Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Allochtone wielrenner

PaulBoogerd
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2014 10:03

PaulBoogerd 11 mar 2014 11:04

Forumleden,

Voor een Fiets-artikel wil ik op zoek gaan naar de reden waarom we in Nederland nog steeds weinig fietsers van buitenlandse komaf zien. Hiervoor zou ik graag in contact komen met een fanatieke allochtone fietser. Toch een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg. Iemand die een persoon kent met wie ik in contact zou kunnen komen?

Dank!

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 11 mar 2014 11:12

Afgelopen Zaterdag in de buurt van Egmond kwam ik een wielrenner alla Kévin Reza tegen, in geheel in een witte outfit. Als ik dit had geweten had ik hem even aangesproken.

Mocht er niemand zich aanmelden, dan zal ik proberen om deze man even aan te spreken mocht ik hem weer tegen komen.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 11 mar 2014 11:38

Ik heb héél erg het vermoeden dat het de sport aan machismo ontbreekt; dat dat als problematisch wordt ervaren. Want laat ons wel zijn: als je een nog nichteriger sport zoekt moet je echt bij balet wezen. Als ik in mijn spandex door de straat loop kunnen ze hun lach maar moeilijk onderdrukken. Als mijn - vooral marokkaanse - buurtgenoten al gaan hardlopen dan is het altijd met overdreven voetbal-O-benen of een boxershouding.
Ik gok maar wat en ga binnenkort eens rondvragen, ben nu nieuwsgierig.

Sluwe
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:25

Sluwe 11 mar 2014 12:09

Genoeg allochtonen die hier studeren en wielrennen.

Borghesia
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 sep 2011 22:18

Borghesia 11 mar 2014 12:52

Ikzelf ben technisch gezien ook een allochtoon. Van indische afkomst en gek van fietsen. In mijn wielergroep tel ik snel al drie indische mannen waar het goed mee fietsen is.
Het hangt denk ik van origine af of een allochtoon bevattelijk is voor sportbeoefening en fietsen in het bijzonder.
Volgens mij is het in sommige culturen niet hip om te fietsen. Misschien dat het komende artikel opheldering geeft.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 11 mar 2014 13:40

Het SCP heeft al het één en ander voor je uitgezocht:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GU&cad=rja
pagina 171 ;)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 11 mar 2014 19:48

In Zwartsluis woont (of woonde in elk geval 5 jaar geleden) iemand die aan de beschrijving voldoet. Toentertijd reed hij ook knap wedstrijden, en is zelfs op trainingskamp geweest met de rabo ploeg waar die jong talent konden scouten.
Naam weet ik zo niet meer.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 12 mar 2014 14:07

Denk dat in veel culturen de fietsende medemens als arm wordt beschouwd.
Helaas weten wij wielrenners beter, veels te dure hobby. :(

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 mar 2014 14:31

sloeren schreef:Het SCP heeft al het één en ander voor je uitgezocht:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GU&cad=rja
pagina 171 ;)
Herkenbaar rapport. Mijn observaties (in de Bijlmer) qua fietsen als dagelijks transportmiddel:
-Allochtonen fietsen weinig, gaan liever lopen of per snorder (illegale taxi)
-Zijn ook niet gewend aan fietsers, lopen met z'n 3en naast elkaar op het fietspad en stappen ook zo zonder te kijken het fietspad op, gewoon geen enkel benul dat daar fietsers met 20 km per uur (laat staan 30 of harder) voorbij zouden kunnen komen. Moeders spreken hun kinderen er ook niet op aan als ze het fietspad op lopen (te druk met de Blackberry meestal)
-áls ze al fietsen, fietsen ze zo langzaam dat ze bijna omvallen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 mar 2014 15:00

Wij hadden een jaar geleden een koreaan op de training. Zeer vermakelijke kerel. Maar allicht niet degenen waar jullie naar op zoek zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 12 mar 2014 16:14

Geen idee wat je nu moet verstaan onder die allochtone wielrenner... Die interpretatie kun je breed nemen of juist heel smal...

Personen als een Shani Davis zie je weinig op de fiets (ook al met het schaatsen overigens). Inderdaad is die Kévin Reza van Europcar ook wel een opvallend persoon in het peleton...

Ben overigens zelf Indonesisch, biologisch 100%. Alleen Nederlands opgevoed door adoptie. Maar ik zie ook weinig Indonesiërs op de racefiets, al kom ik ze heel soms wel tegen... Op de mountainbike kom ze ook niet zo vaak tegen. In Oostenrijk vinden ze het overigens al helemaal apart als je daar op een mountainbike de berg op fietst, want daar kom je sowieso weinig allochtonen of met getinte huid tegen.

Verder wordt er in diverse Afrikaanse landen wel gefietst, net als in Turkije. Waarom je dus niet zo veel allochtonen uit bepaalde landen ziet fietsen heeft er meer te maken met de personen waar je mee om gaat. En die mede bijdragen aan de manier op waarop je je leven leidt.

Maar als je even Googled kom je toch wel iets tegen.... http://www.nujij.nl/sport/de-eerste-mar ... 7101.lynkx, http://vimeo.com/87478890

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 12 mar 2014 20:01

Ik ben -vies woord- allochtoon...

Plaats reactie