Over de wielersport en zijn beoefenaars.

De Tour van Bauke

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 08 sep 2013 11:27

Ik vond het een fantastische docu. Goed om deze inside informatie te delen en aan de reacties op de social media te zien sloten vele niet wielerliefhebbers de sport (weer) in de armen.

Echter, wat hier ook al wordt geschetst. Wat een bedroevend niveau. Totaal geen leiderschap, tactiek, afspraken en niveau. Enkel Zeeman lijkt in de wagen te weten wat hij doet, maar die Verhoeven...

Kom aan he. verder komt hij niet.
Train ze!

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 08 sep 2013 11:41

Als ik zo'n ploegleider als Verhoeven had gehad zou ik volgens mijn op een gegeven moment in slaap vallen tijdens de besprekingen.

Ik heb geen idee hoe dat dit soort besprekingen normaal gesproken gaan in de fiets-wereld maar ik vond het niet erg inspirerend en duidelijk allemaal.

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 08 sep 2013 11:41

Leuke, interessante documentaire, zeker.

Het professioneel nivo van de ploeg wisselt nog al:
- Een enorme groep mensen is nodig om de ploeg draaiend te houden,komt heel professioneel over.
- De dokter is een echte professional met begrip van kwetsuren
- Wisselen van een wiel lijkt in de eerste etappe geoefend te worden waarna de man achterin tips krijgt voor de volgende keer. Tsja.
- Besprekingen en aanmoedigingen door Verhoeven komen mij niet erg motiverend en prestatieverhogend over.
- Ze snappen niks van tactiek van andere ploegen. De discussie met Saxo was een sprekend voorbeeld van hoe goed die ploegleider van Saxo daar wel in is.
- De uitleg van Bauke over bietensap, een sponsorproduct, was bepaald geen reclame.
- De schouderklopjes voor Geesink vond ik persoonlijk van het nivo kleuterklas. Dat is een professioneel renner die zijn werk heeft gedaan als knecht. Op zo'n moment hem vertellen wat voor kanjer hij is vond ik zeker geen recht doen aan zijn echte kwaliteiten.

Wat ik nou echt afvraag is: was er een echt plan? Of was er vooral hoop? Was het toeval dat Bau en Lau beide goed scoorden? Of hadden ze, of Ten Dam zelf, liever één aansprekende etappe gewonnen?
Ten Dam kreeg nu geen ruimte door zijn positie in het klassement maar zakte uiteindelijk toch. Ik denk dat je beter een mooie etappe kan winnen dan 13de in het eindklassement. Als ploegleiding kun je daar meer op aansturen. Maar dan moet je wel een plan hebben.

Gebruikersavatar
dinictus
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 30 okt 2010 14:22

Gebruikersavatar dinictus 08 sep 2013 11:54

Ik verbaas mij ook over het lage niveau van discipline en eensgezindheid over het plan.
Wordt een beetje vaag uitgelegd wat nou de rol van Ten Dam is. Gesink is het er overduidelijk nog niet helemaal mee eens en gedraagt zich m.i. een beetje als een prinses. Als hij dan doet wat hij moet doen krijgt hij gelijk allemaal complimenten haha.

Verder wel erg mooie documentaire!
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 08 sep 2013 12:02

havana schreef:Ongelofelijk hoe mensen met zo'n laag IQ zo'n belangrijke functie mogen/kunnen vervullen in een professionele sport. Ik doel dan op Verhoeven en Maassen. Zeeman is de enige die een beetje intelligent overkwam.

Mooie beelden overigens.
Tja, ze kunnen ook mij inhuren. Dan is het ook hersenloos maar kan je er tenminste nog om lachen. ;)
Veni. Vidi. Fietsie.

blijdatikrij

blijdatikrij 08 sep 2013 12:03

dinictus schreef:Ik verbaas mij ook over het lage niveau van discipline en eensgezindheid over het plan.
Wordt een beetje vaag uitgelegd wat nou de rol van Ten Dam is. Gesink is het er overduidelijk nog niet helemaal mee eens en gedraagt zich m.i. een beetje als een prinses. Als hij dan doet wat hij moet doen krijgt hij gelijk allemaal complimenten haha.
:lol: IDD, wat een verwend wicht die gesink, zeg. Wist al vele maanden dat hij niet voor het AK zou gaan (die kans had hij in de Giro), maar wilde toch eigenlijk wel even stiekem de Belkin show stelen, en dat met die superslappe ontsnappinkjes van hem. Een soort Alice in Wonderland op de fiets.

P.S. Voor wel goed docu-materiaal abonneer je je op GCN op youtube.

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 08 sep 2013 12:17

wezenloze schreef: Wat ik nou echt afvraag is: was er een echt plan? Of was er vooral hoop? Was het toeval dat Bau en Lau beide goed scoorden? Of hadden ze, of Ten Dam zelf, liever één aansprekende etappe gewonnen?
Ten Dam kreeg nu geen ruimte door zijn positie in het klassement maar zakte uiteindelijk toch. Ik denk dat je beter een mooie etappe kan winnen dan 13de in het eindklassement. Als ploegleiding kun je daar meer op aansturen. Maar dan moet je wel een plan hebben.
Ik kreeg inderdaad ook de indruk dat de plannen van het team onduidelijk waren, ook voor de renners. In de korte gesprekken in de bus (ik kreeg zelfs het gevoel dat deze "staged" waren, zo knullig) werd dan tijdens de tour zelf geprobeerd het meer richting te geven.
De chemie tussen de rijders zelf leek me wel erg goed en beter dan de bekende grote ploegen, op de discussie tussen Mollema en Gesink na dan. Maar voor Robert moet het ook niet makkelijk zijn zo te rijden en dan krijg je inderdaad ook nog eens overdreven schouderklopjes alsof je nog nooit zo goed gereden hebt.

Gelukkig zat er ook nog een typisch Tankink momentje in "vanavond een biertje?" :lol:
Geniaal altijd en erg waardevol voor het team op zijn manier.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 08 sep 2013 13:31

blijdatikrij schreef: Voor wel goed docu-materiaal abonneer je je op GCN op youtube.
Wat is dat nu voor een gezwets? Schitterende docu welke een openhartig, eerlijk en daardoor wellicht ook een kwetsbaar beeld geeft van hoe het eraan toe gaat. Ik heb ervan genoten.

Opvallend is inderdaad de onduidelijkheid in de teambesprekingen. Je hebt toch vooraf een beeld van hoe in grote lijnen het het tacktisch plan eruit gaat zien, wie de beschermde mannen zijn en wie zich in een rol moet schikken. De rol van Gesink vond ik eigenlijk opmerkelijk en het continu complimenteren voor nutteloze acties.

Leuk: het genieten van het ontvouwen van een tactisch plan in de waaier etappe en het voorspellen van het gezeik van Valverde :)

Zeeman lijkt goed geschikt voor de rol als algemeen ploegleider. In Verhoeven zie ik ook net direct een groot tactisch brein. En dan Mollema zelf.... wat een droge en vooral koele gast is dat joh.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 08 sep 2013 14:14

Schitterend stukje televisie. Dit geeft een hele mooie kijk op de andere kant van een koers. Kijk bevoorbeeld hoe Ten Dam eruit ziet na zijn val in de tijdrit. Nu snap ik wel waarom hij de laatste dagen zakte in het klassement. Daarom ben ik het ook niet eens met diegenen die vinden dat er geen plan is. Vooraf was er duidelijk wel een plan: Bauke in de top 10. Nu bleek ook Ten Dam dit doel te gaan halen. Logisch dat men probeerde beide mannen daar te houden. Slechts door pech, de val van Ten Dam, de ziekte van Mollema, zakten ze wat weg.

Maar goed, of ze tijdens de wedstrijd snel kunnen schakelen en hun tactiek kunnen wijzigen is een andere. Want ze hebben ook wel wat geluk gehad. Als het peloton de dag na de Alpe gas geeft op de Glandon is Bauke gezien en is zijn klassement weg. En Belkin heeft tijdens de tour geen moment geprobeerd voor een ritzege te gaan. Al gaat de misschien wel niet samen met klassementsambities als je geen grote topper zoals een Froome of Contador in de ploeg hebt.

Wel vond ik ook de teambesprekingen erg knullig overkomen, daar hoef je geen tactisch brein voor te in om dat te kunnen. Verhoeven kwam ook niet al te intelligent over, maar ik denk dat zijn koersinzicht en jarenlange ervaring toch wel waardevol zijn.
Laatst gewijzigd door magoo op 08 sep 2013 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 08 sep 2013 14:17

@blijdatikrij kun je met name je eerste post in dit topic eens uitleggen? Ik snap er helemaal niets van. Je bent duidelijk niet gecharmeerd van de ploeg en/of de renners maar snapt wel dat ze in buitenlandse team floreren? En een docu die WEL reclame is, is per definitie slecht, want dan is het geen journalistiek meer. Je haalt je eigen woorden nogal onderuit dus,.
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 sep 2013 14:40

Interessante documentaire, met tenenkrommende momenten.
Ik ben bang dat Verhoeven voor zijn baan mag vrezen, wat een krommunicatie.
De man komt niet verder dan "chapeau" en "klasse".
Er gaat heel wat langs hem heen (het verplaatsen van de finish in de eerste etappe), de renners zijn slecht op de hoogte van de verschillende rollen, en hij is niet in staat in de wedstrijd duidelijk te verwoorden wat hij wil.

Het positieve is natuurlijk dat hier heel wat te winnen valt voor de ploeg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
teissie
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 aug 2010 18:13

Gebruikersavatar teissie 08 sep 2013 14:47

Ik vind het wel grappig dat iedereen maar blijft Rabo/Belkin bashen, wat er ook gebeurd. Ze hebben een redelijke tour gereden, nog een mooie coup gepleegd in de waaier etappe, maar nee het is allemaal niet goed. Iedereen denk het beter te kunnen dan de ploegleiders.

Inderdaad komen niet alle ploegleiders even gevat en vlug over, maar misschien is er sprake van een camera effect?

Ik vind het in ieder cool dat ze deze docu hebben gemaakt. En het lijkt wel als of er een redelijk chemie is in het de ploeg, volgens mij is dat ook best belangrijk.
Ja ik heb een fiets Tumblr

Plaats reactie