Over de wielersport en zijn beoefenaars.

RTL 7: D. Nelissen

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 22 jan 2013 11:21

Thijs Zonneveld schreef: Een beetje fatsoen
Danny Nelissen was een klootzak. Een teringlijer. Een lafaard. Een smeerlap. En hij moest maar kanker krijgen. Hij had het namelijk gewaagd om te bekennen dat hij doping heeft gebruikt.

Blijkbaar maakt het veel los, zo'n dopingbiecht. Te veel, misschien wel. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar een ander mens kanker toewensen is een mening te veel. Laat me duidelijk zijn: ik ben geen vriend van Nelissen en ik wil hem niet de hand boven het hoofd houden. Maar alle stront die hij over zich uit krijgt gestort heeft hij niet verdiend.

Ja, Nelissen heeft iets gedaan wat niet mag. Ja, hij heeft er over gelogen. En ja, hij bekent een jaar of vijftien te laat. Maar hij had ook zijn mond kunnen houden. Hij had ook met een zak chips op de bank kunnen zitten kijken hoe zijn ex-collega's verzuipen in een moeras van spuiten, pillen en dubieuze doktoren.


Uitgefoeterd


Hij had ook in de rij bij de Appie om de hoek kunnen staan zonder dat mensen hem aan kijken alsof hij in hun brievenbus had gepist. Hij had er ook voor kunnen kiezen om niet te worden uitgefoeterd door zijn vader aan wie hij had beloofd met zijn poten van de dope te blijven.

Twee maanden geleden stelde ik Nelissen de vraag die ik de afgelopen maanden aan tientallen (ex-)renners, ploegleiders, verzorgers en artsen heb gesteld: of hij mee wilde werken aan een groot onderzoek naar doping. Nelissen had nee kunnen zeggen. Of me kunnen uitlachen. Of kunnen wijzen naar anderen. Maar dat deed hij niet.

Hij besloot om te praten, en niet zo'n beetje ook. Hij nam verantwoordelijkheid voor zijn eigen daden. En vooral: hij probeerde een nieuwe generatie wielrenners te helpen omdat die het volgens hem niet verdienen om tot in lengte van dagen te worden achtervolgd door de schaduw van een rot verleden.


Geen Armstrong


Danny Nelissen is geen Lance Armstrong. De enige overeenkomst is dat ze dopinggebruik opbiechtten voor een tv-camera - veel verder gaat de vergelijking niet. Nelissen heeft geen andere renners onder druk gezet, hij heeft geen doping verstrekt, hij heeft geen mensen kapotgemaakt omdat ze de waarheid spraken.

Er ligt geen rapport van duizend pagina's dat hem dwingt om te bekennen. Hij is geen multimiljonair geworden dankzij dopinggebruik en hij heeft er geen Tours mee gewonnen. Hij was een gewone renner die dezelfde keuze maakte als talloze andere renners van zijn generatie.

Nelissen probeert het pad te effenen voor de oud-collega's die ooit dezelfde keuze hebben gemaakt als hij, samen met renners als Thomas Dekker en Marc Lotz. Dat doet hij op zijn eigen manier. Daar kun je van vinden wat je wilt, maar volgens mij hoeft dat niet gepaard te gaan met ziektes.

Van een beetje fatsoen is nog nooit iemand doodgegaan.

Van kanker wel.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 22 jan 2013 11:47

Karl66 schreef:De aanpak werkt, want volgens de insiders is het wielrennen veel schoner dan het geweest is. Ze moeten alleen wel voorkomen dat ze weer in het moeras wegzinken als er een nieuw, niet te traceren middel in het peloton opduikt. En daar heb je die openheid voor nodig.
Zoveel druk op jan raas zetten dat hij gaat flippen is bewust willen en wetens je wielerploeg richting de doping drukken. Dat is iets heel iets anders dan de andere kant opkijken.
Do kin der mar druk mei weze

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 22 jan 2013 12:41

mrcoffee schreef:
Thijs Zonneveld schreef: Een beetje fatsoen
......
Van een beetje fatsoen is nog nooit iemand doodgegaan.

Van kanker wel.
+1!!!
Mensen zijn zo makkelijk met veroordelen: dat zou IK nooit gedaan hebben. MIJN kind doet zoiets niet... Dat soort praat. Ik wil niks goedpraten, maar ga eerst maar eens in de schoenen van een ander staan voordat je weet hoe je zelf zou handelen.
Afbeelding

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 22 jan 2013 12:42

Ik hoop niet dat het geld was wat hem naar de RTL heeft geleid. Het was af en toe schrijnend om naar te luisteren met Genee en Jakobs. Hij ging echt doorvragen op de verkeerde dingen. Nelissen was duidelijk bereid om zijn hele verhaal te doen en dan heeft het totaal geen zin om de 'strijd' aan te gaan. Geef die jongen dan een platform om goed zijn verhaal te doen, tot in details.

Vond het bizar dat hij niet doorvroeg over de KNWU en de UCI toen Nelissen vertelde dat hij ze niet kon bellen. Als zoveel renners ruimte hadden om te gebruiken lag het probleem dus niet bij de renners zelf. Er was geen scheidsrechter op het veld.

Na-effect van de aanvallende manier van Genee is dat andere renners idd niet staan te trappelen om hun verhaal te doen. Zeker niet bij hem. Ze willen begrepen worden niet aangevallen.

Als tv-maker zag ik trouwens dat er regelmatig geknipt is in de uitzending. Vraag me af of dat alleen was om tijd te winnen want ik heb echt enorm veel dubbelingen gehoord die er ook uit konden.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 22 jan 2013 13:07

Danny kan ook makkelijk praten. Zijn daden zijn verjaard. Boogerd zal met die reden mogelijk nu zwijgen en eerst de verjaring afwachten. Anderzijds hebben nu al zoveel mensen gepraat (Thomas Dekker, Mark Lotz, Steven de Jongh, Danny Nelissen), je gaat dit niet lang droog houden.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 22 jan 2013 14:36

Volgens het AD wil ook Erik Dekker er geen woord over zeggen. Bij hem gaat die omerta door.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2013 14:51

benvdv schreef:
Vond het bizar dat hij niet doorvroeg over de KNWU en de UCI toen Nelissen vertelde dat hij ze niet kon bellen.
.
Hij had het veel te druk met zijn gezaag over Rabo en Boogie.
Less is bore

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 22 jan 2013 14:53

marconi schreef:Volgens het AD wil ook Erik Dekker er geen woord over zeggen. Bij hem gaat die omerta door.
Kan me best voorstellen dat Dekker een beetje moe wordt van al die journalisten die opbellen. Hij heeft nog veel te verliezen. Het is natuurlijk wel logisch dat Dekker gebeld wordt voor een reactie na deze nieuwe feiten maar verwacht iemand nu echt dat hij dan even aan de telefoon gaat bekennen bij zo'n journalistje..?

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 22 jan 2013 15:30

lvgh schreef:
marconi schreef:Volgens het AD wil ook Erik Dekker er geen woord over zeggen. Bij hem gaat die omerta door.
Kan me best voorstellen dat Dekker een beetje moe wordt van al die journalisten die opbellen. Hij heeft nog veel te verliezen. Het is natuurlijk wel logisch dat Dekker gebeld wordt voor een reactie na deze nieuwe feiten maar verwacht iemand nu echt dat hij dan even aan de telefoon gaat bekennen bij zo'n journalistje..?

wat bedoel je nu met zo'n journalistje...?
hij of zij doet toch gewoon zijn / haar werk en vraagt wat er gevraagd moet worden
als de journalistjes het niet doen is het niet goed, als ze het wel doen is het niet goed
als die mevrouw Oprah te lief is, is het fout. als de presentator doorvraagt is het niet goed
soms ben ik een beetje de draad kwijt
O ja en vergeet niet dat televisieprogramma's niet gemaakt worden voor de fietsliefhebber, maar voor een ietsje groter publiek...
Allard

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 22 jan 2013 16:01

De journalisten die bij het AD werken zijn niet bijzonder goed ingevoerd in het wielrennen. Als ze dan alleen maar aan de lijn hangen om te vragen of je doping hebt gebruikt raak je dat wel zat lijkt me. Dat tendentieuze stuk laatst waarin ze al die wielrenners die in 98-05 actief waren gingen opbellen zal ook niet echt meehelpen. Als er een paginagroot artikel over wielrennen in die krant staat is de kans groot dat het over doping gaat.
Je zag gisteren ook dat Nelissen werd aangevallen op de verkeerde onderwerpen, gewoon omdat Genee te weinig van wielrennen weet, bijv. bij de suggestie dat het onmogelijk zou zijn dat je als wielrenner niet op de hoogte bent van het dopinggebruik van je ploeggenoten omdat je immers alles bespreekt. Dan mag het voor een breed publiek zijn maar dan begrijp ik ook dat je voor datzelfde brede publiek niet wilt bekennen omdat er toch weinig begrip en verstand is voor situatie en nuances.

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 22 jan 2013 16:14

Zit het nu te kijken, maar ben t na 10 minuten al zat aan t worden. Vooral omdat Genee volgens mij meer met zichzelf bezig is, door bepaalde vragen te stellen, ipv DN z'n verhaal te laten doen en door te vragen bij hetgeen we willen weten.

Belooft wat voor zo als ik de andere reacties hier lees..
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 22 jan 2013 16:42

materialist schreef:
Karl66 schreef:De aanpak werkt, want volgens de insiders is het wielrennen veel schoner dan het geweest is. Ze moeten alleen wel voorkomen dat ze weer in het moeras wegzinken als er een nieuw, niet te traceren middel in het peloton opduikt. En daar heb je die openheid voor nodig.
Zoveel druk op jan raas zetten dat hij gaat flippen is bewust willen en wetens je wielerploeg richting de doping drukken. Dat is iets heel iets anders dan de andere kant opkijken.
Alleen is het niet de oorzaak. De oorzaak is dat een aantal italiaanse renners een nieuw dopingproduct hadden gevonden dat niet opgespoord kon worden en waar zij veel voordeel van hadden. De druk die andere sponsors en ploegen als gevolg daarvan uitoefenden was niet de oorzaak maar een gevolg.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie