Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrennen op tv

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 06 feb 2012 18:39

Er was ooit een topic over wielerprogramma's op tv maar helaas nergens meer terug te vinden daarom maar een nieuwe aangemaakt.

Vanavond op Ketnet/Canvas een documentaire over het wk op de weg in 1990 om 21:10 uur

WK wielrennen
Deze vijfde reeks start met een verhaal over het WK wielrennen in Utsunomiya (Japan, september 1990). Voor wielerland België een wereldkampioenschap als een droom. Velen herinneren zich nog hoe de nummers één en twee, Rudy Dhaenens en Dirk De Wolf, bijna hand in hand over de aankomststreep reden.

Zwoegen
Hoe perfect was dit plaatje? En was de tol van een hele dag hard zwoegen de enige reden waarom Dirk De Wolf niet meer aandrong in deze eindsprint onder vrienden?
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 feb 2012 09:38

Ja gezien maar ik heb met dit soort docu's altijd een enorm dubbel gevoel.

Wetenschappelijk staat vast dat mensen erg onbetrouwbaar zijn als het gaat om herinneringen. Hoe verder terug hoe onbetrouwbaarder.
Dhaenens leeft niet meer en dan zie je in dit soort docu's toch dat het wat voorzichtig wordt beetgepakt. Niets dan goeds over de dode immers. Dus een beetje kritiek om het echt te laten lijken zoals de stuurfout.
Dirk De Wolf (wat ik trouwens een pracht vent vind) eet nog steeds van de wielersport. Dus teveel het nest bevuilen is in zijn geval niet handig.
Twee PDM bollebozen die best wel wat te verbergen hebben zullen het verhaal beslist veel mooier maken dan het eigenlijk is en vooral hete kooltjes uit de weg gaan.

Herinneringen zijn een valselijk iets. Na de oorlog zat immers iedereen in het verzet!

Overigens wat me nog het meest verbaasd heeft is dat ze in Belgie in dat jaar Dhaenens ook nog eens sportman van het jaar hebben gemaakt.
Dhaenens heeft in z'n regenboogtrui niet ene platte prijs gereden en daarmee een van de minst succesvolle wereldkampioenen.
Idd een WK met veel tragiek maar of we HET verhaal gehoord hebben betwijfel ik.

Wel mooi hoe Gayant en Lauritzen heel relax over "deze zaak" zaten te praten. Die gasten zagen er allebei trouwens nog goed uit!

Amusementswaard: 9
Mooie oude beelden: 8,5
Realiteitswaarde: 4

Voor liefhebbers van wielerhistorie verplichte kost!
Docu's van Monsere en die van Maertens uit deze serie staan bij mij echter ver bovenaan.

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 07 feb 2012 09:57

Zeker over die nog vrij recente periode is een objectieve 'historische' terugblik inderdaad erg moeilijk: te ver weg om nog met de neus op en ìn de feiten te zitten, te dichtbij om de nodige neutraliteit in acht te kunnen nemen. Verder blijf ik Belgasport wel erg boeiend gemaakt vinden - alleen was de aflevering van gisteren een sof, vooral omdat Dhaenens gewoon geen interessant figuur is: uiteindelijk zijn over hem maar twee belangrijke feiten te melden, nl. dat hij ooit (een beetje toevallig) wereldkampioen is geworden en dat hij te jong gestorven is. Beetje schraal, voor een documentaire van een uurtje...
(was denk ik ook de eerste keer dat ze haast een hele uitzending hebben moeten vullen met beeldfragmenten van één enkele wedstrijd!)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 feb 2012 10:06

Zoals m'n waarderinscijfers vond ik het ook dik de moeite. Maar Dhaenens was idd een heel saai figuur. Die zal ook echt niet veel vijanden hebben gehad.
Gelukkig hadden ze aan Dirk wel iemand dat als je daar een kwartje ingooit hij wel even gaat :-)

Maar laten we dit topic blijven gebruiken voor TV tips!

arjenv
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 09 sep 2008 02:10

arjenv 07 feb 2012 10:35

Voor de mensen die nu alweer verlangen naar de koers; vanmiddag 13:00, Tour du Qatar op Eurosport2! Go Thomas Dekker!

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 26 mar 2012 18:41

Vanavond op Ketnet/Canvas om 21:10 uur

Lucien Van Impe was een heel eind op weg om wielergeschiedenis te schrijven. Tot een botsing met een volgwagen roet in het eten gooide.

In 1977, één jaar na zijn triomf in de Tour, doet de Belgische wielrenner Lucien Van Impe opnieuw een gooi naar de eindoverwinning. Hij kiest hiervoor de zwaarste Alpenrit van de Ronde uit, naar de legendarische l'Alpe d'Huez. Even lijkt zijn poging succes te krijgen: hij rijdt virtueel in het geel.

Opzet
Een aanrijding met een volgwagen gooit echter roet in het eten en Van Impes offensief strandt drie kilometer voor de top. Boze tongen spreken van kwade opzet, of was het gewoon een moment van onoplettendheid van de chauffeur. Belga Sport zoekt het uit.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 26 mar 2012 20:08

Zojuist bij De Wereld Draait Door: eerst heet de E3 prijs volgens Matthijs "de ronde van Gent-Wevelgem" en vervolgens heeft Tom Boonen volgens hem "de ronde van Harelbeke" gewonnen. De naam "E3 prijs" werd niet genoemd :mrgreen:
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

vegeta
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 feb 2012 07:43
Locatie: kempen provincie anterpen

vegeta 26 mar 2012 21:07

belga sport op canavas gaat zo beginnen kijk er al naar uit

Gebruikersavatar
bianchi_ber
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 apr 2011 11:10
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 26 mar 2012 23:07

Was een mooie docu van Belga Sport. Een wielerstory die ik nog niet kende, en dat nog wel uit mijn geboortejaar! :D
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 27 mar 2012 00:05

Dan is dat ook niet zo gek :)
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

eelcoz

eelcoz 27 mar 2012 08:55

Vanaf vanmiddag Driedaagse van de Panne op Sporza. Aangezien ik met een vervelend virusje (fikse verkoudheid/griep?) thuis zit/lig, weet ik wel waar m'n tv vanmiddag op gaat.

carbonfire
Forum-lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 17 mei 2008 11:45

carbonfire 28 mar 2012 00:19

Vandaag (27 maart) was bij Omroep Brabant een item over de overwinning van Johan Lammers in de Ronde van Vlaanderen (vanaf 16:30), meteen (22:30) gevolgd door een item over de opname van een wielerliedjes-CD voor het goede doel door BN-ers in St Willebrord.
http://www.omroepbrabant.nl/?epg/3128432/Onder+Ons.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
(en nou maar hopen dat ze niet elke dag dezelfde url gebruiken)

Plaats reactie