Over de wielersport en zijn beoefenaars.

2 x gevallen, 2 x wat gebroken. Valtechnieken?

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 18 sep 2013 12:49

Wat is sur place :D ?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 sep 2013 13:44

Stilstaan op je fiets zonder je voet aan de grond te zetten (of hand tegen een lantaarnpaal ;) ).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5882
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 sep 2013 16:15

sloeren schreef:Setje pedalen met toeclips aanschaffen?
Dan niet vergeten om je op tijd riempjes los te maken :lol: anders lig je alsnog op je knar. :shock:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 21 sep 2013 15:13

Bij een plotselinge/onvoorbereide val uit stilstaande positie kun je kampioen "pedaaluitklikker" zijn of kampioen "roller" zijn, het zal weinig effect hebben volgens mij. Mijn mening:

1] Eenmaal uit balans is er uit stilstaande positie geen houden meer aan.
2] Mocht het je toch lukken om aan de valzijde (eerste reactie) uit te klikken dan is de valhoek bepalend of je je been wel of niet kunt gebruiken om eventueel de val "te breken".
3] Dan zit je nog altijd met je andere voet ingeklikt waardoor je je fiets meeneemt in je val en er van rollen (zonder je fiets) geen sprake kan zijn.
4] Wat is je reactiesnelheid tijdens de val en/of schrik en ben je iemand die snel kan anticiperen?
5] Je hebt geluk dat je er zonder breuken van af komt of domme pech dat je iets breekt. (ongelukkig terechtkomt, ondergrond of een zwakker gestel hebt)
6] De praktijk meestal anders is dan een theorie.
7] We zijn groot geworden door vallen en opstaan ;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 sep 2013 17:07

Ik zie het probleem niet. Ik kan redelijk sur place staan. Dat lukt natuurlijk niet altijd volledig maar op tijd uitklikken is me dan nog altijd gewoon gelukt. Het moet gewoon automatisme worden. Het enige wat je moet doen is goed je balans aanvoelen. Het eerste stukje van je verstoring van balans is relatief traag. Dan moet je al reageren. Als je eenmaal valt ben je inderdaad al te laat.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 21 sep 2013 20:27

Ik geloof dat ik dat als kind wel eens heb geprobeerd en toen kon ik het ook al niet. Ik heb niet de illusie dat ik het nu nog kan leren en waarom zou ik? Wat is er mis met afstappen vraag ik me af.
Veni. Vidi. Fietsie.

DirkCycling
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 sep 2013 10:21

DirkCycling 21 sep 2013 23:12

Zorg ervoor dat je je stuur vasthoud en bij landing een soort van rolbeweging kan maken. Bij opvangen met je handen kan je je pols breken.

Natuurlijk hangt het af van de situatie, zorg bij stilstaand vallen dat je niet de volledige klap met je heup opvangt.
Shut up legs!

jengelage
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jul 2013 14:08

jengelage 22 sep 2013 16:54

interessant topicje, ik blijf het even volgen :)
Afgelopen april met 65/u komen te vallen, 2 operaties en 2 maand gips verder ben ik weer sinds een maandje rustig aan het trappen ^.^

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 22 sep 2013 23:00

Gewoon twee keer pech gehad, wel goed om wat meer te oefenen met uitklikken. Zelf rij ik koersen en heb ik al heel wat valpartijen meegemaakt. Vaak val je op hogere snelheid waardoor je geen tijd hebt om als reflex je arm uit te steken. Je valt dan dus op je zij wat vaak een paar mooie schaafwonden oplevert. Ook een keer over de kop gevlogen met een mooie koprol maar dat was meer geluk dan wijsheid (valpartij bij eindsprint, stuurde in reflex naar links en werd over iemand gelanceerd waarbij ik op mn hoofd in grasberm belandde). Wel vorig jaar mn sleutelbeen gebroken. Toen werd ik vol in een bocht onderuit gereden en maakte ik ook een koprol waarbij ik echter landde op mijn schouder. Vraag me af of ik beter ga vallen met die snelheden als ik een valcursus volg.

Gebruikersavatar
DoubleJ
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 aug 2013 13:19
Locatie: Den Haag
Contact

Gebruikersavatar DoubleJ 23 sep 2013 09:49

Het is ook een nuttig topic voor beginners (zoals ik) , als je niet gewend bent om 'vast' te zitten met je voeten wil je nog wel eens vergeten uit te klikken.... Dan is de goede valbeweging goud waard.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 23 sep 2013 10:02

Dat vergeet je maar één keer. Daarna weet je het echt wel.:)
(zelf enorm sloom omgestort bij een stoplicht in Dordrecht tijdens mijn eerste lange tocht...remmen...stoppen...afstappen, hmmm er was nóg iets)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
DoubleJ
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 aug 2013 13:19
Locatie: Den Haag
Contact

Gebruikersavatar DoubleJ 23 sep 2013 10:28

TumTumTum schreef:Dat vergeet je maar één keer. Daarna weet je het echt wel.:)
(zelf enorm sloom omgestort bij een stoplicht in Dordrecht tijdens mijn eerste lange tocht...remmen...stoppen...afstappen, hmmm er was nóg iets)
haha, ik hoop dat de schade meeviel!

Ik denk dat ik het nu al zo vaak gedaan heb (uitklikken) dat ik het hopelijk niet ga vergeten...
Afbeelding

Plaats reactie