Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Sorry maar voor mij blijft Lance Armstrong een held

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 apr 2018 12:20

Toch is de overeenkomst dat ze meer slachtoffer van het systeem waren. Merckx en Zoetemelk gebruikten omdat het niet als een ernstig feit werd gezien, eerder als burgerlijke ongehoorzaamheid. Virenque kwam al op jonge leeftijd in een beruchte ploeg terecht in een tijd dat epo niet op te sporen was (tenzij het in je auto ligt). Armstrong heeft zich opgewerkt tot grote speler in het dopingnetwerk van US postal.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 apr 2018 13:09

Ernie C. schreef: 13 apr 2018 12:20 ...Merckx en Zoetemelk gebruikten omdat het niet als een ernstig feit werd gezien, eerder als burgerlijke ongehoorzaamheid. ...
Dat is idd een goede opmerking: er wordt wel gezegd dat de tijdsgeest harder straft of zalft. Maar het geldt ook voor de gebruikers. Het is voor hen ook een moelijkere of makkelijkere morele overweging om wel of niet te gebruiken.

Uiteindelijk hebben de dopinggebruikers het voortbestaan van hun ploeg of het wielrennen in zijn geheel op de helling gezet. Sponsors stoppen owv het risico een slecht imago te krijgen, tv zenders stoppen uitzendingen van de sport omdat het toch enkel bedrog is.

Alle gebruikers hebben altijd de straffen afgewogen tov de winst die te halen viel.
En het is nog niet zo lang dat de straffen idd zwaarder zijn geworden. Maar iedere renner wist steeds waar hij aan toe is.

Walter

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 apr 2018 14:24

Precies en als het puur de sportieve fraude was vind ik bij straf voor Amrstrong veel te hoog en uit propoprtie.

Ik merk dat ik het meer terrecht vind omdat hij andere mensen bewust kapot heeft gemaakt om welke reden dan ook.

Vorige pagina werd VW aangehaald, wat te denken van de credit crisis duizenden (onzichtbare) doden en niemand gestraft, sterker ze zijn weer begonnen, over vijf jaar weer doffe ellende en duizenden doden, maar geen straffen alleen gevulde zakken. Dat is wat mij betreft nogsteeds hele andere koek dan een dopingspuitje pakken met een spelletje.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 13 apr 2018 21:25

walter- schreef: 12 apr 2018 20:37
Je hebt duidelijk geen idee hoe het er aan toe gaat als het over groot geld gaat (zowel in bedrijfswereld als politiek). Je gelooft blijkbaar op een naieve manier in een soort ethiek die hier een stokje voor zou steken. Een hopeloos europees kantiaanse visie die niet (meer?) strookt met de realiteit. De wereld is nu eenmaal niet wat je wil dat hij is.


En ik begrijp dat je dat bewondert...: ik niet.
Absoluut niet, maar ik slaag er (in tegenstelling tot jezelf blijkbaar) niet in om mezelf blaasjes wijs te maken. De werkelijkheid heeft nu eenmaal kanten die afschuwelijk zijn. Dat gaat niet weg door te doen alsof het er niet is.

je bedoelt dat je de doodstraf terug wil invoeren?
je kan toch vergelijken met tijdgenoten? Landys, musseeuw, rest ploeg US postal,...: ivgl daarvan lijkt me zijn straf fair.
Ik begrijp niet waar je dat haalt (is natuurlijk onwaar), maar ik veronderstel dat je toch weet wat de term positief recht betekent. Er is nu eenmaal een dynamiek in recht.

Ik ben het niet met je eens dat de straf fair is in vergelijking met anderen. Het is duidelijk dat hier gaat over het stellen van een voorbeeld. Het subject is hier dan slachtoffer van.

wie mag blijkbaar geen straf krijgen?
Er zit idd wel altijd een subjectief kantje aan straffen. Maar nogmaals: in verhouding met zijn tijdsgenoten lijkt me zijn straf correct. Wie van zijn tijdgenoten vind je dat voor hetzelfde dan armstrong minder gestraft is?
Meen je dat nu, ongeveer de helft van het peloton heeft na z'n carrière toegegeven doping gebruikt te hebben. Hoeveel zijn er met terugwerkende kracht hun overwinningen ontnomen, prijzengelden teruggevorderd etc.??

Dat is idd een goede opmerking: er wordt wel gezegd dat de tijdsgeest harder straft of zalft. Maar het geldt ook voor de gebruikers. Het is voor hen ook een moelijkere of makkelijkere morele overweging om wel of niet te gebruiken.
Hier heb je wel een punt, tegelijkertijd toon je aan dat de tijdsgeest de zeden verandert.

Uiteindelijk hebben de dopinggebruikers het voortbestaan van hun ploeg of het wielrennen in zijn geheel op de helling gezet. Sponsors stoppen owv het risico een slecht imago te krijgen, tv zenders stoppen uitzendingen van de sport omdat het toch enkel bedrog is.

Dit is gewoon onzin. Het kan zijn dat die perceptie bij jou leeft, maar het wielrennen is na virenque, na armstron, na vino, na ricco, na .... populairder dan ooit.
Er is nog nooit zoveel geld rondgegaan in het wielrennen als nu, er is nog nooit zoveel wielrennen op tv geweest als nu. Nogmaals, het kan zijn dat voor jou dit 'bedrog' de waarde voor het wielrennen ondermijnt, voor de massa is dit duidelijk niet het geval en als je de afgelopen weken de commentaren van de wielrenners over LA in de ronde hoort, dan is dat voor hen ook niet het geval.
Voor de duidelijkheid: als er competitief sport is dan is er poging tot bedrog, altijd, vroeger en nu en ook in de toekomst. Als je de docu over 100 jaar tour de france bekijkt, is er één constante; vanaf dag 1 wordt er op alle mogelijke manieren gefoefeld. Van het nemen van de trein, over doping tot het hangen aan wagens, loden bidons,....tot misschien wel het gebruik van motortjes in de fiets?

Alle gebruikers hebben altijd de straffen afgewogen tov de winst die te halen viel.
Of alle gebruikers daar goed over nagedacht hebben weet ik niet. Bij LA zal dit wel gebeurd zijn, gezien de goede organisatie van hun systeem. Je kan natuurlijk niet alle variabelen controleren.

En het is nog niet zo lang dat de straffen idd zwaarder zijn geworden. Maar iedere renner wist steeds waar hij aan toe is.
Dat klopt niet natuurlijk, de regels gelden niet voor iedereen of tenminste niet in dezelfde mate. Zie bvb recente ontwikkelingen bij Sky.

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 20 apr 2018 10:27

Armstrong heeft zijn rechtszaak afgekocht: http://www.cyclingweekly.com/news/lates ... ial-376971

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 20 apr 2018 11:08

Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 apr 2018 12:57

Als hij deze zaak voor dat luttele bedrag kon afkopen dan zal de claim van 100 miljoen niet zo heel solide geweest zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 apr 2018 15:06

Toch mooi 1,25 miljoen voor Landis. Daar kun je aardig wat zakjes medicinale marihuana voor kopen...
Campagnolo Ultra Dork

pufpuf
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 03 jun 2011 22:43

pufpuf 25 mei 2019 11:30

https://www.theguardian.com/sport/2019/ ... ge-a-thing

Tsja...hij zou het in ieder geval gewoon weer op de zelfde manier doen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 mei 2019 18:11

Om het zijn gedrag inderdaad voor zichzelf te rechtvaardigen. TS praat het ook goed “omdat iedereen gebruikte”.
Het probleem is dat vele mooie renners door ons niet gekend zijn omdat de rest de hele kluit liep te bedonderen. Kijk opgeschoonde touruitslagen maar na. Zowat de hele top 10 kan worden geschrapt in menig jaar.

Armstrong heeft zaken veranderd door zich alleen op de tour focussen wat voorheen niet gebeurde. De hogere tred heeft hij geïntroduceerd. Maar vooral heeft hij heel veel kapot gemaakt. Zo iemand een held noemen doet mij hopen deze persoon en diens moraliteit nooit tegen te komen. Niet mijn soort mensen zeg maar..

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 27 dec 2020 15:43

Iemand belangstelling?
Mag weg na zolderopruiming.
Gratis af te halen.
Stuur maar pb bij interesse.
Bijlagen
76C5E628-105D-4D82-AA84-777EC516D87C.jpeg
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 dec 2020 16:11

ik zeg, ritueel verbranden :shock:
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie