Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wedstrijdfietsen

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 mar 2012 22:24

Ik kan me haast niet voorstellen dat al die frames tijdens paris roubaix gebroken zijn. En dan vooral op de manier waarbij je die meteen merkt. ( dan moet er dus minstens een behoorlijke scheur zitten. ) Het kan wel zijn dat alle frames na inspectie kleine haarscheurtjes vertoonden etc. Maar als dit zo was waarom zouden we hier dan niets over hebben gehoord. Dat zou dan toch niet alleen zijn omdat merckx dit stil wil houden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 mar 2012 22:51

Om te voorkomen dat dit opeens een Specialized-topic wordt...
de zwarten schreef:bizarre bouwsels (al dan niet voor 1 koers)
Mijn favorieten (maar ik denk dat jij één van deze fietsen zelf ook al in gedachten had ;) )

In de categorie: "voor 1 koers" ook al was het een volkomen mislukt concept...

Afbeelding

En voor meerdere tijdritten: ook geen wonder van stijfheid maar gewoon vanwege de fantastische vormgeving (en met voldoende EPO ga je toch wel hard)...

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 23 mar 2012 09:18

Afbeelding

De mooiste fiets ooit, geloof niet dat dit nog ooit overtroffen wordt.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 23 mar 2012 10:31

Wat mij vooral interesseert is hoe kleine merken toch grote wedstrijden winnen. Dit sterkt me altijd in de gedachte (wijsheid?) dat de fiets het verschil echt niet maakt. Als er dan eentje zijn fietsensponsor de hemel inprijst (zoals Terpstra), dan kijk ik ook even meewarig.
Enkele voorbeelden:
Freire wordt WK op een Olmo in 99;
Vandenbroucke die op een MBK L-B-L wint (gebouwd door Cyfac);
Hamilton die met een rebadged Parlee rijdt ipv een look;

Nóg interessanter is het als renners met simpele onderdelen rijden die verre van 'top of the bill' zijn (dan wordt het allemaal al een stuk relatiever als we het hebben over de verschillen in Record en Super record):
Marianne Vos die op een ultegra groep WK wordt;
Gilbert die enkele van zijn grootste successen haalt op een Canyon alu frame;
Van Petegem die Parijs-Roubaix wint met een stalen voorvork...
Iemand van Topsport Vlaanderen die in een kermis koers op Khamsins reed...

Noem mij een fan van traditie, maar voor mijn part mogen ze vanaf vandaag, net zoals in de Keirin, allemaal starten met een stalen frame en lage alu wielen met minimum 32 spaken. ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

eelcoz

eelcoz 23 mar 2012 10:38

de zwarten schreef:Nóg interessanter is het als renners met simpele onderdelen rijden die verre van 'top of the bill' zijn (dan wordt het allemaal al een stuk relatiever als we het hebben over de verschillen in Record en Super record):
Er zullen toch niet echt mensen zijn die denken dat het ook maar iets uitmaakt of je met Record of SuperRecord rijdt (behalve in je portemonnee)?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 23 mar 2012 11:03

Ik denk dat het meest gebruikte frame dat werd overgelakt om het op de sponsorfiets te laten lijken een TVT was. Zelfs tour winnaars reden op een TVT waar een ander merk op stond.
Ach, ik zeg ook maar wat

wvm-rv
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 jan 2007 16:31

wvm-rv 23 mar 2012 15:44

thestudent schreef:Ik kan me haast niet voorstellen dat al die frames tijdens paris roubaix gebroken zijn. En dan vooral op de manier waarbij je die meteen merkt. ( dan moet er dus minstens een behoorlijke scheur zitten. ) Het kan wel zijn dat alle frames na inspectie kleine haarscheurtjes vertoonden etc. Maar als dit zo was waarom zouden we hier dan niets over hebben gehoord. Dat zou dan toch niet alleen zijn omdat merckx dit stil wil houden.
Ik heb het gehoord van diverse deelnemers aan Paris Roubaix,
Trouwens voor de voorjaarsklasiekers werd steeds gemeld dat het contract van Boonen na de klasiekers zou geevalueerd worden, maar hier is achteraf geen woord over gerept.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 mar 2012 19:20

Dat laatste zal wel uit de mond van Lefevre gekomen zijn. De beste man heeft al jaren een zeer vreemde manier van motiveren van z'n renners.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 mar 2012 19:31

Naja als het wel zo is kan ik ook wel geloven dat tommeke blij is met zijn niet uit elkaar vallende specialized.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 23 mar 2012 22:10

remmiedepemmie schreef:
de zwarten schreef:@ wvm-rv (of anderen): kan je bevestigen dat Boonen in het Bos van Wallers aan de kant stond met framebreuk?

Zeg het maar, lijkt de ketting.

http://www.youtube.com/watch?v=0O0wrfccGfw" onclick="window.open(this.href);return false;
Boeiende video. Tussen 1.17 en 1.24 lijkt hij de schade door te geven aan de ploegauto. Het klinkt als "Halverwege [....?]. Hulp. Kapot. Tom."
Of beeld ik me wat in?

joren
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 jul 2005 14:16

joren 23 mar 2012 22:16

ik heb ne velo nodig . halverwege fiets kapot tom en daarna vraagt hij nog een : fitte (wilfried peeters) hoort gij mij

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 23 mar 2012 22:27

Ah inderdaad, "ik heb ne velo nodig" (na eerst de ontlading op 1.12). Wat hij na "halverwege" zegt, is me toch nog niet helemaal duidelijk ('fiets' zou toch raar zijn, daar hij het eerst een 'velo' noemt). Een kettingprobleem zou hij toch ook zelf snel opgelost moeten hebben.

Plaats reactie