Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrenners omgang met elkaar

klaasjenl
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 okt 2010 22:36
Locatie: Hengelo
Contact

klaasjenl 24 nov 2010 01:56

Ik ben pas sinds kort bezig met wielrennen. Soms met wat vrienden, maar meestal alleen. Vanmorgen voor m'n werk wilde ik nog snel wat kilometers maken, waarbij ik op de terugweg aan de andere kant van een kruizing een wielrenner naar me hoorde roepen. Hij zwaaide, dus ik zwaaide terug. Toen hij eenmaal overstak gebaarde hij me mee te komen. Waarschijnlijk met de bedoeling met hem mee te rijden, waarvoor ik ivm mijn werk geen tijd voor had.

Maar wat is nou eigenlijk gebruikelijk? Schippers en motorrijders zwaaien vaak naar elkaar, maar begrijp ik het goed dat dit als wielrenners onder elkaar ook gebruikelijk is? En wanneer je alleen aan het koersen bent en je komt een andere renner tegen, is het dan gebruikelijk dat je samen wat kilometers maakt?

Zoals gezegd, ik ben nieuw in het wereldje en heb er dus weinig kaas van gegeten. Ik schrok overigens wel wat van de manier waarop buitenstaanders vaak negatief over wielrenners praten, maar wil dan in ieder geval niet binnen het wielrennerswereldje ook nog voor asociaal doorgaan. Dus zou ik graag willen weten hoe jullie hier tegenover staan en wat gebruikelijk is in deze?

johndoe
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 okt 2009 06:53

johndoe 24 nov 2010 04:28

Je hoort wel eens mensen zeggen dat vroeger iedereen dit deed maar het in de loop der tijd verwaterd is(ik ben zelf te jong om hier een oordeel over te hebben). Tegenwoordig verschilt het per persoon, ik denk dat 2/3 van de wielrenners helemaal niets doet bij het passeren. Het dus zeker niet zo als bij andere groepen dat er altijd gegroet wordt. Je zult daarom ook niet snel als asociaal worden aangezien mocht je het niet doen.

Bij mij verschilt het nogal aan de bui waar ik in ben. Soms een korte groet, soms een klein knikje en soms helemaal niets. Zeker op de drukke wegen ga ik niet iedereen groeten, dan kun je wel bezig blijven...
Ook tijdens een specifieke training laat ik het meestal achterwege.

Met "koersen" bedoel je trainen, toch? Koers = wedstrijd.
Als je twijfelt of de ander graag wil of je overneemt, gewoon even op een signaal wachten. Als je graag wilt overnemen maar je twijfelt of de ander dit wenselijk vind, kun je er altijd even naast gaan rijden om het te vragen. Sommige renners kunnen er erg slecht tegen als je in hun wiel gaat zitten als ze aan het trainen zijn, dit zou ik dan ook niet forceren en hem gewoon laten gaan. Meestal kun je wel aan hun lichaamshouding of variabele snelheden merken dat dit het geval is.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 nov 2010 08:47

Ik (en velen met mij) hebben als een de stelling ingenomen: in de winter groet iedereen elkaar, na 1 april niet meer.
Waarschijnlijk een ander gevoel van verbondenheid in de donkere maanden.
Less is bore

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 24 nov 2010 09:20

Daniel1975 schreef:Ik (en velen met mij) hebben als een de stelling ingenomen: in de winter groet iedereen elkaar, na 1 april niet meer.
Waarschijnlijk een ander gevoel van verbondenheid in de donkere maanden.


+ 1, de groet in deze koude donkere dagen is ook meestal een hartelijke en gemeende groet, niet het minzame knikje van de zomer.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 24 nov 2010 09:21

Daniel1975 schreef:Ik (en velen met mij) hebben als een de stelling ingenomen: in de winter groet iedereen elkaar, na 1 april niet meer.
Waarschijnlijk een ander gevoel van verbondenheid in de donkere maanden.


Dus op 1 april mag je elkaar nog groeten? :D
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

bakker2
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jun 2009 12:04

bakker2 24 nov 2010 09:41

Daniel1975 schreef:Ik (en velen met mij) hebben als een de stelling ingenomen: in de winter groet iedereen elkaar, na 1 april niet meer.
Waarschijnlijk een ander gevoel van verbondenheid in de donkere maanden.



whaha, hier heb ik echt nog nooit van gehoord of iets van gemerkt.

Ik ga het eens in de gaten houden komend jaar.

Gebruikersavatar
bongo
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 aug 2007 23:42

Gebruikersavatar bongo 24 nov 2010 10:00

KlaasjeNL schreef: ? Schippers en motorrijders zwaaien naar elkaar


Even voor de record. Als ik op mijn zeilboot zit zal ik nooit en te nimmer een kapitein van een motorboot groeten. Ik groet dan alleen naar zeilboten of naar andere schippers die zich voortbewegen zonder zo'n stinkend en vervuilend ding achter op hun gevaarte.

Wat betreft op de fiets...je ziet vanzelf wel of die persoon gegroet wil worden...Als ze stoïcijns naar voren kijken dan vinden ze het vaak belachelijk en de ander vind het wel leuk om een groet te ontvangen. Ik ben zelf ook van het groeten. Het hoeft niet uitbundig, maar effe een knikje of je handje effe omhoog van het stuur is vaak voldoende.
goede wielrenners hebben altijd tegenwind

daan-sd
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 jan 2009 14:31

daan-sd 24 nov 2010 10:16

Grappig! Deze winter ook voor het eerst op de fiets naar mijn werk en toen is me inderdaad opgevallen dat er nu enthousiaster wordt gegroet dan in de zomer.

Alleen jammer dat je dan vervolgens in je tweede woon-werk ritje wordt geschept door een auto en dat je fiets kapot is en dat je helaas maar 1 fiets hebt.....

Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 24 nov 2010 10:30

Ik heb een tijdje terug een column geschreven over dit fenomeen.

http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/?p=285

Wat mij iig verbaasde is dat er (kennelijk) verschil is tussen wielrenners en toerders.
Ik kan echter ook onderschrijven dat er in de wintertijd meer gegroet wordt dan in gedurende het 'wielerseizoen'. Zou het met het zoeken van warmte en genegenheid tijdens deze donkere dagen te maken hebben? ;-)
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

eelcoz

eelcoz 24 nov 2010 10:35

Zou het frequenter groeten in de winter niet te maken hebben met het feit dat de wegen dan voornamelijk bevolkt worden door de wat fanatiekere fietser, die meer voor z'n hobby leeft en ook wat meer in het 'wereldje' zit? Deze fietsers groeten volgens mij wat meer dan de gemiddelde mooiweerfietser, die toevallig eens een ritje maakt op een mooie zomerdag.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 24 nov 2010 10:42

Racefietsers in tenu groet ik zomer en winter. De rest meestal niet. Bij onbekenden is ket een klein knikje, bij bekenden komen een paar vingers omhoog .
Mijn trainingen op bikeplanner.com

mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 24 nov 2010 10:46

In tenu? In wat voor tenu?
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie