Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veiliger wielrennen

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 12 mei 2011 16:22

Amclassic-fan schreef:Gek he dat niemand geld uitgeeft om met carbon velgen 200 gram te besparen als je minimaal 10 kg bagage mee zeult?

Van al dat gezever over carbon en te lichte fietsen word ik wel een beetje moe.


* Waren carbonvelgen vooral niet iets aerodynamischer, ook bergop?
* Wat is 200gram gewichtvoordeel waard voor een wielrenner die toch zelf al 70-80kg weegt en samen met fiets, kleding, bidon en reservemateriaal in totaal 90kg omhoog moet zeulen.
* Voor reisfietsers spreek je al gauw over een totaalgewicht van boven de 110kg. Zou toch zomaar kunnen dat fabrikanten niet willen worden aangesproken op een mogelijke vroegtijdige breuk op wat voor onderdeel dan ook en iets meer vertrouwen hebben in staal of alu?
* Waarom heeft de UCI een grens gesteld op 6,8kg? en niet op 10kg of 12kg? Hebben de zwaardere renners bergop ook weer eens een relatief voordeel.
* Heb je een mening over het verbeteren van de veiligheid of is er niets te bedenken behalve nadelen?

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 12 mei 2011 16:23

TiesT schreef:Hou eens op met al die onzin Auke. Ongelooflijk, wat een hoop BS flap jij dr uit zeg.


Ja je hebt gelijk, iets teveel vrije tijd momenteel :)

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 12 mei 2011 16:24

don_fanucci schreef:Geavanceerdere helmen zie ik nog wel zitten en dan met name in de berggebieden. In NL zie ik nog niet zo heel veel gevaar, maar bij afdalingen in het buitenland wel. Als ik in de bergen fiets daal ik altijd vrij hard waar het kan (70+ km/u). Op het moment zelf geeft dat alleen maar een kick, maar achteraf bedenk je je wel dat het op sommige punten ook fout had kunnen gaan. Ook buiten je eigen schuld om, bijv. door materiaal dat kapot gaat of een steen op de weg. Een soort integraalhelm beschermt dan stukken beter dan de dingen die we nu op hebben.


Keep on dreaming ;)

Verder denk ik dat we alle veiligheidsmaatregelen bij elkaar kunnen bedenken, maar de beste maatregel is: Zien en gezien worden. Ga er van uit dat je niet gezien wordt door auwtomobielen en rij met marge....

Hoeveel eenzijdige ongevallen met een fiets hebben een fatale afloop? Ik denk dat bij meer dan 90% van de fatale fietsongevallen een ander motorvoertuig betrokken is, en daar helpt meestal een dikkere helm niet meer.

Ik denk dat de meeste verbetering dus ook te behalen is door het scheiden van gemotoriseerd verkeer en fiets en een attitudeverandering.

Alle technische oplossingen aan en op de fiets zullen m.i. een marginaal effect hebben.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 12 mei 2011 16:26

TiesT schreef:Hou eens op met al die onzin Auke. Ongelooflijk, wat een hoop BS flap jij dr uit zeg.


Je eerste opmerking in deze discussie is meteen een TriesTe. Als je niks zinnigs te melden hebt, kan je je maar beter uit deze discussie houden...

eelcoz

eelcoz 12 mei 2011 16:54

Jongens jongens, allemaal even rustig ademhalen, ga een rondje fietsen om die adrenaline kwijt te raken.;)

Misschien kunnen we in dit topic een maximum instellen van 20 regels per post, om het een beetje leesbaar te houden.

don_fanucci
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:50

don_fanucci 12 mei 2011 17:07

-eric- schreef: Ik denk dat de meeste verbetering dus ook te behalen is door het scheiden van gemotoriseerd verkeer en fiets en een attitudeverandering.

Alle technische oplossingen aan en op de fiets zullen m.i. een marginaal effect hebben.

Denk niet dat het fiets- en motorverkeer nog beter te scheiden zijn dan dat nu al is (kijk naar alle fietspaden die we hier hebben; in het buitenland moet je gewoon over 100km-wegen met je fietsje). De punten waar het fout gaat is waar de wegen elkaar kruisen, zoals bij afslagen. Daar doe je echt niks aan, behalve goed uitkijken (zowel automobilist als fietser). Je kunt moeilijk bij elk fietspad een viaduct maken ;)

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 12 mei 2011 17:09

Auke schreef:Sjongejonge DC, ik maak wel wat in je los zo te lezen. Maar dankzij je antwoorden weer veel geleerd. Mag volgende keer ook met wat minder irritatie hoor.
De irritatie is tweeerlei:

1. je bent aan het roeptoeteren en vrijwel elk idee is slecht. Dit helpt de discussie niet of je krijgt een "onderbuik" discussie. Daar hebben we er al genoeg van in Nederland. Jou ideeen zijn vaak ook echt bar en bar slecht vor de toegankelijkheid van fietsen. Ik vind dit zeer kwalijk.
2. je blijft drammen op carbon en remkracht.
En groot voorstander voor max snelheid van 40, pothelm, verbeterde fietspaden.
Maximaal 40 in de bebouwde kom voor alle weggebruikers!
Ben ook benieuwd naar je uitleg over stabiele framegeometrie. Pleit je voor langere naloop en grotere wielbasis? Minder reactieve fietsen? En waarom zou je dan worden weggehoont?
Ik ben hier juist mordicus tegen..
1. De ideale geometrie is subjectief. Iedereen prefereert wat anders.
2. Eenheidsworst genoeg... laat dat soort dingen vrij.
Bredere banden is minder hoge druk is meer wegcontact en minder gestuiter tussen band en wegdek is mij altijd geleerd (klinkers, steenslag in de bocht). Het is ook fysiek gezien iets comortabeler en dus wellicht minder vermoeiend. Zal ongetwijfeld het nadeel opleveren dat mensen ook weer meer risico nemen, maar goed, het is misschien weer iets. Lijkt me dat bredere banden bij hoge snelheid zoals in een afdaling betere wegligging (dus meer veiligheid) biedt
Nogmaals, wat levert dit op? Vallen in de afdaling, hoe erg dan ook, is een bijzaak. Sterker nog, Cassartelli en Weylandts, ze zouden niet geholpen zijn met bredere banden. Dan vind ik het integraal helm idee (hoezeer het me ook irriteert) veel meer hout snijden.
Er zijn genoeg gebruikservaringen te lezen die staal bij reisfietsen boven aluminium preferen juist vanwege de dempende materiaaleigenschappen (staal is buigzamer voordat het knapt/scheurt). Zal ongetwijfeld ook met de soortelijke massa te maken hebben, maar ook zeker door de andere verschillen tussen staal en alu. Carbon komt nauwelijks voor in dat reiswereldje, zelfs niet in de fietsonderdelen (velg, stuur, stuur-/zadelpen).
Staal in een reisfiets is toch heel erg romantisch (degenen die in peru hun fiets moeten laten repareren zijn in de minderheid). Aluminium scoort veel beter omdat je een relatief lichte en toch stijve fiets kan maken.

Verschil in demping in materiaal voel je niet. Je banden+zadel+geometrie hebben hier veel meer invloed op. Dit is al een keer door Fiets getest.

En dat carbon niet voorkomt lijkt me ook evident: het is duur! Bovendien gooi en mijt je meer met een reisfiets (even in de trein, parkeren tegen een muurtje etc.). Dat doe je met een racefiets niet.
En nee, wil het fietsen zeker niet onaantrekkelijker maken. Fietsen is een prachtige sport, lekker buiten zijn, rondreizen jezelf in het zweet werken. Een groot harnas zie ik ook niet zitten, maar ik wordt gewoon verdrietig als ik zo’n jonge vent dood op de weg zie liggen.
Iedereen wordt daar verdrietig van... maar dit ongeval is ook een duidelijk meetpunt. Wat had er anders gemoeten om dit te voorkomen?

Wouter had beter moeten op letten...... Ja ik weet het, een heel erg vervelend antwoord. Maar materiaal-technisch is er niets misgegaan... het was een menselijke fout.
Ik heb zelf niet de mogelijkheden om iets te veranderen, dat zullen de fabrikanten moeten oppakken. Maar ik denk er nu wel veel over na, vooral nu even met dit topic (zowieso leuk en leerzaam om hier te sparren, het afzijken daargelaten), en kan alleen maar hopen dat de techniek en regelgeving weer een stapje verder komt. Wat mij betreft desnoods met een aantal onzinnige maatregelen waar men later weer op terug, als er maar beweging in blijft.


Ik vind veiligheid een tweesnijdend zwaard. Veiligheid kan ook repressie worden. Ik wil best dingen afdwingen, maar dan moet het duidelijk nut bieden:

Licht op de fiets, remmen op je fiets, niet door rood rijden, een pot helm, etc.

Een integraal helm is ook wel nuttig, maar beinvloed de beleving heel erg. Je ademt in je kinbakje, het benadeelt drinken en eten. En waar ligt de grens?

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 12 mei 2011 17:13

don_fanucci schreef:
-eric- schreef: Ik denk dat de meeste verbetering dus ook te behalen is door het scheiden van gemotoriseerd verkeer en fiets en een attitudeverandering.

Alle technische oplossingen aan en op de fiets zullen m.i. een marginaal effect hebben.

Denk niet dat het fiets- en motorverkeer nog beter te scheiden zijn dan dat nu al is (kijk naar alle fietspaden die we hier hebben; in het buitenland moet je gewoon over 100km-wegen met je fietsje). De punten waar het fout gaat is waar de wegen elkaar kruisen, zoals bij afslagen. Daar doe je echt niks aan, behalve goed uitkijken (zowel automobilist als fietser). Je kunt moeilijk bij elk fietspad een viaduct maken ;)

Op zich vind ik fietspaden lang niet altijd even prettig. Zeker in het weekend bij mooi weer zou ik liever gewoon de weg hebben wegens de drukte (ook qua veiligheid, "ze" zwabberen over het gehele fietspad)

Qua afslagen: je hebt dat grotendeels zelf in de hand. Ik controleer altijd of een automobilist me gezien heeft (oogcontact) en anders is het gewoon remmen.
Ik ben 1x geschept, toen draaide iemand een oprit op met ondergaande zon in het gezicht terwijl ik gewoon op de weg fietste. Tegen zulk soort pech kun je je niet wapenen. M'n helm heeft toen uitstekend gewerkt toen ik vol tegen een stalen hek aan vloog met m'n hoofd (zaten meerdere scheuren in de helm).

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 12 mei 2011 17:24

-eric- schreef: Verder denk ik dat we alle veiligheidsmaatregelen bij elkaar kunnen bedenken, maar de beste maatregel is: Zien en gezien worden. Ga er van uit dat je niet gezien wordt door auwtomobielen en rij met marge....

Hoeveel eenzijdige ongevallen met een fiets hebben een fatale afloop? Ik denk dat bij meer dan 90% van de fatale fietsongevallen een ander motorvoertuig betrokken is, en daar helpt meestal een dikkere helm niet meer.

Ik denk dat de meeste verbetering dus ook te behalen is door het scheiden van gemotoriseerd verkeer en fiets en een attitudeverandering.

Alle technische oplossingen aan en op de fiets zullen m.i. een marginaal effect hebben.


Je geeft het al aan in je eerste alinea. Zien en gezien worden.

Dan denk ik meteen aan nog meer en betere reflectie op kleding en fiets, ingebouwde led-verlichting in fietsframe of helm, stijlvol toepassen van felle kleuren i.p.v. zwart.

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 12 mei 2011 17:27

Chasse Patate schreef:
TiesT schreef:Hou eens op met al die onzin Auke. Ongelooflijk, wat een hoop BS flap jij dr uit zeg.


Je eerste opmerking in deze discussie is meteen een TriesTe. Als je niks zinnigs te melden hebt, kan je je maar beter uit deze discussie houden...


Soms moet een mens ook werken. Ik heb alles gelezen en me toch wel redelijk suf gelachen om de meest debiele voorstellen die onder andere jij doet.
Dus ik blijf lekker triest met mn velgremmetjes prima afdalen. Moet er niet aan denken in een grote groep racefietsters te moeten zitten met schijfremmen.

Het feit dat je dit schrijft:
Chasse Patate schreef: Probleem is dat de meeste lichte fietsen nogal hardcore zijn, niet vergevingsgezind om het zo maar te zeggen...

Voorbeeldje: denk maar aan de laatste tijdrit van de Giro van 2009. Menchov die gewoon op een recht stuk, door de enorme krachten en een (te) stijf frame zijn fiets onder zijn kont vandaan trapt. Ditzelfde gebeurd bij afdalingen waarbij plotseling oneffenheden in het wegdek opduiken. Die krachten moeten toch ergens heen..


En zo nog een talloze rij voorbeelden geeft wel aan hoe ongelooflijk veel kijk je op de zaak hebt.

kenben
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 18 jul 2009 13:49
Locatie: regio Noord Nederland

kenben 12 mei 2011 17:40

Gooi er nog maar eens een ander alernatief in, verplichte keuring voor een ieder die zich op een voertuig voortbeweegt op de openbare weg. Hierbij krijgen mensen lichamelijke en/of geestelijke beperkingen geen toegang tot het verkrijgen van dit voertuig en het voortbewegen met dit voertuig..
Op deze wijze vallen heel wat mensen af voor het rijden op n fiets... brildragers, narcisten, wannebees, obesitas/anarexia, groot ego..

wellicht n idee.

Daarnaast iedereen die zich alsnog misdraagt na 3 keer waarschuwingen alsnog de licentie afnemen.
Roadbike(s): Switch SPL++ & Switch Naked+/ Dirt: Corratec X-bow 29"

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 12 mei 2011 18:11

Chasse Patate schreef:
Je geeft het al aan in je eerste alinea. Zien en gezien worden.

Dan denk ik meteen aan nog meer en betere reflectie op kleding en fiets, ingebouwde led-verlichting in fietsframe of helm, stijlvol toepassen van felle kleuren i.p.v. zwart.


Die regels voor verlichting zijn er al, namelijk s'nachts. Overdag is dit niet nodig.

En je gaat direct weer fietsen onaantrekkelijk maken... als ik met de fiets naar het werk wil moet ik een glimmend pak aan? Want op mijn woon-werk verkeer loop ik minstens zoveel risico, zeker omdat ik ook wel eens overwerk.

Chasse, kom eens met wat ideeen die fietsen leuk houden in plaats van dit soort geneuzel. Als je wil dat jongeren nog meer en masse de brommer grijpen zijn je ideeen fantastisch. En ja, dat irriteert me. Je zoekt oplossingen voor een probleem wat er niet is en en passant maak je fietsen vervelend.

Plaats reactie