Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2014

agentcrabtree
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 jan 2011 02:15

agentcrabtree 08 feb 2014 23:47

NoChain schreef:Ga je al na de Ronde van Dubai concluderen dat ze bij OPQS achter de feiten aanhollen, volgend seizoen beter?
Nee hoor. Zoals ik het hierboven schrijf is dit mijn persoonlijk idee over OPQS over de jaren heen. Ze winnen wel veel koersen, maar de return is laag in verhouding tot de input. Ik vergelijk Lefevre het liefst met een belegger die achter de feiten aanholt en dingen koopt die veel te duur staan, terwijl andere ploegen zich (vaak noodgedwongen wegens gebrek aan financiële middelen) als bodemvissers moeten gedragen. En met deze tactiek veel succesvoller zijn, zoals bv. het team rond Kittel en Barguil, of FDJ met Démare en Bouhanni. Eerst de verborgen parels zoeken, goed je research doen. Dan een team opbouwen en de rest zal wel volgen. Persoonlijk vind ik dit veel meer lovenswaardig. Niet in het minst voor de wielersport zelf. OPQS wil op alle fronten de top zijn: klassiekers, tijdrijden, rondewerk... maar dit kan niet. De aankoop van Uran is hier weer een voorbeeld van. Ik mis gewoon enorm veel VISIE bij OPQS... Doet bij momenten zo een beetje aan als 'ik wil de grootste hebben' mentaliteit. En geef nu toe, als ze in Dubai met hun team geen rit winnen dan is dit wel degelijk een probleem. Ongeacht hoe lang het seizoen bezig is. De rechtstreekse concurrenten (Greipel/Kittel) hebben wel al meerdere zeges op zak terwijl Cav intrinsiek de snelste sprinter ter wereld is, met wat de allerbeste (en zeker de allerduurste) leadout zou moeten zijn. Dit neemt natuurlijk niet weg dat ze veel toprenners hebben, maar veel individuele toppers maken helaas nog geen team. Ik verwacht dat vooral Stybar en Kwiatkowski het mooie weer bij OPQS gaan maken in 2014. Dit zijn 2 renners met veel capaciteit en een zeer aantrekkelijke manier van koersen.
OPQS een dure ploeg met veel individueel talent? Zeker. Maar in principe kan je met een dergelijk team alleen maar verliezen natuurlijk. En ik denk dat het voor Cav zeker beter zou zijn als hij in een ander team zou komen waar ze echt alleen voor hem rijden. Wat zal hij wel heimwee hebben naar team Highroad...

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 09 feb 2014 15:48

Niki Terpstra wint eerste etappe Tour of Qatar, en nog wel met een sprintje :D

http://www.wielerland.nl/index.php?opti ... 4&Itemid=1
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 09 feb 2014 16:44

agentcrabtree schreef:En met deze tactiek veel succesvoller zijn, zoals bv. het team rond Kittel en Barguil, of FDJ met Démare en Bouhanni.
De uitslagen spreken je hier zwaar tegen. OPQS won vorig seizoen 55 koersen waarvan 25 op WT-niveau. Argos won 29 koersen waarvan 11 op WT-niveau.

Uran heeft geen hele klimmersploeg nodig om het goed te doen in een grote ronde. Bovendien gaat Uran (volgens de laatste berichten toch) Giro en Vuelta rijden. In de Tour gaat alles op Cavendish die dan weer geen Giro zou rijden.

Net zoals in het voetbal zijn het vaak de kleinere ploegen die vooral de tijd hebben om een talent te laten rijpen. Bij Ajax halen ze ook geen 3 spelers in Volendam om deze vervolgens 2 a 3 seizoenen de kans te geven. Deze talenten gaan ook eerst naar een modale eersteklasser en als ze dan goed genoeg zijn naar Ajax, dan betaal je inderdaad meer geld. Dat is het lot van het grote team dat ieder jaar moet presteren.

Je haalt net Stybar en Kwiatkowski aan om er het mooie weer te maken, 2 renners die nog geen profkoers op de weg gewonnen hadden toen ze naar OPQS kwamen, dat waren dan toch slimme aankopen :)?

agentcrabtree
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 jan 2011 02:15

agentcrabtree 09 feb 2014 22:19

Je haalt net Stybar en Kwiatkowski aan om er het mooie weer te maken, 2 renners die nog geen profkoers op de weg gewonnen hadden toen ze naar OPQS kwamen, dat waren dan toch slimme aankopen :)?

Dat zijn inderdaad de uitzonderingen die ze net voor hun doorbraak zijn gaan halen. Maar het was natuurlijk wel een publiek geheim dat deze renners toekomstige toppers zouden worden in het profpeloton. Als ze niet bij OPQS waren beland wegens bv. connecties met Bakala, dan hadden ze bij eender welke World Tour team kunnen tekenen.

En dat de statistieken me tegenspreken zeg ik toch zelf. Ze zullen wel heel veel winnen, maar ik vind - en nogmaals dit is een persoonlijk idee - dat een team als OPQS heel weinig toegevoegde waarde heeft voor de wielersport in het algemeen en dat er veel coureurs rijden die elders veel beter tot hun recht zouden komen. Het is niet het aantal overwinningen die blijven hangen, maar de manier waarop je wint. Van al die overwinningen in 2013 is er welgeteld één die ik echt knap vond en dat is de waaieretappe in de Tour met winst voor Cav. En als Martin zijn solo slim in de Vuelta succesvol had afgerond dan was dit misschien wel de mooiste (helaas kon Cancellara het nie laten), maar daar had het team dan natuurlijk helemaal geen verdienste in.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16239
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 feb 2014 09:07

Maar hoeveel echt knappe overwinningen zijn er in 2013 in totaal geweest? Ik neem aan dat je massasprints, bergetappes die op de laatste klim beslist worden en klassiekers die door de usual suspects gewonnen worden niet meetelt. Ik denk dat je dan niet veel verder komt dan gemiddeld één knappe overwinning per World Tour team.

Niet dat ik fan ben van OPQS en Lefevre maar de afgelopen jaren is het toch echt dat team dat voor een groot gedeelte de koers bepaalt tijdens de voorjaarsklassiekers. Als je dan ook nog 5 ritten in de Giro, 1 in de Vuelta en 4 in de Tour wint in 2013 ben je toch wat meer dan pelotonvulling. Tel daar bij op het WK ploegentijdrit, tijdrijden en veldrijden dan kun je moeilijk spreken van weinig toegevoegde waarde.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 feb 2014 15:42

Ik heb weer een paar mooie racefietsen 2014 gezien:

http://www.velo101.com/photos/galerie/velos-2014/230
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16239
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 feb 2014 19:14

Mooie compilatie, deze vind ik het mooiste:
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 feb 2014 20:01

Te gek, hé, maar deze trouwens ook!

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 10 feb 2014 20:16

Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 11 feb 2014 11:09

Jammer dat Qatar niet uitgezonden wordt (en saai Dubai wel). Die waaier etappes zijn het kijken zeker waard.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 11 feb 2014 11:13

Ernie C. schreef:Mooie compilatie, deze vind ik het mooiste:
Afbeelding
Persoonlijk vond ik de Neilpryde fietsen met Enve/Chris King wielen van UHC vorig jaar toch een stuk strakker en mooier. Met die RS81 en clincher banden?? zal dit wel een trainings wielset zijn. Het frame is nog wel ok om te zien... Al houd ik meer van rechte lijnen, dus de Focus, Scotts en BMC's mogen er nog wel wezen... :). Bij de Cannondale's houd ik niet zo van de kleurstellingen, maar vind ze er ook nog steeds strak uit zien.

agentcrabtree
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 jan 2011 02:15

agentcrabtree 11 feb 2014 18:54

De Bianchi Sempre van Sjhonnie is de lekkerste, steekt er met kop en kont bovenuit. Voor de rest heel veel erg lelijke fietsen in mijn ogen. De Canyon Ultimate en de BMC Team machine kunnen er ook wel mee door.

Plaats reactie