Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Waarom doortrappers op de piste?

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 06 aug 2012 19:44

Tijdens de olympische spelen is er weer genoeg aandacht en zendtijd voor het baanwielrennen. Dit zeer tot mijn genoegen. Superprestaties en geweldig materiaal zie ik daar. Wat ik me nu afvraag is waarom deze fietsen doortrappen, en waarom zijn de fietsen niet uitgerust met derailleur?

Buiten de regelementen zal hier waarschijnlijk wel een goede reden voor zijn, maar ik kan me er geen indenken.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 06 aug 2012 19:47

Denk eens andersom. Waarom wel?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 aug 2012 20:03

met mijn beperkte baan kennis:

Doortrappers zorgen ervoor dat je altijd druk op je pedalen houdt en zo ook druk op je wielen houdt. Je slipt hierdoor minder snel weg.
Remmen zijn niet nodig. Er zitten geen 'bochten' in de baan. Ook geen stopichten en iedereen rijdt dezelfde kant op. Remmen zou het alleen maar gevaarlijker maken.
Live fast; die young. mijn blog

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 06 aug 2012 20:45

De bochten zijn behoorlijk stijl en de druk van de pedalen halen om te schakelen zou al direct een valpartij veroorzaken, doordat de renner naar beneden glijd. Remmen is uiteraard nog gevaarlijker.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 06 aug 2012 21:28

Volgens mij zijn er meerdere manieren waarop het uitgelegd wordt.
Hoe het ons bij een clinic werd uitgelegd was dat je met een vrijwiel een rem nodig hebt, en je met een rem veel sneller kunt remmen, en je dan dus anderen achterop je kunt laten klappen.
Met een doortrapper kun je (beperkt) remmen met je benen, dus niet zo abrupt, waardoor anderen tijd hebben om om je heen te sturen.
Dat er geen derailleurs en versnellingen zijn lijkt me gewoon onderdeel van de sport, je moet dus tactisch je verzet kiezen om de race mee te rijden. Je kunt dus min of meer kiezen tussen snelle versnelling of hoge topsnelheid.
Overigens bedenk ik me nu dat je met een derailleur op een doortrapper misschien ook helemaal niet op je benen kunt remmen, omdat je dan je derailleur zou mollen.

Dat van die druk op de wielen klopt volgens mij niet helemaal, want hoewel je trappers wel door blijven draaien zolang je wiel draait hoef je nog geen kracht op de pedalen te zetten. Wat je in de bocht houdt is de snelheid en de middelpuntvliedende kracht die
daar uit voortkomt.

Peter1379
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 aug 2012 09:46
Locatie: Ede

Peter1379 07 aug 2012 08:07

En een sur place boven in de baan is (denk ik) met een doortrapper minder moeilijk dan met een freewheel

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 07 aug 2012 09:53

vermeulen schreef: Dat van die druk op de wielen klopt volgens mij niet helemaal, want hoewel je trappers wel door blijven draaien zolang je wiel draait hoef je nog geen kracht op de pedalen te zetten. Wat je in de bocht houdt is de snelheid en de middelpuntvliedende kracht die
daar uit voortkomt.
Klopt, maar je moet die snelheid wel onderhouden en dus druk houden. Zelfs met een doortrapper zul je merken dat je wiel al snel naar beneden gaat schuiven als je de druk van de pedalen af haalt in de bocht, ook op hogere snelheid.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 aug 2012 12:03

Peter1379 schreef:En een sur place boven in de baan is (denk ik) met een doortrapper minder moeilijk dan met een freewheel
Dat is zeker waar, maar de reden dat er op de baan met doortrappers wordt gereden is natuurlijk gewoon omdat het in de regels staat. Met een fiets met versnellingen en remmen zou je vast ook een wedstrijd kunnen houden. Sterker nog, er is 1 klassieker waar de finish traditioneel op de wielerbaan is ;-) Wordt wel link als er plots hard wordt geremd voorin en jij nog bovenin de bocht zit denk ik. Wel een vrijloop en geen remmen is niet zo'n goed plan, dan heb je bij vertragen totaal geen controle over de snelheid namelijk
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 aug 2012 12:10

Jawel, gewoon met je voet op de achterband!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie