Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tom Dumoulin

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 30 mei 2017 13:19

Dumoulin en Kelderman werden inderdaad een beetje gebracht als de kopstukken voor Sunweb. Kelderman is volgens mij nog geblesseerd en ik kan me ook voorstellen dat TD nog even zijn rust wil pakken. Aan de andere kant is het een kans om zonder druk voor je eigen publiek te rijden. Commercieel gezien is dat publiek ook nog wel een dingetje, want met Tom zal de aandacht waarschijnlijk groter zijn dan zonder en volgens mij zit Sunweb aardig 'diep' in dat hele Velon verhaal.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mei 2017 14:55

ypuh schreef: 29 mei 2017 11:40
wasbeer2006 schreef: 16 sep 2016 21:11 Ik ben het eens met Theo V. Ik zie hem nooit een grote ronde winnen, dat schreef ik deze winter ook al.
Hij kan misschien een keer in spanje hoge ogen gooien als het zo,n jaar is dat er weinig echte toppers aan de start staan. Een relatief vlakke tour zou ie hoog kunnen eindigen met een hele goede ploeg. Giro is te zwaar voor hem, tot nutoe heeft ie altijd 1 of meerdere slechte dagen.
Niet lullig bedoelt en geen sneer om de oren hoor, maar ik open dit topic en zie dit bericht vrijwel bovenaan staan. Des te mooier dat hij het nu toch gered heeft en zoals eerder opgemerkt, nog maar 26!


Wat een prachtige prestatie in een loodzware Giro. Die ene slechte dag heeft hij ook wel gehad, maar hij is nooit door het ijs gezakt zoals Kruijswijk of Mollema dan wel deden.
Zeker niet. Ik ben heel blij dat ik ongelijk heb gehad! en had het ook voor de Giro niet verwacht.

Ik was bang dat hij een tijdrijder is die met een grote ronde "lijf" geen goede tijdrit meer kon rijden.

Bij een goed resultaat roepen velen altijd meteen dat iemand wel even ergens kampioen gaat worden.

Mijn tijdrit voorspelling waren overrigens subliem :D

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 30 mei 2017 17:11

volgens mij was het toch al heel duidelijk tijdens de vuelta van 2 jaar geleden dat hij een grote ronde kon/zou winnen: hij startte zonder specifieke klassementambities, duelleerde met de beste renners ter wereld op de steilste hellingen met dus een rodriguez, contador, valverde, nibali, aru, froome, enz.. ( sorry als ik er een bijnoem die niet meereed toen) was nog maar 24 jaar, verloor de vuelta vooral omdat hij geen ploeg had tijdens de 2 laatste zware ritten en begon ook pas op latere leeftijd te koersen. Plus, hij heeft een fantastische tijdrit in de benen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 30 mei 2017 17:58

fiedoo schreef: 30 mei 2017 17:11 was nog maar 24 jaar, verloor de vuelta vooral omdat hij geen ploeg had tijdens de 2 laatste zware ritten en begon ook pas op latere leeftijd te koersen.
Dat pas op latere leeftijd met koersen begonnen is heel cruciaal.
Hij had toen hij van de beloften overstapte naar de profs nog een flinke groeimarge i.t.t. bijvoorbeeld Boom , Kelderman en Gesink. Die waren in hun junioren- en beloftenperiode mede door de veel te professionele begeleiding in de Rabo Continentale ploeg al aan de top van hun mogelijkheden. O.a. daardoor hebben die hun vermeende talent nooit echt kunnen waar maken.
Ook Steven Rooks was er een voorbeeld van dat als iemand talent heeft het eerder een voordeel is om laat met wielrennen te beginnen.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 31 mei 2017 08:33

Ben het niet altijd eens met quarantanove, maar hier wel! De voorbeelden van overtrainde en mentaal uitgeputte talenten zijn niet te tellen. De begeleiding is inderdaad veel te professioneel, ze verwachten van mannetjes van 14-15 jaar veel te veel waardoor ze later of mentaal, of fysiek al over de top zijn voordat hun eigenlijke carriere nog moet beginnen.

Één van van zijn generatiegenoten (die ondertussen gestopt is met wielrennen) zei hier deze week in de krant nog over: "Tom was vroeger helemaal niet zo'n talent, als die wegreed uit het peloton zei iedereen: laat maar rijden, die waait vanzelf terug".
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 31 mei 2017 08:52

Wat ik ook wel mooi vind is dat er nog steeds veel marge op lijkt te zitten bij Dumoulin. De algemene regel is dat je in drie weken niks tegen mag komen om een grote ronde te winnen. Maar het wegvallen van z`n meesterknecht, een sanitaire stop en een domme fout in positionering zijn blijkbaar niet genoeg om hem de zege te kosten... Waarschijnlijk kan hij echt nog veel beter. Ik ben benieuwd!

lb117
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 11 aug 2016 16:52

lb117 31 mei 2017 09:03

el_loco schreef: 31 mei 2017 08:52 Wat ik ook wel mooi vind is dat er nog steeds veel marge op lijkt te zitten bij Dumoulin. De algemene regel is dat je in drie weken niks tegen mag komen om een grote ronde te winnen. Maar het wegvallen van z`n meesterknecht, een sanitaire stop en een domme fout in positionering zijn blijkbaar niet genoeg om hem de zege te kosten... Waarschijnlijk kan hij echt nog veel beter. Ik ben benieuwd!
yes, dit belooft nog veel goeds!
Stel dat Tom ook nog de beschikking krijgt over een echte superknecht, naast Kelderman en Ten Dam, type Nieve, Poels of Jan Hirt?? dan kan hij echt hoge ogen gooien de komende jaren.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 31 mei 2017 09:55

lb117 schreef: 31 mei 2017 09:03 ..... dan kan hij echt hoge ogen gooien de komende jaren.
Echt veel hoger gaat het toch niet worden ben ik bang, misschien ogen in een andere taal en wat vaker. En iemand die het winnen van een grote ronde min of meer op eigen kracht wint met berperkte hulp van de ploeg vind ik veel leuker dan iemand die wint omdat het de gekozen kopman is in een ploeg die het hele peloton 3 weken lam legt.
Afbeelding

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 31 mei 2017 10:16

Ik denk dat dat je in de TdF wel opbreekt, daar zie je toch vaker dat een renner niet tegen pech mag aanlopen om mee te doen voor de hoofdprijs. Behalve als de jury besluit om de regels een beetje te buigen natuurlijk ;)

Denk trouwens dat Kelderman en Poels het (nu nog) ambiëren om ook kopman te zijn, gezien hun potentieel ook niet onterecht. En het schijnt dat een klimknecht als Nieve relatief veel verdient, dus ze zullen een beetje creatief moeten zijn. Volgens mij hadden ze het bij ES erover dat Dumoulin met Van Garderen aan het praten was toen hij bijna op achterstand werd gereden. Dat lijkt me wel een interessante renner voor Sunweb, die kun je hetzelfde plaatje voorhouden als Kelderman: eerst zonder druk knechten en dat als opbouw gebruiken naar eigen prestaties. Sunwebs reputatie als ploeg met een plan wat vaak werkt kan voor iemand als Van Garderen een goed lokkertje zijn. Voor het geld hoeft hij denk ik niet meer te kiezen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mei 2017 10:34

Barguil hebben ze daar ook nog rondrijden. Als hij deze Tour geen potentieel podiumkandidaat blijkt te zijn kan hij nog altijd Tom aan een tourzege helpen. Zijn contract loopt tot eind 2018.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 31 mei 2017 10:52

Ik begrijp niet precies waarom iedereen zo denigrerend over de Giro doet/deed. Dit jaar was de giro van een zeer hoog niveau, qua parcours én deelnemersveld. Enige twee die er wat mij betreft niet bij waren zijn Froome en Porte (contador mag het tegendeel bewijzen maar die is volgens mij over zijn top heen). FdJ, Bahrain én Movistar zijn met hun volledige en beste ploeg naar de Giro gekomen.

De klimmen in de tour zijn over het algemeen minder extreem als in de Giro (en zeker de vuelta). Belangrijkste voor Tom is dat er voldoende tijdritkm's in zitten om echte klimmers onder druk te zetten. Bovendien is de stress (zeker als je in het geel rijdt) nog wel een factor X groter dan in de Giro. Maar verder zie ik niet in waarom hij niet volgend jaar een gooi zou kunnen doen naar de tour (met een goed parcours).

Of van Garderen een goeie knecht zou zijn weet ik niet. Kelderman heeft deze giro ook niet de kans gekregen om te laten zien of hij dit wel of niet kan. De dagen dat van Garderen bij de laatste tien renners zat kun je op een paar vingers tellen.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 31 mei 2017 10:54

Volgens mij wil Barguil geen klassement rijden omdat hij dat saai vindt, of in ieder geval dan niet op de manier zoals de nu gebruikelijk is. Dus als hij liever wat aanvallender rijdt en op etappes mikt zou dat best goed kunnen aansluiten om in andere rondes te knechten.

Dumoulin overigens bevestigd voor het Hammer gebeuren:
https://hammerseries.com/news/new-giro- ... er-series/

Plaats reactie