies (fietsen op de openbare weg vs wielrennen) door elkaar heen te lopen :p
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 12 mei 2011 18:54

Scepticus schreef:
DC schreef: Laten we wel zijn: Reflectie? Gaat niet zo goed werken als lampjes. Dus we gaan allemaal als kerstboom de weg op. Maar ja... als de automobilist niet oplet zijn we toch de klos...

Ben ik niet met je eens... een lampje valt veel sneller weg in het verkeersbeeld dan reflecterende kleding, zeker als deze b.v. ook aan je voeten zit.

Mensen gaan voorschrijven wat ze op de fiets voor kleiding dragen gaat heel erg ver.

Dat ben ik met je eens.


In Frankrijk is het na zonsondergang al verplicht, een reflecterend fluorisend jasje voor fietsers.
En in Zweden moeten automobilisten overdag toch ook met verlichting aan rijden? Iets wat in NL ook volop vrijwillig gebeurt. Niets mis mee om hier en daar iets te verplichten. Of die automobilist je dan alsnog mist kun je ook niets aan doen, behalve hem naderhand jarenlang het rijbewijs ontzeggen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 mei 2011 19:01

Ik had een heel betoog getikt en ineens wist ik het: het heeft geen zin.
De meest stompzinnige ideeen worden door een aantal mensen opgeworpen, de ene nog slechter onderbouwd dan de ander.
8 pagina's emmeren over schijfremmen terwijl de schrijvers niet eens weten of de rem of de band de beperkende factor is? Emmeren over SUV-stokpaardje (en ja, als ik een XC60 kon betalen stond er hier een!), gebrek aan innovatie, integraalhelmen, etc.
Verbeter dan de wereld, maar ga ons hier niet vervelen met allehand zeer slechte ideeen en drogredenen om die te onderbouwen.
Less is bore

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 12 mei 2011 19:05

Daniel1975 schreef:Ik had een heel betoog getikt en ineens wist ik het: het heeft geen zin.
De meest stompzinnige ideeen worden door een aantal mensen opgeworpen, de ene nog slechter onderbouwd dan de ander.
8 pagina's emmeren over schijfremmen terwijl de schrijvers niet eens weten of de rem of de band de beperkende factor is? Emmeren over SUV-stokpaardje (en ja, als ik een XC60 kon betalen stond er hier een!), gebrek aan innovatie, integraalhelmen, etc.
Verbeter dan de wereld, maar ga ons hier niet vervelen met allehand zeer slechte ideeen en drogredenen om die te onderbouwen.


Je hoeft toch niet andermans ideeen af te kraken? Je kunt toch gewoon jouw visie hier neerplempen los van andermans slechte ideeen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 mei 2011 19:13

Daniel1975 schreef:Ik had een heel betoog getikt



Nu word ik júist benieuwd wat je getypt had! :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 mei 2011 19:25

@ Auke: Wat denk je dat er veiliger is aan bredere banden? Als dat meer grip betekend dan gaan 'we" alleen maar nog harder door de bocht. Daardoor zal het alleen maar gevaarlijker worden

Wat betreft de helmen. Ik denk dat die helmen die jij toont juist onveiliger zijn. Het schuim dat in de bekende helmen zit maakt ze nu juist zo goed. Hety scheuren van de helm voorkomt het scheuren van je hoofd. Tegenwoordig maken ze er een alu of carbon kern in om hem bij elkaar te houden.
Jioj opperde ook eens tijdrithelmen, ik denk dat deze ook veel minder beschermend zijn, omdat deze niet echt een "kreukelzone" hebben.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 mei 2011 19:51

Auke schreef:Nogmaals ik ben geen technicus, zit een beetje luidop te denken


Nee, dat ben je duidelijk niet. En dat was mij al heel veel eerder opgevallen. Is het het misschien een idee om dan maar beter je mond erover te houden.
Live fast; die young. mijn blog

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 12 mei 2011 20:22

Auke schreef:Je hoeft toch niet andermans ideeen af te kraken? Je kunt toch gewoon jouw visie hier neerplempen los van andermans slechte ideeen?


Het neerplempen van iedere rauwe simpele gedachte zonder er over na te denken en te toetsen naar waarde en bruikbaarheid, creert een discussie waarvan het niveau kinderlijk laag zal zijn. Zoals jezelf kunt waarnemen door naar de ontwikkeling van dit topic te kijken, het gaat werkelijk nergens over.
Afbeelding

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 12 mei 2011 20:43

Swoosh schreef:
Auke schreef:Je hoeft toch niet andermans ideeen af te kraken? Je kunt toch gewoon jouw visie hier neerplempen los van andermans slechte ideeen?


Het neerplempen van iedere rauwe simpele gedachte zonder er over na te denken en te toetsen naar waarde en bruikbaarheid, creert een discussie waarvan het niveau kinderlijk laag zal zijn. Zoals jezelf kunt waarnemen door naar de ontwikkeling van dit topic te kijken, het gaat werkelijk nergens over.


Ik zal er zeker mijn aandeel in hebben...., maar om nou alle ideeen eerst door de SMART machine te halen. Het ene idee kan het andere triggeren toch?

Vind het wel jammer dat er niet iets boven komt drijven wat de veiligheid van de wielersport ten goede zou kunnen komen. Wordt door alle negatieve reacties ook al een beetje gegrepen door cynisme merk ik. Misschien is er inderdaad niets meer te verbeteren, hoewel ik volcarbon wielen nog steeds k.u.t. vind remmen in de regen, bredere banden me een prettiger en veiliger gevoel geven en het zal ook wel niet voor niets zijn dat motorrijders met een integraalhelm rijden.

Het zou toch een schrale troost zijn als er door de dood van weylandt weer een stap vooruit zou kunnen worden gemaakt, zal denk ik uiteindelijk ook wel gebeuren. Net zoals in andere sporten of in de publieke ruimte (dit jaar 640 doden, jaren '70 3000 doden). In die zin ben ik wel benieuwd hoe het wielrennen erover 10 jaar uitziet.

Plaats reactie