Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Amateurwedstrijden?

stefanw
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 mar 2010 19:40

stefanw 06 nov 2011 17:33

immo schreef:Bij welke vereniging rij je eigenlijk stefan?
Ik ga bij PRC Delta rijden (Spijkenisse)

Ben sowieso nog op zoek naar leuke koersen en dergelijke waar ik ervaring op kan doen, dus mochten jullie nog meer suggesties hebben kom maar op!
Gezelligheid kent geen tijd

Gebruikersavatar
immo
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:37

Gebruikersavatar immo 06 nov 2011 18:38

Ah ik rijd zelf bij prc delta, ben dit jaar begonnen met wielrennen met een basis lidmaatschap. Volgend jaar ga ik sportklasse rijden. Zal je volgend jaar wel zien dan bij de oefen wedstrijden. :)

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 06 nov 2011 22:28

Zelf rij ik bij de Amateurs en vier jaar terug begonnen bij wat toen Amateurs B heette (nu dus Sportklasse). Dat was leuk om kennis te maken met koersen en de broodnodige (bochten)techniek te leren. Jaar daarop overgestapt naar Amateurs. Wedstrijden zijn langer, tempo ligt hoger en over het algemeen wordt er ook 'netter' gereden. Minder prutsers zeg maar die niet sturen kunnen (inherent aan instapklasse) en meer moraal om te koersen. Bij de B's viel het me vooral tegen dat als er een paar man los was er nauwelijks moraal was om ze bij te gaan halen. Das bij de Amateurs vaak wel anders.

Maar goed, lekker trainen deze winter, veel trainingskoersen rijden, wat Sportklasse koersen rijden en als dat goed gaat lekker overstappen naar Amateurs (het kost je dus maar 13 euro extra dus das te verwaarlozen!).

ronaldh
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 jun 2011 21:35

ronaldh 06 nov 2011 22:42

Niet dat ik heel veel wedstrijden rijd, maar er zit heel veel verschil in de wedstrijden. Mijn persoontje kan (sportklasse) bij De Mol en De Coureur in het voorjaar leuk meerijden, af en oe wegrijden, bemoeien met de koers, etc. Maar als ik op een klinkercriterium mee doe waar de beste sportklasse rijders (veel ouwe rotten) aan de start staan is het op hangen en wurgen mee en als ik er al aan blijf hangen :?

De opmerking dat er bij de B's door minder ervaren renners minder netjes wordt gekoerst, herken ik niet. Dat is mss wel zo bij de clubcompetities zoals De Mol waar ook niet licentiehouders mee mogen doen.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 07 nov 2011 10:02

De Amateurs-B, tegenwoordig Sportklasse, is allang geen instapklasse meer. Deze categorie wordt hoofdzakelijk bevolkt door exen: ex-profs, ex-elites... Ouwe, sluwe rotten die weten hoe het spel werkt. Er wordt in de Sportklasse niet echt minder hard gereden dan bij de Amateurs, de wedstrijden zijn korter. Wat dat betreft is het m.i. verstandiger om ervaring op te doen in clubcompetities en als dat naar wens verloopt in te schrijven voor een aantal nationale criteriums.
TS heeft het voordeel dat hij meteen in het tijdspad meekan: Vanaf nu trainen, trainen, trainen... In februari trainingskoersjes rijden en daarna de wedstrijdmolen in!

In ieder geval veel succes en veel plezier!

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 07 nov 2011 11:06

stefanw schreef:
immo schreef:Bij welke vereniging rij je eigenlijk stefan?
Ik ga bij PRC Delta rijden (Spijkenisse)

Ben sowieso nog op zoek naar leuke koersen en dergelijke waar ik ervaring op kan doen, dus mochten jullie nog meer suggesties hebben kom maar op!
Wat dan misschien ook wel handig is: ga eens praten met de andere mannen (amateur/sportklasse) binnen de vereniging (of bij jou in de buurt). Als beginner kan het best fijn zijn als je een (aantal) maatje(s) hebt waarmee je naar de koers kunt, en kunt praten over de koers. Daar leer je gewoon heel veel van en het stimuleert vaak meer. Als (die) mensen bereid zijn om je het een en ander te leren, gaat je leercurve sneller dan wanneer je alles zelf uit moet zoeken.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 nov 2011 11:22

klopt, ik vond het dit jaar heel fijn om in het wiel van een vriend te rijden tijdens zo'n druk wedstrijdje, zo keek ik wat ze deden en begon ik dingen te snappen (nou ja snappen...)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 07 nov 2011 11:27

Overigens is het parcours van De Coureur aan de Vlaardingsedijk een heel mooi rondje, waar je prima op kan leren koersen!

Gebruikersavatar
immo
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:37

Gebruikersavatar immo 07 nov 2011 14:05

edwin01 schreef:Overigens is het parcours van De Coureur aan de Vlaardingsedijk een heel mooi rondje, waar je prima op kan leren koersen!
Inderdaad een erg leuk rondje, vind alleen de laatste bocht een beetje link als het glad is.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 07 nov 2011 18:23

arepol schreef:
stefanw schreef:
immo schreef:Bij welke vereniging rij je eigenlijk stefan?
Ik ga bij PRC Delta rijden (Spijkenisse)

Ben sowieso nog op zoek naar leuke koersen en dergelijke waar ik ervaring op kan doen, dus mochten jullie nog meer suggesties hebben kom maar op!
Wat dan misschien ook wel handig is: ga eens praten met de andere mannen (amateur/sportklasse) binnen de vereniging (of bij jou in de buurt). Als beginner kan het best fijn zijn als je een (aantal) maatje(s) hebt waarmee je naar de koers kunt, en kunt praten over de koers. Daar leer je gewoon heel veel van en het stimuleert vaak meer. Als (die) mensen bereid zijn om je het een en ander te leren, gaat je leercurve sneller dan wanneer je alles zelf uit moet zoeken.
Om die reden ben ik ingestapt bij de Amateurs, kon ik samen optrekken met een paar andere jongens hier uit de buurt. Werkt toch prettig, ook al zie je lang niet iedereen terug bij de wedstrijden.

j0ost
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 apr 2010 00:32

j0ost 09 nov 2011 19:58

Ben zelf lid geworden van Ahoy dit jaar (ben 23). Ben begonnen met een basislidmaatschap en clubwedstrijden. Toen dit vrij goed ging, heb ik In juni een Sportlasselicentie aangevraagd. Het niveau in het district Zuid-Holland moet zeker niet onderschat worden, van meet af aan gaat het snoeihard (o.a. door ene Brian Burggraaf en Teo Muis). In augustus won ik zelfs een sportklassecriterium en kon ik structureel top-10 rijden en koersbepalend zijn (vermits geen pech). Volgend jaar ga ik bij de amateurs rijden.

Moraal van het verhaal: Begin bij het begin. Rijd eerst clubwedstrijden en op zondag de ZoMoCo bij de b's (regiocompetitie op zondagmorgen). Gaat dat goed, vraag dan een sportklasse licentie aan. Criteriums rijden is een totaal andere tak van sport, waar veel meer durf, kracht, techniek en uithoudingsvermogen bij komt kijken. In de laatste ronde is het sowieso oorlog in het peloton. Heb je het idee dat je toe bent aan de volgende stap (bijvoorbeeld bij een aantal top-10 plekken), neem dan een amateurlicentie.

Succes!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 nov 2011 20:28

Ach er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik ken genoeg jongens die direct als belofte of elite renner zijn begonnen. Dan kom je direct in 't diepe terecht en heb je wel wat doorzettingsvermogen (en talent en tijd) nodig.

Ik adviseer zelf altijd direct een Sportklasse of Amateur licentie te nemen. Koersen moet je leren door te koersen en in trainingswedstrijden wordt niet gekoerst, maar getraind.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie