Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrennen in studententijd

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 07 aug 2005 21:39

Hey Pietje,
Ik studeer ook al enige tijd in Amsterdam, ben (nog) nergens lid. Ik heb een tijd geleden wel overwogen om lid te worden van Skits maar is er toen niet van gekomen. Ben nu wel sterk aan het overwegen om het wel te doen. Sinds ik terug ben van fietsvakantie heb ik het idee dat ik een stuk sterker ben en wil dit wel eens testen in een wedstrijd. Verder lijkt het me misschien wel leuk iets serieuzer met wielrennen bezig te zijn. 2 vrienden van me zijn lid van Olympia en wat ik van hen begrijp zijn er daar weinig, stuk of 10(?), mensen van "studentenleeftijd" lid en die zijn dan allemaal meteen behoorlijk goed en bijna  fulltime aan het trainen etc. Die 2 vrienden kunnen allebei knetterhard fietsen maar worden vaak gelost. Als je ook beetje voor de gezelligheid gaat en niet altijd ALLEEN maar wilt beuken is SKits misschien een beter idee. Wat mij een beetje tegen staat is dat het van origine een schaatsvereniging is, maja schaatsen is ook leuk en in de winter is er meestal toch niet veel te fietsen. Zij hebben mij idd ook gezegd eens op za. mee te doen met de trimmers op Sloten maar dan moet ik helaas bijna altijd werken. Ik zit nu nog in Utrecht maar binnenkort weer op mijn kamer in Amsterdam (Westerpark), misschien een idee om eens te gaan fietsen....als het weer ook eens meewerkt?!
Ik heb er zelfs wel eens aan zitten denken om een nieuwe, puur wielrennen, vereniging te beginnen in Amsterdam...voor studenten dus.....
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

casswn
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2005 17:09

casswn 16 aug 2005 13:23

Advertenties kan je elders plaatsen.
 
//AMClassic-fan

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 17 aug 2005 00:33

Hey naamgenoot!,
Ben je zelf dan lid van Skits, of ergens anders?? Die SWM achter jouw naam staat voor Studenten Wielersport Nederland neem ik aan?! Zit je ook in Amsterdam?
Ik was ook niet bang dat er binnen Skits zelf niet genoeg animo zou zijn voor wielrennen....ik had het daarbij juist over Olympia.
Gr. Casper!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

casswn
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2005 17:09

casswn 17 aug 2005 02:50

Heey Casper,
Klinkt leuk zo.... ik zit zelf in Nijmegen en ben lid van Velocidad (www.velocidad.nl). Omdat het biken bij een studenten wielersport vereniging mij erg goed bevallen is hebben we dit jaar het initiatief genomen om Studenten Wielersport Nederland (SWN) op te richten. Super om hier te lezen dat je zo enthousiast bent over het studentenwielrennen. Om het je makkelijk te maken volgt hieronder een korte agenda met studenten activiteiten waar je de komende tijd nog aan deel kunt nemen.* 28-08-2005 NSK Mountainbike Marathon (60 en 120km) te Houffalize (Belgie) (www.velocidad.nl) (OPEN)* 03/04-09-2005 Tour de Domrenner te Utrecht (www.domrenner.nl)(enkel voor SWV leden)* 16-09-2005 NSK Tijdrijden te Groningen (www.tandjehoger.com) (OPEN)* 24-09-2005 NSK Weg te Nijmegen (www.nsk2005.nl) (OPEN)* 02-10-2005 Skits Monstertijdrit te Amsterdam (www.skits.nl/mtr) (OPEN)Dus ben je student en wil je eens meedoen een van deze schitterende wedstrijden, surf naar de wedstrijd van jou keuze (allemaal mag ook natuurlijk) en geef je per mail op.@Cas Wellicht zie ik je nog bij een van deze wedstrijden?Groetjes,
Casper

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 17 aug 2005 22:37

Om gelijk maar weer even te reageren:
Ik zit er aan te denken om mee te doen met het NSK op de weg. Dien je hiervoor een licentie oid te hebben? Ik word denk ik in sep. sowieso wel lid bij Skits.
Over het volgende kan jij me vast ook wel iets adviseren; ik red het om nu +/- 50 km met een gemiddelde van rond de 36 te rijden. Maak ik een beetje kans tijdens zo NSK om niet keihard gelosd te worden?. Ik neem aan dat het geen rondjes om de kerk zullen zijn, dus niet iedere keer afremmen en optrekken na de bocht.
Is de SWN een officieel overkoepelend orgaan voor alle SWV's? Hoe is dit dan geregeld? Bestuur bestaat uit leden van verschillende  ver.? Als ik naar het NSK kom zie 'k je vast daar wel!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 17 aug 2005 22:38

Owh.......ik zal ook nog op jullie site kijken......staat vast wel ergens nuttige info op......
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 18 aug 2005 02:54

Ja en kijk ook es op www.nsk2005.nl.

En als ik zo vrij mag zijn om alvast te antwoorden: ook als indivuele renner kan je je inschrijven, je hoeft niet lid te zijn van een club. Je universiteit schijnt wel bij de NSSS (landelijke studentensportraad) aangesloten te zijn. Tilburg schijnt dit niet te zijn, en Tilburgse studenten zouden niet mee mogen doen, heb ik gehoord. Wat natuurlijk volstrekt belachelijk is maar mss weet SWN-Casper daar meer over.

Met jouw omschreven conditie moet je mijns inziens makkelijk met de niet-licentiehouders (want daar rijd je dan) mee kunnen rijden. Het slipstream-effect in een peloton is zo enorm, je rijd 50 km/u zonder dat je er erg in hebt. Nu is het dit jaar (vorig jaar trouwens ook ) een vrij zwaar parcours dus gaat dat weer minder op, maar alsnog hoef je je niet al teveel zorgen te maken.

schiette
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 sep 2004 02:11

schiette 20 aug 2005 14:50

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 13 Juni 2005


Quote: Origineel geplaatst door Remi op 13 Juni 2005

met buitenlandse profs!? wat vet!! willen zij wel met jouw trainen en hoe je hun wel bij?

Oh, je leert elkaar snel kennen... Veel buitenlanders rijden vanuit Gent 's morgens mee met de groep die om 9u langs de Schelde vertrekt.Ik leerde dit voorjaar Tomas Vaitkus kennen toen we samen opgaven in een kermiskoers en we in de kleedkamers zaten te babbelen. Kwam hem later nog eens op training tegen en zo spraken we af en toe eens af. Kon later dan ook mee met AG2R gaan trainen.Enne... profs trainen niet per se harder dan amateurs hoor, don't worry. Sommigen trainen zelf echt traag, onprofessioneel of weinig.


nlangs is de groep tegengehouden door de politie wegens ....... te snel rijden.   Heeft ook in de krant gestaan met een halve bladzijde.
Was wel redelijk grappig maarja, nu rijden er veel minder renners mee omdat men blijkbaar boetes mag uitdelen.
Gr. Ikke<br>
<br>
Love my Pinarello Paris 2005

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 aug 2005 15:14

Quoten: Origineel geplaatst door Schiette op 20 Augustus 2005

nlangs is de groep tegengehouden door de politie wegens ....... te snel rijden.   Heeft ook in de krant gestaan met een halve bladzijde.
Was wel redelijk grappig maarja, nu rijden er veel minder renners mee omdat men blijkbaar boetes mag uitdelen.


 
Gelezen. Dat is absurd!
Zou me er niet al te veel zorgen in maken. De "klagers" zijn al lang gesust met de heisa in de krant, de politie zal geen zin hebben in dit bekeuren (kruipt nogal wat manschappen in: op de ene plaats staan en even verder iedereen ophouden; flitsen kan immers niet), de procureur zal snel seponeren,...
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 22 aug 2005 01:38

Hey Casran,
Ik vroeg me een aantal dingen af. Ik zie regelmatig berichten van jou hier op dit forum. Ik krijg de indruk dat je studeert maar ook bij een prof ploeg rijdt?
Ik heb net even zitten kijken op de site van WOOP, op wat voor basis rijd je bij deze vereniging? Elite of iets dergelijks en wat voor koersen rijd je dan? Wordt je gesponsord en zo ja in welke mate (als ik vragen mag)? Het geeft namelijk een vrij professionele indruk met verzorgers etc.....
Hoe weet je dit te combineren met studeren? Ik heb zelf wel eens moeite om tijd te vinden om te gaan wielrennen gedurende het collegejaar. Jij bent toch ook rond de 22....en afkomstig uit Belgie?
Ben gewoon benieuwd.....en ook wielren gek!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 aug 2005 03:00

Hoi,


Een professionele ploeg is dat niet hoor. Ik ben renner elite z/c (vroeger "liefhebber" of "amateur" genoemd), wat betekent dat ik niet meer tot de jeugdcategorie belofte (< 23 jaar) behoor (ben een jaartje ouder). Z.C. staat voor "zonder contract", wat zoveel betekent als "zonder profcontract".
In deze categorie heb je toegang tot de kermiswedstrijden elite z/c (waar ook beloftes starten), de grotere wedstrijden voor deze categorie (bv. Ronde van Luik, Namen...), de Topcompetitie (-27jaar, regelmatigheidscriterium van grote wedstrijden voor de jeugd) en de profkoersen.

Mijn ploeg is een middelgrote ploeg, niet de kleinste, maar ook geen topploeg. Desalniettemin hebben we 2 Belgische kampioenen in onze rangen en nemen we deel aan een pak grote wedstrijden. Voor mij is die ploeg een ideale combinatie tussen een pak mogelijkheden (startrecht in grote koersen) en niet de prestatiedruk van een absolute topploeg (zo eentje waar je moet knokken voor je plaats).
Sponsoring in onze ploeg is beperkt tot de teamkledij, een Ridley racekader, en een pak faciliteiten zoals de georganiseerde ploegstage, af en toe enkele zaken goedkoper aankopen (permanent korting bv. bij sponsor Performance Nutrition), begeleiding op de grote koersen... Dit laatste is gebruikelijk bij de interclubkoersen: de ploegleider, een mechanieker, een verzorger (we hebben een hele goede die van de profs komt, waar ik het goed mee kan vinden).
Zelf heb ik een eigen sponsordeal voor mijn fiets kunnen versieren, en rijd dus niet met de ploegfiets. Mijn persoonlijke coach betaal ik ook zelf.



De combinatie met universitaire studies is uiteraard geen makkie, en verliep dit academiejaar iets minder vlot dan verhoopt. Het topsportstatuut helpt wel een beetje (ik ben studentenvertegenwoordiger in de universitaire commissie Topsport & Studie), maar de studie blijft natuurlijk even zwaar.


Jij fietst recreatief, niet? Denk je aan koersen?


Gr,


Pieter
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 22 aug 2005 16:58

Evenals Cas* zat ik me hetzelfde af te vragen. En nu weet ik het dus.@Casran: Waar ligt bij jou de prioriteit? Bij het wielrennen of bij het studeren? Ik weet uit eigen ervaring dat Rechten (hier in Nederland athans) een studie is die je vrij zelfstandig kan doen. Er zijn weinig college uren en met zelfstudie kom je een heel eind. Is dit in Belgie ook zo?Ik kan me voorstellen dat als je serieuze aspiraties hebt om ooit prof te worden je wellicht na het behalen van je bul al te oud bent voor veel profploegen.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

Plaats reactie