Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tom Dumoulin

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 31 mei 2017 12:09

Over het algemeen zijn knechten vanzelf al veel beter als hun kopman ook een meer realistische kans om te winnen heeft, ook hier zit heel veel tussen de oren.
Afbeelding

lb117
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 11 aug 2016 16:52

lb117 31 mei 2017 12:51

Tracing_NL schreef: 31 mei 2017 10:52 Ik begrijp niet precies waarom iedereen zo denigrerend over de Giro doet/deed. Dit jaar was de giro van een zeer hoog niveau, qua parcours én deelnemersveld. Enige twee die er wat mij betreft niet bij waren zijn Froome en Porte (contador mag het tegendeel bewijzen maar die is volgens mij over zijn top heen). FdJ, Bahrain én Movistar zijn met hun volledige en beste ploeg naar de Giro gekomen.

Of van Garderen een goeie knecht zou zijn weet ik niet. Kelderman heeft deze giro ook niet de kans gekregen om te laten zien of hij dit wel of niet kan. De dagen dat van Garderen bij de laatste tien renners zat kun je op een paar vingers tellen.
Deze Giro was van absoluut Topniveau, de nrs 3 en 4 van de tour van afgelopen jaar. Meerdere ronde winnaars aan de start. Zakarin die begrop zijn mannetje staat. Dat moet de tour nog maar eens zien te overtreffen. Enige verschil is dat deze ronde niet gedomineerd is door een blok ala Sky die 2 weken lang met 8 man op kop rijden en bij de laatste berg nog 3 toppers op kop zetten.

Ik mis Valverde, Thomas en Bardet nog bij de toppers maar ik denk dat het startveld van deze tour de giro niet overtreft.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 31 mei 2017 13:50

Tracing_NL schreef: 31 mei 2017 10:52 Ik begrijp niet precies waarom iedereen zo denigrerend over de Giro doet/deed. Dit jaar was de giro van een zeer hoog niveau, qua parcours én deelnemersveld. Enige twee die er wat mij betreft niet bij waren zijn Froome en Porte (contador mag het tegendeel bewijzen maar die is volgens mij over zijn top heen). FdJ, Bahrain én Movistar zijn met hun volledige en beste ploeg naar de Giro gekomen.
Slaat dit op mijn opmerking over de TdF? Dat is namelijk helemaal niet denigrerend bedoeld, maar een observatie van winnaars in de tijd dat ik de tour volg, zeg maar sinds het Indurain tijdperk. Ik kan er naast zitten, maar ik kan me zo 1 2 3 geen TdF herinneren waarbij er iemand won met relatief veel tegenslag. Nou ja Landis... :) Gevoelsmatig zeg ik dat dat komt doordat in de tour toch nog nét iets scherper wordt gereden.

Al zou je kunnen zeggen dat Froome vorig jaar in de Vuelta dezelfde fout maakte als Dumoulin en hij daar wel de Vuelta mee verloor en ik zou niet per se durven beweren dat het niveau van de Vuelta hoger licht dan van de Giro. Dus het is allemaal maar een beetje speculeren... zoals altijd eigenlijk :D

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 31 mei 2017 14:10

Het enige feit wat er echt toe doet in deze bespiegelingen is dat de publicitaire waarde van de Tour vele malen hoger is dan die van de Giro en zeker t.o.v. de Vuelta.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 31 mei 2017 14:26

lb117 schreef: 31 mei 2017 12:51 ...

Ik mis Valverde, Thomas en Bardet nog bij de toppers maar ik denk dat het startveld van deze tour de giro niet overtreft.
Ik denk dat de klassementsrenners inderdaad van hoog niveau waren, echter ontbrak het naar mijn idee wel een beetje aan de tijdrijders (Tony Martin, Rohan Dennis) en de top aanvallers (Sagan, van Avermaet, Terpstra), maar ook sprinters (Kittel en Cavendish). Die komen bij de tour meestal wel opdagen.
Voor het algemeen klassement had het uiteindelijk misschien niet veel uitgemaakt, maar hun aanwezigheid maakt de tour toch altijd net wat leuker (Van Avermaet reed vorig jaar bijvoorbeeld een tijdje in het geel).

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 31 mei 2017 14:54

sjoerdth schreef: 31 mei 2017 13:50 Gevoelsmatig zeg ik dat dat komt doordat in de tour toch nog nét iets scherper wordt gereden.
Ergens moet ik je hier wel gelijk in geven, de renners zijn meer aan elkaar gewaagd en meer gebrand op presteren.

Dit vind ik dan ook meteen het grootste nadeel aan de TdF. De druk om te presteren is zo groot dat de renners zenuwachtig, bijna bang worden om fouten te maken. Je ziet daar ook veel meer grote valpartijen, zelfs in de massasprints, waar klassementrenners 'uit voorzorg' voorin gaan zitten.

Ook durft niemand uit het klassement écht lukraak aan te vallen want het risico dat je het niet vol kan houden en er door zakt, of een andere ploeg helpt/ontlast is groter dan de kans om te winnen.

Last but not least, Sky. 8 semi-klassementrenners op kop die zo'n moordend tempo rijden dat je renners hun kop niet meer boven het maaiveld uit durven te steken. Enerzijds maak je Sky daar alleen maar blij mee dat je kopwerk voor ze doet, anderzijds is het toch gedoemd om te falen want de rest van het klassement zal je ook niet laten gaan.

Iemand als Sagan heeft een leuke rol als verstoorder van het hele gebeuren, maar die rijdt dan ook weer niet mee voor het klassement en vormt geen bedreiging voor Froome & co.

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 31 mei 2017 15:06

Ik heb er weer zin in!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 31 mei 2017 15:46

ypuh schreef: 31 mei 2017 14:54
sjoerdth schreef: 31 mei 2017 13:50 Gevoelsmatig zeg ik dat dat komt doordat in de tour toch nog nét iets scherper wordt gereden.
Ergens moet ik je hier wel gelijk in geven, de renners zijn meer aan elkaar gewaagd en meer gebrand op presteren.

Dit vind ik dan ook meteen het grootste nadeel aan de TdF. De druk om te presteren is zo groot dat de renners zenuwachtig, bijna bang worden om fouten te maken. Je ziet daar ook veel meer grote valpartijen, zelfs in de massasprints, waar klassementrenners 'uit voorzorg' voorin gaan zitten.

Ook durft niemand uit het klassement écht lukraak aan te vallen want het risico dat je het niet vol kan houden en er door zakt, of een andere ploeg helpt/ontlast is groter dan de kans om te winnen.

Last but not least, Sky. 8 semi-klassementrenners op kop die zo'n moordend tempo rijden dat je renners hun kop niet meer boven het maaiveld uit durven te steken. Enerzijds maak je Sky daar alleen maar blij mee dat je kopwerk voor ze doet, anderzijds is het toch gedoemd om te falen want de rest van het klassement zal je ook niet laten gaan.

Iemand als Sagan heeft een leuke rol als verstoorder van het hele gebeuren, maar die rijdt dan ook weer niet mee voor het klassement en vormt geen bedreiging voor Froome & co.
Wat ik in de comments op een engelstalige site las was het volgende: in de Giro probeerde Movistar ook treintje te rijden, maar tegen TD helpt dat niet want die is zelf van het straffe tempo. Daarvoor zou Q moeten aanvallen, maar dat kwam niet uit de verf. In basis is TD hetzelfde type renner als Froome, dus dat kan best interessant worden wie dan het sterkste is. Hebben wij overigens ook al in de TdF 2016 en Vuelta 2015 gezien. Met bij de TdF nog de opmerking dat TD daar niet voor het klassement reed. Zelfs Mollema kon overigens vorig jaar in de TdF bij de Skytrain aanklampen en nog een aanval wagen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mei 2017 16:38

sjoerdth schreef: 31 mei 2017 10:54 Volgens mij wil Barguil geen klassement rijden omdat hij dat saai vindt, of in ieder geval dan niet op de manier zoals de nu gebruikelijk is. Dus als hij liever wat aanvallender rijdt en op etappes mikt zou dat best goed kunnen aansluiten om in andere rondes te knechten.

En laten we vooral Sam Oomen niet vergeten. Die is volgend jaar als het goed is ook weer een beetje beter.
Als hij volgend jaar met ten Dam, Kelderman, Barguil, Geschke en Oomen als knechten naar de Tour komt kun je moeilijk spreken van een zwakke ploeg. Nog een paar hardrijders erbij voor op het vlakke en je hebt één van de sterkste ploegen.
De andere rondes kunnen ze dan iets met Matthews doen als kopman en één of twee van de bovengenoemde klimmers voor de ritzeges o.i.d.

Speciaal dure knechten inkopen lijkt mij niet echt nodig in ieder geval. Beter de jonge talenten in de gaten blijven houden.
Het zou ook zonde zijn als ze het klassieke voorjaar zouden laten versloffen en Mahtthews laten verzuipen vanwege de klassementsaspiraties (b.v. Floris Gerts is einde contract na dit seizoen dacht ik).
Campagnolo Ultra Dork

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 31 mei 2017 21:45

Daar gaan we weer met de verwachtingen... Er is niet eens een rittenschema van de TdF 2018 bekend. Misschien past het wel helemaal niet bij een renner als TD.
En verder moet de TdF 2017 nog gereden worden, wie weet wat dat brengt. Wie herinnert zich de tour van 2014 nog waarin zowel Froome als Contador, beide toen gedoodverfde favorieten, moesten opgeven? Leuke van wielrennen blijft toch wel dat de onvoorspelbaarheid zo maar om de hoek komt kijken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mei 2017 22:19

Dat is toch geen verwachting. Ik stel alleen dat er niet opeens een hoop geïnvesteerd moet worden in knechten voor Tom. Je mag van de Tour ook gerust de Giro of de Vuelta maken Maar commercieel gezien loont het niet om daar zo hoog op in te zetten, niet met de eigen goede klimmers als knecht maar net zo min met te dure knechten die nog gehaald moeten worden.
Campagnolo Ultra Dork

lb117
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 11 aug 2016 16:52

lb117 31 mei 2017 23:42

Ernie C. schreef: 31 mei 2017 22:19 Dat is toch geen verwachting. Ik stel alleen dat er niet opeens een hoop geïnvesteerd moet worden in knechten voor Tom. Je mag van de Tour ook gerust de Giro of de Vuelta maken Maar commercieel gezien loont het niet om daar zo hoog op in te zetten, niet met de eigen goede klimmers als knecht maar net zo min met te dure knechten die nog gehaald moeten worden.

Kun je dit eens voorrekenen? ik ben niet zo bekend in de finaciele wielerwereld dus ben benieuwd?!

Plaats reactie