Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrenners omgang met elkaar

klaasjenl
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 okt 2010 22:36
Locatie: Hengelo
Contact

klaasjenl 24 nov 2010 01:56

Ik ben pas sinds kort bezig met wielrennen. Soms met wat vrienden, maar meestal alleen. Vanmorgen voor m'n werk wilde ik nog snel wat kilometers maken, waarbij ik op de terugweg aan de andere kant van een kruizing een wielrenner naar me hoorde roepen. Hij zwaaide, dus ik zwaaide terug. Toen hij eenmaal overstak gebaarde hij me mee te komen. Waarschijnlijk met de bedoeling met hem mee te rijden, waarvoor ik ivm mijn werk geen tijd voor had.

Maar wat is nou eigenlijk gebruikelijk? Schippers en motorrijders zwaaien vaak naar elkaar, maar begrijp ik het goed dat dit als wielrenners onder elkaar ook gebruikelijk is? En wanneer je alleen aan het koersen bent en je komt een andere renner tegen, is het dan gebruikelijk dat je samen wat kilometers maakt?

Zoals gezegd, ik ben nieuw in het wereldje en heb er dus weinig kaas van gegeten. Ik schrok overigens wel wat van de manier waarop buitenstaanders vaak negatief over wielrenners praten, maar wil dan in ieder geval niet binnen het wielrennerswereldje ook nog voor asociaal doorgaan. Dus zou ik graag willen weten hoe jullie hier tegenover staan en wat gebruikelijk is in deze?

johndoe
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 okt 2009 06:53

johndoe 24 nov 2010 04:28

Je hoort wel eens mensen zeggen dat vroeger iedereen dit deed maar het in de loop der tijd verwaterd is(ik ben zelf te jong om hier een oordeel over te hebben). Tegenwoordig verschilt het per persoon, ik denk dat 2/3 van de wielrenners helemaal niets doet bij het passeren. Het dus zeker niet zo als bij andere groepen dat er altijd gegroet wordt. Je zult daarom ook niet snel als asociaal worden aangezien mocht je het niet doen.