Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Sorry maar voor mij blijft Lance Armstrong een held

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 dec 2020 16:44

Je moet ze voor de lol lezen met de wetenschap van nu.... :lol:
Less is bore

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 27 dec 2020 17:56

daniel1975 schreef: 27 dec 2020 16:44 Je moet ze voor de lol lezen met de wetenschap van nu.... :lol:
Dat geldt denk ik over een tijdje ook voor een aantal topics op dit forum.

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 27 dec 2020 18:47

ric schreef: 27 dec 2020 15:43 Iemand belangstelling?
Mag weg na zolderopruiming.
Gratis af te halen.
Stuur maar pb bij interesse.
Stuk voor stuk fantastisch leesvoer, echte aanraders.

bankrenner
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 mei 2015 11:10

bankrenner 24 sep 2021 13:43

Mart Smeets:

“Eind vorig jaar mailde ik Lance Armstrong voor een interview. Ik wil graag weten hoe hij in het leven staat en hoe hij terugkijkt op zijn carrière. En vermeldde dat een excuus ook wel op zijn plaats zou zijn. Hij repliceerde dat hij wel wilde praten, maar dan zonder microfoon of camera. Tja, dan houdt het op voor mij. Nog steeds vraag ik me af hoe het mogelijk was dat hij zo lang en zo overtuigend heeft kunnen liegen. Dan moet je ofwel héél slim zijn, ofwel héél dom. En in zijn geval is het ongetwijfeld het eerste. Zelfs de FBI kon in zijn eerste onderzoek niets bewijzen, maar zijn ploegmaats brachten hem ten val. Op een heel gemene manier. De speurders trokken onder meer naar George Hincapie. Hi George, nice house and car you have. Zou je dat allemaal willen houden? Of biecht je op dat je jarenlang de naald in de kont van jezelf en Lance hebt gestoken? Datzelfde manoeuvre hebben ze met Bobby Julich, Tyler Hamilton en Floyd Landis uitgevoerd. Met de vrijspraak als beloning doorbraken die coureurs de omerta.”
“Heel toevallig ben ik erachter gekomen waarom die kerels zich zo gepakt voelden door hun boss. Lance was met de vrouw van Hamilton naar bed was geweest. En zij was niet de enige rennersvrouw waarmee Lance iets gedaan had. Zo zou die goedige Levi Leipheimer op de telefoon van zijn vrouw amoureuze boodschappen van Lance hebben aangetroffen. Natuurlijk denken die gasten: Jij laat mijn vrouw alle kanten van de kamer zien, nu is het mijn moment. Ik kan dit niet bewijzen en schrijf duidelijk op dat het hearsay is (van horen zeggen, red.), maar deze informatie komt echt uit de inner circle van Lance. Armstrong is het ultieme alfamannetje uit de sportgeschiedenis.”
“Onze interviews waren gevechten met woorden, maar blijkbaar vertrouwde hij me. Lag het aan mijn kennis van de Amerikaanse sportcultuur? Bovendien kenden we mekaar al heel lang. Al in 1992 had de Amerikaanse ploegleider Jim Ocowicz me aan Lance voorgesteld: Mart, I want you to meet the next great cyclist. And Lance, this is a very important journalist. Na zijn wereldtitel van 1993 zocht ik hem thuis op in Austin. Hij en Steve Bauer trainden doorheen die eindeloze landschappen. Omdat de cameraman anders zijn werk niet kon doen, kroop ik voor de eerste en meteen ook de laatste keer achter het stuur van een wagen. Ik heb geen rijbewijs, vandaar. Armstrong wist dat en speelde voortdurend met mijn kl*ten. Mart, Mart... Look out, police! Na afloop van de training trokken we naar een lokale kroeg, met Bauer en de cameraman erbij. Vier kerels aan een tafel voor een portie ordinaire mannenlol, lallend over de tieten en de kont van de aanwezige dames. In die streken beoordeel je een vrouw op haar rondingen en hoe snel je ze in bed krijgt. Ik wist niet dat ik die platheid in me had, maar Armstrong en Bauer haalden dat in me naar boven.”
“Na zijn ziekte ben ik een keer of drie bij hem thuis geweest. Mijn vrouw was daarbij. Dan zei hij tegen haar: Karen, how can you love this guy? Dat was zijn humor. “Vergis je niet, vrienden waren we nooit. Maar ik vreesde hem niet. Kiss my ass, Lance. Who the fuck do you think you are? Hij heeft me een keer voorgesteld aan Sheryl Crow met de woorden: This is Mart, he knows more about music than about cycling. En ik repliceerde met Fuck you. Sheryl reageerde geschokt, maar het was uiteraard tegen hem bedoeld.”
“Ik wist dat hij de boel belazerde, maar ik kon het niet bewijzen. Nog steeds voel ik me gepakt door Armstrong. Dat had ik ook met Michael Boogerd. Niet door Thomas Dekker, die voor mij simpelweg een dom kieken is. Het Nederlandse publiek heeft mij in zijn val meegetrokken. Ik had moeten bewijzen hoe rot de koers was. Mijn Belgische, Franse of Duitse collega’s kregen die verwijten niet, hoor . Sommige Nederlandse journalisten meenden zelfs dat ik mee in het complot zat. Alsof ik die naald in Armstrongs kont stak. Ik ben een apparaat geweest in zijn propaganda-industrie. Als je weet wat sommigen naar binnen hebben gewerkt, daarmee kan je een olifant op een kabel over Niagara Falls sturen. Als ik mijn leven als sportjournalist onder één noemer zou moeten samenvatten, is het: naïef. Ik ben 40 jaar lang bedrogen geweest. En door Armstrong nog het meest.”

Lance blijft een "held"

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 24 sep 2021 13:48

Lance was en is een lul, sorry voor het taalgebruik.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 24 sep 2021 14:05

Sjees, die laatste alinea. Als iemand lang in de onschuld van Lance is blijven hangen, was (is?) Smeets dat.

Met z'n 'ik wist dat hij de boel belazerde'.....
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 24 sep 2021 14:29

Maar voor Mart geldt toch altijd al zijn eigen 'waarheid'?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 sep 2021 15:05

Mart Smeets schreef: 24 sep 2021 13:43.....Als ik mijn leven als sportjournalist onder één noemer zou moeten samenvatten, is het: naïef.
Een hele boterberg op z'n hoofd. Hetzelfde geldt voor Verbruggen. Wat een stelletje verschrikkelijk zalvers. :cry:
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 24 sep 2021 15:44

Is dat artikel van Smeets recent?

Anyway, ik denk dat we allemaal wel tot op zekere hoogte een beetje naïef zijn geweest. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat hij omwille van zijn eigen carriere (lees: toegang tot die sporters) de naïeverik heeft gespeeld.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 sep 2021 17:17

nespresso schreef: 24 sep 2021 15:44 Is dat artikel van Smeets recent?
Neen, van 2017.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 24 sep 2021 21:06

Kiekeboe schreef: 24 sep 2021 17:17
nespresso schreef: 24 sep 2021 15:44 Is dat artikel van Smeets recent?
Neen, van 2017.
je zou zeggen dat hij toen minder seniel zou zijn dan nu...

Armstrong heeft wel een vrij aanwezige cluster B persoonlijkheid(stoornis) denk ik. Maar Mart Smeets doet er weinig voor onder zeg, als ik dit zo lees....

Maar, misschien is hij veranderd ? :)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 sep 2021 06:50

Cluster B spoort niet met de slimme geraffineerde aanpak van Lance. Hij was gewoon de slimste, de beste, in alles. Meteen ook de reden voor de wraak van de "mediocres".

Plaats reactie